Ekran, który pachnie reklamą
Wyświetlanym na ekranach reklamom mogą towarzyszyć odpowiadające im zapachy
"Pachnący ekran" opracował zespół Haruki Matsukury z Tokyo University of Agriculture and Technology. Zapach wydaje się dochodzić dokładnie z miejsca, w którym wonny przedmiot wyświetlany jest na dowolnym ekranie LCD.
Filiżanka kawy widoczna na takim ekranie wydaje się emitować intensywny aromat. Pochodzi on z parujących kapsułek z pachnącym żelem. Z każdego rogu ekranu dzięki wentylatorom płynie strumień pachnącego powietrza równoległy do powierzchni ekranu. Zmieniając siłę i kierunek tego strumienia można sprawić, by "pachniał" konkretny punkt ekranu. Przepływ powietrza jest na tyle delikatny, aby wywołać iluzję.
Istniejący system potrafi emitować jednocześnie tylko jeden zapach, jednak według Matsukury następnym etapem może być podobny do stosowanego w drukarkach wkład umożliwiający łatwą zmianę zapachów. Pachnący ekran został niedawno zaprezentowany na konferencji IEEE Virtual Reality w Orlando na Florydzie. Matsukura sugeruje jego wykorzystanie między innymi w reklamie oraz w muzeach i na różnych ekspozycjach.