Dzieci to "heavy userzy" internetu

Dzieci to "heavy userzy" internetu

Dzieci to "heavy userzy" internetu
Źródło zdjęć: © Jupiterimages
19.04.2011 15:07, aktualizacja: 19.04.2011 15:17

Ponad 80 proc. małych internautów to tzw. heavy userzy sieci. Komercyjny potencjał tej grupy pokazuje czas spędzany w internecie, a zainteresowania markami dowodzi popularność stron firmowych i e-commerce - wynika z badania "Dzieci w necie", które dla At Mediów zrealizowały Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) i Gemius

Ponad 80 proc. małych internautów to tzw. heavy userzy sieci. Komercyjny potencjał tej grupy pokazuje czas spędzany w internecie, a zainteresowania markami dowodzi popularność stron firmowych i e-commerce - wynika z badania „Dzieci w necie”, które dla At Mediów zrealizowały Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) i Gemius.

Dziecko to aktywny konsument mediów elektronicznych, a obok telewizji kluczową rolę w jego życiu odgrywa internet - pokazuje badanie zrealizowane na zlecenie domu sprzedaży mediów tematycznych At Media przez IIBR.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

Już dwie trzecie przedszkolaków (3-6 lat) korzysta z internetu częściej niż raz w raz w tygodniu, a ich jednorazowa sesja w sieci trwa średnio 4. minut. Internet służy przedszkolakom nie tylko do oglądania bajek - maluchy aktywnie korzystają z gier i biorą udział w internetowych konkursach. Wraz z wiekiem, intensywność kontaktów z siecią rośnie - 23 proc. 3-6 latków, 35 proc. 7-9 latków, a już 62 proc. 10-14 latków buszuje w internecie codziennie. W najstarszej grupie znakomita większość - 67 proc. ma własny komputer.

Informacje o najmłodszej grupie dzieci (3-6 lat) IIBR uzyskał od ich rodziców, a dane nt. dzieci z grup 7-9 lat oraz 10-1. lat zebrano z dwóch źródeł: bezpośrednio od dzieci oraz od ich rodziców (badanie ilościowe metodą CAWI; 660 ankiet).

Dzieci rosną w sieci

Rosnące znaczenie internetu w życiu dzieci potwierdza analiza danych Megapanel PBI/Gemius. Najmłodsza z badanych przez instytut kategorii wiekowych (7-1. lat) jest jedną z trzech najszybciej rozwijających się grup użytkowników sieci. W latach 2007 - 2010 jej liczebność wzrosła niemal o połowę, a czas, jaki przeciętny internauta w wieku 7-14 lat spędza w sieci, wydłużył się o 2 godziny w miesiącu. Tzw. heavy userów, korzystających z sieci przynajmniej kilka razy w tygodniu jest wśród użytkowników w wieku 7-14 lat ponad 80 procent (Megapanel PBI/Gemius, październik 2010 r.).

Badanie At Media i IIBR ujawniło różnice w wykorzystaniu internetu pomiędzy analizowanymi grupami wiekowymi, a także między chłopcami i dziewczynkami. Te ostatnie wcześniej wchodzą w świat społeczności (już 7-9 latki są aktywne w mediach społecznościowych) i częściej wyszukują w sieci informacji o swoich idolach.

Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, w dziecięcej grupie internautów występuje niewielka przewaga chłopców nad dziewczynkami (5. proc. wobec 44 proc.), ale to dziewczynki są aktywniejszymi użytkowniczkami sieci, w której spędzają 14 godzin miesięcznie - o 6 godzin więcej niż chłopcy.

W czołówce rankingu witryn, którym dzieci poświęcają najwięcej czasu plasują się kategorie kultura/rozrywka, e-commerce i społeczności, a także strony dla dorosłych. Dzieci są wyjątkowo aktywnymi użytkownikami gier (8. proc. internautów z grupy 7-14 lat) i wideo w sieci (2/3 użytkowników z grupy 7-14 lat). Ich zainteresowanie portalami aukcyjnymi, a także popularność stron firmowych (szczególnie wśród chłopców) dowodzi, że internet jest dla dzieci ważnym źródłem informacji rynkowej.

Obraz
© Kliknij, aby powiększyć (fot. At Media)

- Choć w badaniu IIBR rodzice deklarowali kontrolę nad aktywnością w sieci, liczba wizyt dzieci na stronach dla dorosłych pokazuje, że nie zawsze znajdują na nią czas. Okazało się również, że niewielu rodziców blokuje dzieciom dostęp do treści dla dorosłych - mówi Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu firmy At Media. Jak wynika z badania, tylko 3. proc. rodziców najmłodszych dzieci (3-6 lat) i 28-29 proc. rodziców starszych dzieci korzysta z takich blokad, mimo dużego przywiązania do idei bezpieczeństwa w sieci.

- Szczęśliwie dla marketerów nie muszą oni wybierać pomiędzy stronami, które lubią dzieci, a tymi, które akceptują ich rodzice. Oba warunki spełniają m.in. witryny czołowych telewizji dziecięcych - komentuje szef marketingu domu sprzedaży At Media.

Badanie IIBR potwierdziło, że szczególnie w młodszych grupach (3-6 lat i 7-9 lat) telewizja w ogromnym stopniu wpływa na poszukiwane treści i wybór stron odwiedzanych przez dzieci w internecie. Istnienia silnych interakcji między telewizją a internetem dowodziły także wcześniejsze projekty badawcze At Mediów - "Historia pewnej miłości" (2010 r., we współpracy z GfK Polonia) i "Trzy targety" (2009 r., we współpracy z Millward Brown SMG/KRC).

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)