Odkryli wodę na asteroidzie. Przełomowe odkrycie naukowców

Odkryli wodę na asteroidzie. Przełomowe odkrycie naukowców

Naukowcy po raz pierwszy odkryli wodę na powierzchni asteroidy
Źródło zdjęć: © NASA, SwRI
Paweł Maziarz
14.02.2024 13:23

Woda występuje nie tylko na planetach i księżycach. Naukowcy z Southwest Research Institute odkryli ją także na powierzchni asteroid. W planach są dokładniejsze badania, które mogą pomóc zrozumieć rozmieszczenie wody w naszym Układzie Słonecznym i oszacować prawdopodobieństwo istnienia życia pozaziemskiego.

Wokół Słońca krąży ponad 1 mln asteroid, które różnią się składem i strukturą. Bliżej Słońca dominują asteroidy krzemianowe pozbawione lodu, natomiast dalej częściej spotykane są lodowe obiekty. Do tej pory naukowcy uważali, że obecna w nich woda powinna już dawno wyparować.

Nowe badania wykorzystujące dane z latającego obserwatorium SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) zaprzeczają tej teorii. Naukowcy z Southwest Research Institute (SwRI) odkryli wodę na powierzchni asteroid Iris i Massalia. Szczegółowy artykuł na ten temat opublikowano na IOPscience.

Woda na powierzchni asteroid

Asteroidy Iris i Massalia okrążają Słońce w pasie asteroid pomiędzy Marsem a Jowiszem. Obydwie planetoidy są ogromne - w pierwszym przypadku mówimy o obiekcie o średnicy 199 km, a w drugim o średnicy 135 km.

Naukowcy z Southwest Research Institute zebrali dane w obserwatorium SOFIA. Szczególnie pomocne okazały się pomiary z kamery FORCAST (Faint Object InfraRed Camera), która pomogłą zidentyfikować na powierzchni asteroid sygnaturę cząsteczek wody.

Główna autorka pracy, dr Anicia Arredondo z Southwest Research Institute potwierdziła, że w oparciu o siłę linii widmowych, objętość i rozpowszechnienie wody na asteroidach pomiary były zgodne z pomiarami z wodą odkrytą na Księżycu. Woda również była zamknięta, związana z minerałami, a także zaabsorbowana przez krzemiany.

Konieczne będą dalsze badania

Naukowcy zapowiadają dalsze badania asteroid. Aby w pełni zrozumieć rozmieszczenie wody w Układzie Słonecznym, wymagana jest dalsza analiza. Zespół wykorzysta teraz Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba, który oferuje optykę o wyższej jakości i znacznie lepszy stosunek sygnału do szumu.

Badanie rozmieszczenia asteroid pomaga zrozumieć skład i przenoszenie pierwiastków w mgławicy słonecznej przed powstaniem planet i asteroid. Naukowcy chcą jeszcze zrozumieć rozmieszczenie wody, co pomoże zrozumieć jej rozpowszechnienie w układach egzoplanetarnych, a także prawdopodobieństwo istnienia życia pozaziemskiego.

Co sądzisz o zmianach zachodzących w technologiach? Weź udział w badaniu WP