W Gdyni rozpoczęto budowę innowacyjnego promu

W Gdyni rozpoczęto budowę innowacyjnego promu

W Gdyni rozpoczęto budowę innowacyjnego promu
Źródło zdjęć: © mat. prasowy
07.04.2016 08:01, aktualizacja: 07.04.2016 09:21

W stoczni Crist rozpoczęła się budowa innowacyjnego, ekologicznego promu FinFerries do transportu 90 pojazdów i prawie 400 osób. Powstająca dla armatora z Finlandii jednostka będzie obsługiwana przez trzyosobową załogę. Budowa ma potrwać półtora roku.

W stoczni Crist rozpoczęła się budowa innowacyjnego, ekologicznego promu FinFerries do transportu 9. pojazdów i prawie 400 osób. Budowa powstającej dla armatora z Finlandii jednostki ma potrwać półtora roku.
Jak poinformowała stocznia w komunikacie, w 6 kwietnia br. rozpoczęto cięcie blach innowacyjnej jednostki. Będzie to specjalistyczny, ekologiczny prom typu "double-ended", który będzie mógł być obsługiwany przez trzyosobową załogę. Na promie będzie zamontowany innowacyjny silnik dieslowo-hybrydowy.

Statek wyposażony będzie w trzy silniki główne diesla, dwa pędniki azymutalne oraz zestaw akumulatorów. Będą one przystosowane do niesprzyjających warunków klimatycznych, niskich temperatur oraz dużych opadów śniegu. Pełnomocnik zarządu stoczni Crist SA Zdzisław Bahyrycz zaznaczył, że do najważniejszych czynników branych pod uwagę w eksploatacji promów samochodowo-pasażerskich jest ich zdolność do szybkiego załadunku i wyładunku oraz rozwiązania ekologiczne. Ocenił, że o ekologicznym podejściu do projektów w stoczni Crist SA świadczy to, że rozważane jest stosowanie silnika spalinowego jedynie do ewentualnych celów awaryjnych.

- Wejście na wymagający rynek fiński z nowoczesną jednostką poszerza możliwości kontraktacji stoczni w rejonie Skandynawii - zauważył Bahyrycz. - Wobec dużej liczby drogowych przepraw promowych i dużej wagi przykładanej przez rządy i samorządy lokalne do spraw ochrony środowiska w Europie, należy się spodziewać rosnącego zainteresowania podobnymi konstrukcjami - dodał.

Prom FinFerries obsługiwać będzie morski odcinek drogowej przeprawy pomiędzy Parainen oraz Nauvo, położonymi w południowo-zachodniej części Finlandii. Statek będzie miał prawie 9. m długości i ponad 15 m szerokości. Jego budowa ma potrwać ok. półtora roku.

Niespełna dwa tygodnie temu Stocznia Crist SA przekazała armatorowi z Francji specjalistyczną jednostkę samopodnośną "Zourite", która będzie wykorzystana przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Wówczas przedstawiciele stoczni podali, że zakład ma pełen portfel zamówień do połowy 201. r. i prowadzone są negocjacje ws. kolejnych kontraktów.

Stocznia Crist została utworzona w 199. r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. Do tej pory zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA.

W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałów objęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Obecnie Fundusz jest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc. akcji należy do twórców stoczni.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)