Minęła pierwsza w nocy. Na niebie pojawił się wyjątkowy obiekt

Minęła pierwsza w nocy. Na niebie pojawił się wyjątkowy obiekt

Kometa C/2022 E3 ZTF nad Poznaniem
Źródło zdjęć: © YouTube | Nocne Niebo
Karolina Modzelewska
03.02.2023 10:46

W nocy z 31 stycznia na 1 lutego nad Polską pojawiła się wyjątkowa, zielona kometa C/2022 E3 ZTF. Obecność tego obiektu udało się zarejestrować m.in. w Poznaniu, o czym donosi Zbyszek z portalu Nocne Niebo.

Kometa C/2022 E3 ZTF ostatni raz pojawiła się na nocnym niebie podczas epoki lodowcowej, dlatego jej ponowne zbliżenie się do Ziemi w 2023 r. można uznać za wyjątkową i dodatkowo jedyną za naszego życia okazje do jej zobaczenia. Obiekt odkryty przez astronomów Bryce'a Bolina i Franka Masciego za pomocą sondy Zwicky Transient Facility (ZTF) w Obserwatorium Palomar w Kalifornii w marcu 2022 roku, okrążą Słońce co 50 tys. lat.

Kometa C/2022 E3 ZTF była widoczna nad Poznaniem

Na początku marca 2022 r., czyli w momencie odkrycia, kometa znajdowała się 643 mln kilometrów od Słońca, niedaleko orbity Jowisza. Zgodnie z zapowiedziami ekspertów w lutym 2023 r. miała zbliżyć się do Ziemi na odległość 44 mln km, dzięki czemu w niektórych miejscach mogła być widoczna gołym okiem, bez konieczności używania specjalistycznego sprzętu. Wypatrywali jej również pasjonaci astronomii z Polski.

Zbyszek z portalu Nocne Niebo podzielił się z nami nagraniem z przelotu komety C/2022 E3 ZTF nad Poznaniem. Obiekt pojawił się tutaj w nocy z 31 stycznia na 1 lutego w okolicach 1 w nocy. Jak wyjaśnił Zbyszek na Facebooku: "dokładnie po godzinie 1:00 miałem okienko pogodowe, po sporych deszczach, które przeszły przez Poznań. Żadne prognozy na to nie wskazywały, ale niebo na kilkadziesiąt minut zrobiło się czyste".

Na nagraniu (zamieszczonym poniżej) można zobaczyć zbudowaną z lodu i pyłu oraz emitującą zielonkawą aurę kometę. W sieci pojawiło się wiele podobnych zdjęć i nagrań, wykonanych w różnych częściach świata. Takie zdjęcia to wyjątkowa pamiątka, bo kometa C/2022 E3 ZTF, która trafił do wnętrza Układu Słonecznego najprawdopodobniej z Obłoku Oorta, najprawdopodobniej po raz kolejny pojawi się w pobliżu Ziemi za 50 tys. lat.