Bezpieczne żeglowanie dzięki elektronice

Bezpieczne żeglowanie dzięki elektronice
Źródło zdjęć: © Simrad

10.07.2009 | aktual.: 06.03.2017 13:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Bezpieczne żeglowanie dzięki elektronice

Radar wysyła fale radiowe, które odbijając się od przeszkód nawodnych powracają do nadajnika i pozwalają tworzyć obraz akwenu. Dzisiaj jest to już praktycznie standardowe wyposażenie jachtów pełnomorskich.

1 / 9

Radio VHF

Obraz
© Simrad

Obowiązkowe wyposażenie każdego statku. Poza oczywistą rolą, którą jest komunikacja z portami do których wpływa lub, z których wypływa jednostka, radio umożliwia komunikację między statkami, odsłuchiwanie aktualnej prognozy pogody oraz nadawanie sygnałów SOS w razie niebezpieczeństwa.

2 / 9

Odbiornik GPS

Obraz
© Garmin

Kolejny niemal obowiązkowy element wyposażenia jednostek nawodnych. Pełni rolę podobną jak w samochodach, pozwala wyświetlać pozycję jednostki na tle map wyświetlanych na chartplotterze lub nawet w laptopie zabranym na jacht.

3 / 9

Radiopława EPIRB

Obraz
© NOAA

Radiopławy EPIRB stanowią praktycznie standardowe wyposażenie współczesnych jednostek nawodnych. Pława po zanurzeniu pod wodę, zaczyna nadawać sygnał SOS wraz z danymi o swoim położeniu. Dzięki temu po zatonięciu jednostki służby ratownicze otrzymują dokładne dane o lokalizacji katastrofy. W podobne radiopławy wyposażone są czarne skrzynki w samolotach.

4 / 9

Chartplotter

Obraz
© Raymarine

Chartplotter to urządzenie, którego głównym składnikiem jest monitor, zazwyczaj sporych rozmiarów i o dużej rozdzielczości, który umożliwia wyświetlanie map. Wiele produktów tego rodzaju oferuje również możliwość podłączenia dodatkowych urządzeń i wyświetlanie obrazu z radaru, kamer, systemu AIS, danych z systemu monitorowania urządzeń, prędkości jachtu, danych z echosondy, sonaru i innych.

5 / 9

Autopilot

Obraz
© Garmin

Jednostki nawodne wszelkich rozmiarów coraz częściej zostają wyposażone w autopilota. Urządzenie to utrzymuje zadany przez nawigatora kurs oraz prędkość statku. Dzięki temu osoba prowadząca jednostkę może na chwilę puścić ster i się odprężyć.

6 / 9

Nadajnik i odbiornik systemu AIS

Obraz
© Raymarine

AIS to opracowany w końcu XX wieku i rozpowszechniony na początku XXI, system zapewniający automatyczną wymianę danych, przydatnych do uniknięcia kolizji między statkami oraz identyfikujący statek dla brzegowych systemów nadzorujących ruch statków. Według zaleceń IMO, system AIS powinien być zainstalowany na wszystkich statkach o pojemności brutto powyżej 300, oraz na wszystkich statkach pasażerskich. Obecnie jest zainstalowany na ponad 40 000 statków.

7 / 9

Opaska LifeTag

Obraz
© Raymarine

Opaski zakładane na rękę aktywują się po wpadnięciu do wody i zaczynają nadawać sygnał o położeniu topielca. Można je zakładać nie tylko ludziom, ale również zwierzętom.

8 / 9

Urządzenia monitorujące

Obraz
© Raymarine

Poszczególne podzespoły statku można połączyć z czujnikami które umożliwiają monitorowanie pracy silnika, osprzętu elektronicznego oraz wyświetlają prędkość wiatru, prędkość płynięcia, głębokość pod kilem i wiele innych istotnych informacji.

9 / 9

Kamera

Obraz
© Raymarine

Podobnie jak montowanie kamer w samochodach ułatwia parkowanie, tak samo w przypadku jednostek nawodnych zamontowanie kamery z tyłu jachtu może zdecydowanie ułatwić podchodzenie do nabrzeży. Jednocześnie kamery mogą stanowić system monitoringu, podobny jak stosowane w naszych firmach lub domach.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)