Chińczycy budują podziemne lotniska

Chińczycy budują podziemne lotniska

Chińczycy budują podziemne lotniska
27.02.2012 10:36, aktualizacja: 02.03.2012 14:28

Chińczycy realizują tajny projekt budowy 40 podziemnych lotnisk.

Obraz
© Chińczycy nie są pierwsi - w byłej Jugosławii powstało największe w Europie podziemne lotnisko.

Jak napisał w piątek portal internetowy Huanqiushibao, powołując się na nieoficjalne źródła w armii rosyjskiej, Chińczycy budują 4. podziemnych lotnisk dla lotnictwa wojskowego. Jest to część planu modernizacji floty powietrznej Chin.

Lotniska pomieszczą więcej samolotów, niż Chiny posiadają

Według źródeł wywiadu wojskowego Rosji, Chińczycy budują ogromne podziemne lotniska, mogące pomieścić co najmniej 150. samolotów bojowych. Pojemność tych lotnisk znacznie przekracza posiadaną przez ten kraj liczbę samolotów.

Prace budowlane prowadzone są w ścisłej tajemnicy i chronione zarówno przed obiektywami kamer satelitarnych, samolotów szpiegowskich jak i stanowisk obserwacji naziemnych. Lotniska mają na celu zachowanie gotowości bojowej lotnictwa chińskiego w każdej sytuacji.

Zdaniem specjalistów rosyjskich podziemne lotniska mogą stanowić skuteczną ochronę samolotów chińskich przed atakami z powietrza. Ponadto chiński system ochrony przestrzeni powietrznej zapewnia skuteczną barierę przed amerykańskimi bombowcami nowej generacji. Fachowcy rosyjscy uważają, że system ten pozwala na ochronę lotnisk przed gigantycznymi bombami penetrującymi (MOP).

Obraz
© Podziemne hangary projektu "Objekat 505", były przygotowane do wytrzymania wybuchu bomby atomowej o sile tej zrzuconej na Nagasaki.

Budowa podziemnych lotnisk jest częścią wielkiego planu modernizacji chińskiej armii. Według zapowiedzi rządu w 201. roku na ten cel przeznaczy się 91,5 mld dolarów (wzrost o 12,7 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym).

Podziemne lotniska - to już było

Budowa podziemnych lotnisk, które chronią samoloty przed zniszczeniem w efekcie nalotu, nie jest pomysłem nowym. Już podczas II Wojny Światowej Niemcy chowali samoloty myśliwskie w hangarach, ukrytych pod zboczami gór. Takie rozwiązanie nie tylko zabezpieczało samoloty, ale pozwalało również na skuteczne przechwytywanie jednostek nieprzyjaciela i ukrywało liczebność floty powietrznej przed wzrokiem samolotów szpiegowskich.

Jednym z największych podziemnych lotnisk była baza lotnicza w Željavie na terenie byłej Jugosławii. Konstrukcja tego obiektu o nazwie kodowej "Objekat 505. rozpoczęła się w 1948 roku i trwała 20 lat. Budowa pochłonęła ponad 6 miliardów dolarów, co stanowi więcej niż połączone roczne budżety dzisiejszych Serbii i Chorwacji. Podziemny kompleks stanowił jeden z największych i najdroższych obiektów wojskowych w Europie.

Całkiem niedawno, w 200. roku, w internecie wypłynęły zdjęcia satelitarne, które miały rzekomo pokazywać ukryte w większości pod ziemią pasy startowe na terenie Korei Północnej. Jak to jednak z komunistyczną Koreą bywa, nie mamy potwierdzenia tej informacji. Nie przeszkadza to jednak blogerom, piszącym o technologii wojskowej, straszyć możliwością posiadania przez Koreę Północną co najmniej kilku podziemnych lotnisk.

Obraz
© Zdjęcia z Google Earth mają rzekomo obrazować kompleks wojskowy w Sunchon, który w dużej mierze znajduje się pod ziemią.

Chiny wydają majątek na zbrojenia

W porównaniu z wydatkami Amerykanów na zbrojenia (66. mld dolarów) jest to nadal skromna suma. Z nieoficjalnych doniesień amerykańskich źródeł wojskowych wynika jednak, że system finansowania armii chińskiej jest nieprzejrzysty i w rzeczywistości wydatki na zbrojenia w tym kraju są na poziomie 150 mld dolarów. Przy założeniu, że zarówno praca, jak i większość produktów w Chinach jest tania, rzeczywista wielkość wydatków na cele wojskowe jest jeszcze wyższa i powinna być szacowana na około 300 mld dolarów.

Chińska flota powietrzna jest w stanie postawić w stan gotowości 500 samolotów bojowych, z czego 300 czwartej generacji. Najnowszym produktem chińskiego przemysłu zbrojeniowego jest samolot typu stealth, oznaczony symbolem J20. Wejście tej maszyny do czynnej służby we flocie planowane jest w 2017 roku.

W lecie 201. roku Chiny zwodowały swój pierwszy lotniskowiec Shi Lang, a według nieoficjalnych danych budowa kolejnego trwa obecnie w stoczni w Shanghaju.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (164)