"Tajemnicze kształty" na Marsie. Naukowcy zauważyli je wewnątrz krateru

Sonda dostarczyła nietypowe zdjęcia
Źródło zdjęć: © HiRISE
Karolina Modzelewska
20.12.2022 11:51

Mars to jedna z planet, które wciąż stanowią sporą zagadkę dla ludzkości. W jej rozwiązaniu pomaga m.in. sonda kosmiczna NASA - Mars Reconnaissance Orbiter, która zbiera informacje o Czerwonej Planecie. Jeden z jej instrumentów, kamera HiRise wykonała zdjęcia "tajemniczych kształtów" w kraterach w regionie Arabia Terra w północnej części Marsa. Naukowcy próbują ustalić, co za nimi stoi.

Uwagę na wyjątkowe kształty powierzchni Marsa w regionie Arabia Terra zwrócił uwagę Paul Geissler, jeden z członków zespołu odpowiadającego za dane gromadzone z kamery HiRise. We wpisie, który można znaleźć na stronie Uniwersytet Arizony, zaznaczył, że zdjęcie pokazuje kratery zawierające ciekawe osady o tajemniczych kształtach i rozmieszczeniu.

Są one o tyle interesujące, że znajdują się wyłącznie w kraterach o średnicy większej niż 600 metrów. Nie ma ich natomiast w kraterach o średnicy 450 metrów i mniejszej. Dodatkowo osady występują wyłącznie po południowej stronie kraterów, mają poziome uwarstwienia, które mogą być warstwami lub tarasami i promieniste prążki.

To odkrycie w regionie Arabia Terra, rozległego, mocno zerodowanego obszaru wyżynnego na północnej półkuli Marsa, który uznaje się za jeden z najstarszych na planecie, może rzucić nowe światło na jej ewolucję. Geissler i inni badacze są zdania, że "tajemnicze kształty" mogą być śladami pozostawionymi przez marsjański lód. Najprawdopodobniej powstały w wyniku sublimacji materiału bogatego w lód, czyli procesu polegającego na przekształcaniu ciała stałego bezpośrednio w gaz.

Podobne procesy zaszły w innym marsjańskim kraterze, znanym jako "Happy Face". Ten krater w styczniu 2008 r. odkryła sonda Mars Reconnaissance Orbiter, czyli ta sama, która wykonała zdjęcia "tajemniczych kształtów". Na razie naukowcy nie mają 100 proc. pewności, co za nimi stoi, ale odkrycia pozwalają jeszcze lepiej poznać Czerwoną Planetę, która dawniej posiadała wiele wody. Przez lata ewolucji zamieniła się ona w lód, a następnie wsiąkła w powierzchnię Marsa.