Do banku przez komórkę

Do banku przez komórkę

Do banku przez komórkę
Źródło zdjęć: © Komputer Świat
23.11.2011 11:40, aktualizacja: 23.11.2011 11:57

Kiedyś stan konta można było sprawdzić w oddziale banku. Obecnie wystarczy uruchomić odpowiednią aplikację, stronę WWW w smartfonie, aby nie tylko dowiedzieć się, ile mamy dostępnych środków, ale również wykonać podstawowe operacje bankowe.

Obraz
© (fot. Komputer Świat)

Kiedyś stan konta można było sprawdzić w oddziale banku. Obecnie wystarczy uruchomić odpowiednią aplikację lub stronę WWW w smartfonie, aby nie tylko dowiedzieć się, ile mamy dostępnych środków, ale również wykonać podstawowe operacje bankowe.

Aby zrobić przelew, otworzyć lokatę czy też zapłacić ratę kredytu, nie trzeba chodzić do banku. Możemy skorzystać z elektronicznego serwisu, używając domowego komputera z dostępem do internetu. W niektórych bankach dostęp do konta uzyskamy także przez komórkę - to bardzo wygodne rozwiązanie, dzięki któremu wiele operacji wykonamy także poza domem.

Zobaczmy, jak korzystać z mobilnej bankowości oraz dowiedzmy się, które banki oferują tego typu usługę.

Jak korzystać z bankowości mobilnej

Z bankowości elektronicznej w komórce możemy korzystać na dwa sposoby. Pierwszy z nich przypomina korzystanie z banku na komputerze - używamy po prostu przeglądarki internetowej telefonu. Jednak obsługa pełnego serwisu na małym ekranie telefonu jest niewygodna. Dlatego coraz więcej banków oferuje dostęp do systemu poprzez odchudzoną, specjalnie przygotowaną na komórki wersję swojego serwisu.

Obraz
© (fot. Komputer Świat)

Korzysta się z niego nie tylko wygodniej, ale też działa on szybciej, bo wymaga pobrania znacznie mniejszej ilości danych z serwera.

Drugim sposobem na obsługę konta bankowego za pomoc komórki jest skorzystanie z dedykowanej aplikacji mobilnej, którą instalujemy w swoim telefonie. Tę formę dostępu przez komórkę oferuje póki co niewiele banków, ale ich liczba szybko rośnie. Aplikacja nie tylko zapewnia wysoki komfort zarządzania swoim kontem bankowym, ale również zapewnia większe bezpieczeństwo danych.

Niestety, aplikacje dedykowane są dostępne wyłącznie na smartfony z systemem Android, iOS, Symbian oraz Windows Phone. Dlatego jeśli mamy zwykły telefon, pozostaje nam jedynie możliwość łączenia się z kontem poprzez serwis internetowy. W tabeli na następnej stronie znajdziemy zestawienie obsługiwanych kanałów mobilnego dostępu do serwisu przez popularne banki.

Co można załatwić przez komórkę

Wszystko zależy od systemu dostępu elektronicznego banku. W większości banków oferujących dostęp przez komórkę po zalogowaniu się uzyskamy wszelkie informacje o swoim rachunku i produktach finansowych, między innymi sprawdzimy saldo konta, przejrzymy historię operacji, szczegóły kredytu, założonych lokat oraz rachunku inwestycyjnego. Przez telefon możemy zwykle także wykonać przelewy, ale tylko na konta wcześniej zdefiniowanych odbiorców (patrz obrazek poniżej), oraz założyć lokaty.

Obraz
© (fot. Komputer Świat)

Niektóre banki umożliwiają także zasilenie komórkowego konta prepaid, ale podobnie jak przy przelewach, tylko numerów wcześniej określonych w elektronicznym serwisie transakcyjnym.

Czy korzystanie z mobilnej bankowości jest bezpieczne

Korzystanie z serwisu bankowego przez komórkę zwykle jest równie bezpieczne, co za pomocą komputera, a poziom i sposób zabezpieczeń zależy od naszego banku. Pamiętajmy jednak, że bezpieczeństwo korzystania z bankowości przez komórkę związane jest nie tylko z samym systemem transakcyjnym, lecz również ze sposobem łączenia się z internetem. Dlatego nie powinniśmy logować się do serwisu bankowego, gdy nasz telefon łączy się z siecią za pośrednictwem publicznego, niezabezpieczonego punktu dostępowego Wi-Fi.

