Internet w domu. Jak wybrać dostawcę?

Internet w domu. Jak wybrać dostawcę?

Internet w domu. Jak wybrać dostawcę?
12.03.2009 16:19, aktualizacja: 13.03.2009 13:39

Większość z nas nie wyobraża sobie już życia bez dostępu do
Internetu. Służy nam i do zabawy, i do pracy. Dlatego musi działać
możliwie szybko i niezawodnie. Czym się kierować przy wyborze dostawcy
usług? Jak wybrać najlepszą ofertę spośród setek prawie identycznych?

Większość z nas nie wyobraża sobie już życia bez dostępu do Internetu. Służy nam i do zabawy, i do pracy. Dlatego musi działać możliwie szybko i niezawodnie. Czym się kierować przy wyborze dostawcy usług? Jak wybrać najlepszą ofertę spośród setek prawie identycznych?

Obecnie trudno znaleźć dziedzinę życia, w której Internet nie byłby wykorzystywany. Dlatego na rynku pojawia się coraz więcej firm, które oferują dostęp do Internetu i które walczą o każdego klienta. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając operatora? Na co uważać, podpisując umowę? Jakie kruczki mogą kryć się w promocjach? Radzi Tomasz Pawłowski, prezes Forweb. Forweb to firma, która od 1994 roku wdraża w małych i średnich przedsiębiorstwach kompletne rozwiązania informatyczne zarówno na poziomie sprzętowym i usługowym, jak i oprogramowania:

Dobierz prędkość łącza odpowiednią dla Twoich potrzeb
Analizując oferty operatorów, nie należy kierować się wyłącznie ceną łącza oraz dostępną prędkością. Warto zastanowić się, do czego będziemy wykorzystywać Internet (jeśli tylko do obsługi poczty, to wystarczy łącze wolniejsze – jeśli do ściągania filmów, to potrzebne będzie możliwie szybkie) czy też kiedy najczęściej będziemy surfować (wtedy warto szukać opcji, w której prędkość łącza będzie inna w zależności od pory dnia).

*Sprawdź, czy łącze posiada limit *
Większość dostawców oferuje łącza bez limitów lub na tyle duże, że bez problemów będzie można przeglądać strony, a problem może pojawić się dopiero np. przy ściąganiu filmów. Czasem trudno określić, do czego będziemy wykorzystywać Internet w przyszłości i dlatego warto jednak wybierać łącza bez limitów.

Zapytaj o technologię, w jakiej dana firma świadczy usługi
Zdarza się, że dana firma w różnych miejscach świadczy usługi w oparciu o różne technologie. Jest to ważne, ponieważ od tego zależy jakość świadczonych usług oraz to, co będzie dostępne w ofercie w przyszłości. Jeśli np. operator świadczy usługi w oparciu o technologie światłowodowe, można być pewnym, że Internet będzie działał bez problemu, a oferowane łącza będą znacznie szybsze.

Zastanów się nad opcją pakietową
Coraz więcej firm oferuje opcje pakietowe, np. Internet, telefon i telewizję lub Internet, telefon i program antywirusowy. Warto korzystać z takich opcji, ponieważ wtedy którąś z usług otrzymujemy za darmo lub w bardzo atrakcyjnej cenie.

Zastanów się nad wadami i zaletami umowy na czas określony oraz nieokreślony
W przypadku umowy na czas określony opłaty przez cały czas trwania umowy są zazwyczaj takie same (chyba, że operator zastrzeże sobie prawo do zmian cen). Najczęściej nie można jednak korzystać z innych ofert i promocji, a w przypadku chęci zerwania umowy należy liczyć się z karą. Jeśli nie chcemy, aby umowa automatycznie przeszła na czas nieokreślony, musimy pamiętać o podpisaniu aneksu lub wypowiedzeniu umowy.

Obraz

W przypadku umowy na czas nieokreślony można ją zerwać w każdej chwili bez konsekwencji finansowych. W większości przypadków wyższa jest jednak opłata instalacyjna, a także miesięczny abonament.

Uważaj na promocje
Oferty poszczególnych dostawców są prawie identyczne, więc operatorzy starają się przyciągnąć klientów promocjami. Warto z nich korzystać, ale należy dokładnie czytać warunki umowy. Np. jeśli dostajemy większą prędkość w bardzo niskiej cenie, należy dokładnie sprawdzić przez jaki okres będzie obowiązywała niższa cena lub dostępna będzie większa prędkość.

Dokładnie czytaj umowy i regulaminy
Szczególną uwagę należy zwrócić na punkty dotyczące możliwości i konsekwencji zerwania umowy (zwłaszcza w przypadku umów czasowych) i procedury zgłaszania reklamacji oraz zadośćuczynienia za przerwy w dostępie do sieci. Ważny jest również punkt, który określa, czy operator może w tracie trwania umowy zmienić wysokość opłat.

Nie bój się małych operatorów
Mały nie musi oznaczać gorszy. U lokalnych operatorów klientów jest mniej, więc każdy jest traktowany indywidualnie. Można więc liczyć na ofertę naprawdę dopasowaną do własnych potrzeb i przygotowaną dla konkretnego abonenta.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (511)