Zmiany klimatyczne powodem częstszych turbulencji . Przed nami dłuższe, trudniejsze i droższe lot

Zmiany klimatyczne powodem częstszych turbulencji . Przed nami dłuższe, trudniejsze i droższe lot

Zmiany klimatyczne powodem częstszych turbulencji . Przed nami dłuższe, trudniejsze i droższe lot
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com | Gajus
Karolina Modzelewska
09.08.2019 14:07

Zostało 45 minut do końca 8-godzinnego lotu linii Turkish Airlines ze Stambułu do Nowego Jorku, kiedy Boeing 777 napotkał gwałtowne turbulencje. Ich siła była na tyle duża, że część pasażerów i obsługi samolotu została ranna. Samolot musiał awaryjnie lądować.

Boeing 777 leciał nad Maine, stanem położonym nad wybrzeżem Oceanu Atlantyckiego, kiedy napotkał na silne turbulencje. Były to tzw. turbulencje czystego nieba, czyli nagłe zawirowania powietrza do których dochodzi w bezchmurnej atmosferze.

Takie zjawiska mogą stać się coraz powszechniejsze, szczególnie nad Północnym Atlantykiem ze względu na zmiany prędkości wiatru spowodowane zmieniającym się klimatem.

Jedną z głównych przyczyn turbulencji czystego nieba jest ścinanie powietrza, które pojawia się, gdy wiatr zmienia prędkość lub kierunek w zależności od wysokości.

Zmiany klimatyczne oddziałują na lotnictwo

Zmiany, które dostrzeżono w obszarze Północnego Atlantyku mogą mieć znaczący wpływ na lotnictwo, ponieważ każdego dnia odbywa się tutaj około 3000 lotów.
Analizy koncentrują się na obszarze Północnego Atlantyku z dwóch powodów. Jest to najbardziej "zatłoczony" korytarz międzynarodowych na świecie. Dodatkowo loty w tym miejscu narażone są na polarny prąd strumieniowy, szczególnie zimą.

Pomiary turbulencji koncentrują się na głównym źródle prądu strumieniowego, który występuje na średnich szerokościach geograficznych: różnicy temperatur między równikiem a biegunem północnym. Ta różnica napędza wiatr termiczny. Im większa rozbieżność temperaturowa między równikiem a biegunem, tym silniejszy będzie prąd strumieniowy.

Wszystkiemu winne wzrosty i spadki temperatur

Meteorologowie z University of Reading, uważają, że na wyższych wysokościach, w tym niższej stratosferze nad biegunem, temperatury spadają w odpowiedzi na gwałtowne arktyczne zmiany klimatu. Tymczasem górna troposfera nad równikiem cechuje się wzrostem średnich temperatur. Oznacza to, że kontrast temperatur stale się zwiększa.

Przeprowadzone badania wykazują, że przyszłe loty transatlantyckie mogą napotkać bardziej gwałtownej turbulencje niż obecnie. W tym obszarze ich ilość zwiększy się więcej, niż gdziekolwiek indziej na świecie.

Źródło: ScienceAlert.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)