Aplikacje komórkowe nie przechowują naszego identyfikatora i hasła, każdorazowo musimy je wprowadzić ręcznie. Dlatego nawet jeśli nasza komórka dostanie się w ręce niepowołanej osoby, nasze konto będzie bezpieczne. Pamiętajmy jednak, że w telefonie pod żadnym warunkiem nie wolno przechowywać danych swojego logowania.

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Windows 8 coraz bliżej fazy beta

Obraz

Kto może korzystać

Aby korzystać z serwisu bankowego przez przeglądarkę w telefonie, zwykle nie musimy dodatkowo aktywować usługi. Wystarczy, że mamy włączoną elektroniczną obsługę konta.

W wypadku aplikacji dedykowanych, niektóre banki (na przykład Millennium)
wymagają dodatkowej aktywacji usługi poprzez teleserwis lub serwis elektroniczny i ustalenia odrębnego hasła.

Dlaczego aplikacja bankowa ma ograniczoną funkcjonalność

Ze względów bezpieczeństwa. Wyobraźmy sobie sytuację, w której po zalogowaniu do serwisu w komórce ktoś wyrywa nam telefon z ręki. Złodziej ma wtedy dostęp zarówno do naszego konta (jesteśmy bowiem w nim zalogowani), jak i haseł jednorazowych, które w większości wypadków wysyłane są poprzez SMS. Mając dostęp w serwisie do przelewów jednorazowych, bez trudu mógłby więc wyczyścić nasze konto.

Mało tego, w momencie utraty telefonu nawet nie możemy zadzwonić do swojego banku, aby zablokować rachunek, a jeśli uda nam się zalogować do serwisu elektronicznego, nie będziemy mogli zmienić hasła dostępu, gdyż nie mamy dostępu do haseł jednorazowych.

W sytuacji, gdy w serwisie nie ma możliwości wykonywania przelewów dowolnych, złodziej może co najwyżej przelać nasze pieniądze do zdefiniowanego odbiorcy (osoby nam bliskiej albo instytucji), które stosunkowo łatwo jest odzyskać.

Automatyczny serwis telefoniczny

Alternatywą dla elektronicznych serwisów bankowych przez komórkę są automatyczne serwisy telefoniczne. Dzięki nim, dzwoniąc pod specjalny numer, możemy sprawdzić stan swojego konta czy też zlecić wykonanie przelewu. Tego typu teleserwis oferuje większość banków i można z niego korzystać z każdego telefonu - zarówno komórkowego, jak i stacjonarnego.

Banki oferujące dostęp do konta przez komórkę

Obraz
© (fot. Komputer Świat)

Uwaga na aplikacje podróbki!

Na smartfony dostępnych jest wiele aplikacji do obsługi kont, które nie są autoryzowane przez banki (patrz obrazek poniżej).

Obraz
© (fot. Komputer Świat)

Ich nazwy, logo i interfejs graficzny mogą nas zmylić, łatwo bowiem je wziąć za firmowe programy bankowe. Pamiętajmy, że korzystanie z tego typu nieautoryzowanych aplikacji jest bardzo niebezpieczne. Nie dość, że nie mają one odpowiednich zabezpieczeń, to część z nich służy wyłącznie do kradzieży naszych bankowych danych dostępowych.

Zanim więc zainstalujemy aplikację mobilną, warto sprawdzić, czy nasz bank oferuje w ogóle taki program - najlepiej też na stronie banku kliknąć na link do sklepu (patrz obrazek poniżej) - wtedy mamy pewność, że instalujemy oficjalną aplikację.

Obraz
© (fot. Komputer Świat)

Jeśli skorzystaliśmy z podróbki, warto jak najszybciej zmienić hasło dostępu do konta.

Polecamy w wydaniu internetowym komputerswiat.pl: Windows 8 coraz bliżej fazy beta

Obraz
Źródło artykułu:Komputer Świat
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)