Gogle Google - nowy sposób poszukiwania informacji
08.12.2009 10:44, aktual.: 08.12.2009 11:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wczoraj wieczorem podczas konferencji w Kalifornii Google zaprezentował kilka zupełnie nowych, innowacyjnych projektów z zakresu wyszukiwania.
Gogle Google (Google Goggles) to nowa, testowa (dostępna w Google Labs) aplikacja do wyszukiwania wizualnego (Visual Search), która odnajduje treści online za pomocą obrazów, a nie słów, przeznaczona do urządzeń z systemem Android. Gdy użytkownik robi zdjęcie aparatem w telefonie, Google próbuje rozpoznać fotografowany obiekt i zwrócić powiązane z nim wyniki wyszukiwania.
Zasada działania usługi Gogle Google (Google Goggles) polega na próbie dopasowania fragmentów zdjęcia do bazy obrazów. Gdy wyszukiwarka odszuka pasujące wyniki, zwraca hasła wyszukiwania, które są powiązane z danym zdjęciem. Gogle rozpoznają już dziś dziesiątki milionów obiektów, w tym miejsca, sławne dzieła sztuki i loga. W przypadku miejsc nie trzeba nawet robić zdjęcia. Wystarczy uruchomić Gogle Google i nakierować telefon na miejsce, którym jesteśmy zainteresowani.
Gogle, posiłkując się wbudowanym w telefon modułem GPS i kompasem, rozpoznają miejsce i wyświetli jego nazwę na ekranie aparatu. Kliknięcie w nazwę pozwala uzyskać dodatkowe informacje.
„Czasami obraz naprawdę wart jest tysiąca słów”. – powiedział Shailesh Nalawadi, product manager Google Goggles. „W przypadku wielu zapytań, wykorzystanie obrazka jest łatwiejsze i bardziej użyteczne niż szukanie za pomocą słów i fraz, zwłaszcza w telefonie komórkowym. Technologia komputerowego widzenia wciąż znajduje się we wczesnym stadium rozwoju, ale usługa Goggles pokazuje jej potencjał. Intensywnie pracujemy nad usprawnieniem mechanizmów rozpoznających obrazy. Można wyobrazić sobie przyszłość, w której wizualne wyszukiwanie jest równie naturalne, jak wskazywanie czegoś palcem.”
Aplikacja Gogle Google (Google Goggles) jest dostępna do pobrania za darmo z serwisu Android Market. Oferowana jest w angielskiej wersji językowej, działającej na całym świecie.
Oprócz Google Goggles, Google ogłosiło także, że anglojęzyczna witryna Google.com została rozbudowana o funkcję „Najnowszych wyników”, która "ożywia" wyniki wyszukiwania, uzupełniając je o dynamiczny strumień treści real-time z całej sieci. Natychmiast po wykonaniu zapytania użytkownik otrzymuje aktualizowane na bieżąco informacje pochodzące od użytkowników serwisów takich Twitter czy Friendfeed, a także nagłówki serwisów informacyjnych i blogów, opublikowane dosłownie sekundy wcześniej. Wszystkie one są uporządkowane w taki sposób, aby pokazywać najświeższe treści, dopasowane do tematu danego wyszukiwania.