Trwa ładowanie...
d2vda7m

Zaskakujące badanie ssaków morskich. Pozwoli zrozumieć zmiany klimatyczne na Arktyce

Trwające 4-lata badania bioakustyczne odgłosów wydawanych przez ssaki morskie, pomoże naukowcom przenalizować wpływ globalnych zmian klimatu na arktyczne ekosystemy.
Naukowcy chcą poznać wpływ zmian klimatu na arktyczne ekosystemy.
Naukowcy chcą poznać wpływ zmian klimatu na arktyczne ekosystemy. (East News, Fot: FLPA/Bernd Rohrschneider)
d2vda7m

Przez 4-lata naukowcy z WCS (Wildlife Conservation Society), Columbia University, Southall Environmental Associates i University of Washington obserwowali ssaki morskie w północnej części Morza Beringa.

Gatunki endemiczne z Arktyki

Eksperci chcieli zrozumieć, w jaki sposób sezonowe zmiany temperatur morskiej wody i poziomu znajdującego się w niej lodu wpływają na populacje pięciu gatunków endemicznych ssaków morskich Arktyki: fok brodatych, białuch arktycznych, wielorybów grenlandzkich, fok pręgowanych, i morsów. Wyniki swoich obserwacji opisali na łamach czasopisma Marine Mammal Science.

d2vda7m

- Dane zebrane podczas badania posłużą jako ważny punkt odniesienia dla przyszłego monitorowania skutków zmian klimatu, zmian poziomu lodu morskiego i oczekiwanego wzrostu ilości statków w regionie oraz ich wpływu na rozmieszczenie ssaków morskich – poinformowała Emily Chou, która uczestniczyła w badaniu.

Chou i jej współpracownicy uważają, że to pierwsze badanie, w którym zastosowano całoroczny monitoring akustyki ssaków morskich u wybrzeży wyspy St. Lawrence na Morzu Beringa. W pracach pomagali im m.in. lokalni myśliwi i rybacy.

Długie obserwacje

Obserwacje prowadzono w latach 2012-2016. W ich trakcie naukowcy zarejestrowali ponad 33 000 niepowtarzalnych wokalizacji wielorybów, morsów oraz fok. Ich analiza pozwoliła zauważyć spójny rozkład sezonowy i występowanie wzorców zachowań dla większości badanych gatunków.

Na sezonowość najsilniej wpływała pora roku. Takie wnioski dostarczają ważnych informacji o przestrzenno-czasowym rozmieszczeniu arktycznych gatunków endemicznych na obszarach ważnych biologicznie i kulturowo, w szybko zmieniającym się regionie arktycznym.