Bransoleta, która zmierzy emocje
EmoMisa i EmoBransoleta to techniczne gadżety, dzięki którym internetowi inwestorzy mogliby podejmować lepsze decyzje - bez poddawania się emocjom
Silne emocje jak strach, euforia czy chęć zysku - są nieodłącznie związane z inwestycjami giełdowymi. Bywa, że uniemożliwiają racjonalne działanie - na fali entuzjazmu można kupić coś zbyt drogo, a w przypływie paniki - za tanio sprzedać.
Firma Philips wspólnie z naukowcami z uniwersytetu w Amsterdamie oraz specjalistami z banku ABN AMRO opracowała system "Racjonalizator", który ma pomóc domowym, internetowym inwestorom.
System działa jak "lustro emocji" - ułatwia inwestorowi rozpoznawanie własnych stanów emocjonalnych. EmoBransoleta dzięki galwanicznym czujnikom mierzącym parametry skóry (jak w wykrywaczu kłamstwa) mierzy pobudzenie emocjonalne podczas podejmowania decyzji. Poziom pobudzenia może się wyświetlać na samej bransolecie lub przystawce- EmoMisie. Im większe pobudzenie, tym intensywniejsze i bardziej dynamiczne światło, dynamika błysków i kolor- od jasnożółtego do głębokiej czerwieni. Rzut oka na bransoletę może uchronić przed decyzja, która miałaby opłakane skutki.
Na razie nie jest planowany wzmocniony model dla polityków-decydentów.