Znaleźli skamieniałość sprzed 130 milionów lat. To nowy gatunek zwierzęcia

Znaleźli skamieniałość sprzed 130 milionów lat. To nowy gatunek zwierzęcia
Źródło zdjęć: © University Of Southern California | Jorge A. Gonzalez
Arkadiusz Stando
30.05.2018 14:09

Odkrycie niezwykłej skamieniałości czaszki we wschodniej części stanu Utah rzuca nowe światło na historię rozwoju życia na Ziemi. Pochodzi od zwierzęcia sprzed 130 milionów lat, łączącego cechy gada i ssaka.

Nowy, zaskakujący gatunek zwierzęcia naukowcy określili jako "Cifelliodon wahkarmoosuch". Nazwano go tak na cześć paleontologa Richarda Cifelliego. Nad badaniem pracowali eksperci z wielu uniwersytetów i instytucji, w tym naukowcy z Utah Geological Survey, University of Chicago. Głownym autorem badania był Adam Huttenlocker z Keck School of Medicine of USC.

Według badania, Cifelliodon pochodzi z wymarłej gałęzi ssaków. Jest owłosionym stworzeniem, które karmi swoje młode, mimo, że składa jaja. Dotychczas znaliśmy tylko dwa gatunki o podobnych cechach - dziobaki oraz kolczakowate.

Cifelliodon był zwierzęciem o wielkości mniej więcej małego zająca, ważył około kilograma. Jego uzębienie przypominało to u dzisiejszych nietoperzy. Ten dziwny ssak mógł nimi podgryzać, rozcinać oraz zgniatać. "To sugeruje, że mógł być roślinożercą" - informują naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii.

Odkrycie zwiększa wiedzę paleontologów na temat ewolucji ssaków. Wskazuje też na błąd w naszej wiedzy. Sugeruje się, że podział prehistorycznego superkontynentu Pangea trwał około 15 milionów lat dłużej, niż sądzono. Sugeruje również, że migracja ssaków i ich krewnych trwała w okresie wczesnej kredy od 141 mln do 101 mln lat temu.

Źródło: Nature