Zabijają natychmiastowo, inne ratują życie - oto najciekawsze pierwiastki chemiczne

Źródło zdjęć: © Fotolia / jolopes
10.05.2016 08:10, aktualizacja: 29.12.2016 08:22

Nasz świat składa się z cząstek elementarnych, a te składają się na atomy dalej tworzące związki chemiczne. Człowiek składa się z około 5x1027 atomów - to ogromna liczba, trudna do zapisania w standardowej formie. Niektóre pierwiastki jednak posiadają unikalne właściwości, które wyróżniają je spośród rozległej tablicy Mendelejewa - ratują życie, zabijają, pomagają nam funkcjonować, eksplodują, wchodzą w przeróżne reakcje... Oto najciekawsze z nich!

Nasz świat składa się z cząstek elementarnych, a te składają się na atomy, dalej tworzące związki chemiczne. Człowiek złożony jest z około 5 do potęgi 1027 atomów - to ogromna liczba, trudna do zapisania w standardowej formie (około siedem oktylionów). Niektóre pierwiastki jednak posiadają unikalne właściwości, które wyróżniają je spośród innych na rozległej tablicy Mendelejewa - ratują życie, zabijają, pomagają nam funkcjonować, eksplodują, wchodzą w przeróżne reakcje... Oto najciekawsze z nich!

1 / 5

Rtęć (mercury, quicksilver) - zabawka zamożnych

© Fotolia / marcel

Niemal każdy wie, jak wygląda rtęć - srebrzysta ciecz, występująca w dawnych termometrach lekarskich, to właśnie jeden z ciekawszych pierwiastków w przyrodzie. W szczelnie zamkniętych, szklanych kapsułach z miarką temperaturową znajduje się jedyny metal znajdujący się w stanie ciekłym w tzw. warunkach normalnych (tj. 0 st. Celsjusza przy ciśnieniu równym jednej atmosferze).

Ten pierwiastek wykorzystywano już w starożytności do ługowania nadrzecznego piasku, celem wydobycia z niego srebra oraz złota, ale nie tylko. Bardzo chętnie był wybierany przez znachorów jako doskonały środek leczniczy - jak się potem okazywało, ze zgubnym skutkiem dla kuracjusza. Bogacze z dawnych czasów traktowali ten niezwykle trujący pierwiastek jak... zabawkę.

Rtęć, nawet w niewielkich stężeniach, jest niesamowicie toksyczna. Wchłonięcie jej oparów powoduje silne zapalenie płuc, doprowadzające następnie do niewydolności oddechowej, a w konsekwencji do śmierci. Rtęć kumuluje się w nerkach, co powoduje przy dłuższej ekspozycji ich zniszczenie i konieczność przeprowadzenia zabiegu transplantacji lub okresowych dializ. Charakterystyczne dla zatrucia rtęcią są objawy ze strony układu nerwowego, a także wymioty oraz biegunki.

Metaliczna rtęć obecnie jest wykorzystywana do tworzenia amalgamatów, w tym plomb dentystycznych, a także do produkcji świetlówek.

2 / 5

Kiur (curium) - sam emituje własne światło

© Fotolia / Jürgen Fälchle

Nazwa tego pierwiastka może być nieco myląca, jeśli chodzi o osobę, która dokonała jego odkrycia. Wbrew nomenklaturze przyjętej w układzie okresowym, kiur nie został otrzymany po raz pierwszy przez małżeństwo Curie, lecz przez Glenna Theodore Seaborga, który nazwał tak nowo odkryty pierwiastek na cześć polsko - francuskiej pary naukowców.

Kiur nie występuje w przyrodzie z powodu bardzo krótkiego (relatywnie) czasu rozpadu jego izotopów. Musi być otrzymywany sztucznie i jest to niezwykle kosztowny proces. Pierwiastek jest tak promieniotwórczy, że sam jest dobrze widocznym źródłem światła w ciemnościach. Jest bardzo aktywny chemicznie - chętnie reaguje z innymi pierwiastkami, a ponadto potrafi rozkładać wodę. Wykorzystuje się go jako źródło energii dla sond kosmicznych, a także w skafandrach nurków oraz kosmonautów jako źródło ciepła.

3 / 5