ZIŁ-2906 radziecki wszędołaz do zadań specjalnych

ZIŁ‑2906 radziecki wszędołaz do zadań specjalnych

ZIŁ-2906 radziecki wszędołaz do zadań specjalnych
Źródło zdjęć: © Youtube.com
Bolesław Breczko
10.01.2017 14:00, aktualizacja: 10.01.2017 14:27

Jeśli maszyna wygląda jak pomysł szalonego naukowca lub złoczyńcy ze starych filmów o Bondzie, to najprawdopodobniej jest to twór radzieckich inżynierów. Idealnym tego przykładem jest ZIŁ-2906, pojazd wykorzystujący do poruszania się dwie śruby Archimedesa.

1 / 3

ZIŁ-2906 został stworzony do podjęcia radzieckich kosmonautów

Obraz
© Youtube.com

Przeznaczeniem pojazdu ZIŁ-2906 było podjęcie radzieckich kosmonautów, jeśli lądownik Sojuza wylądowałby w terenie niedostępnym dla innych pojazdów. W tym celu zamiast kół lub gąsienic wykorzystano dwie śruby Archimedesa. Kręcąc się w przeciwnych kierunkach, pchały pojazd do przodu niezależnie od terenu. ZIŁ-2906 mógł poruszać się po bagnach, głębokim śniegu, lodzie, gęstym lesie i pływać po wodzie.

2 / 3

Dojeżdżał tam, gdzie inne pojazdy nie dawały rady

Obraz
© arms-expo.ru

ZIŁ-2906 stanowił część całego zestawu ratowniczego wraz z 6-kołową amfibią ZIŁ-4906 Blue Bird („Błękitny Ptak”). W przypadku misji podjęcia kosmonautów ZIŁ-4906 dojeżdżał tak daleko, jak pozwalały na to warunki, a następnie wyładowywał, transportowany na pace ZIŁ-2906, który kontynuował misję.

3 / 3

Palił 36 litrów paliwa na godzinę

Obraz
© Youtube.com

Dla ograniczenia wagi śruby wykonane były ze stopu aluminium, a kabina z włókna szklanego. Pojazd ważył prawie 1900 kilogramów i był napędzany dwoma 77-konnymi silnikami. W takiej kombinacji mógł rozwijać 13 km/h na wodzie, 12 km/h na bagnie i 25 km/h na śniegu. Spalał 36 litrów paliwa na godzinę.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (44)