W Gdańsku zbudowano prom na energię elektryczną

W Gdańsku zbudowano prom na energię elektryczną

05.04.2014 12:51, aktualizacja: 07.04.2014 13:17

Unikatowy w skali światowej prom napędzany wyłącznie energią elektryczną
zwodowany zostanie w poniedziałek w stoczni Aluship Technology w Gdańsku. Katamaran został
zbudowany dla armatora z Norwegii.

Obraz
© (fot. PAP)

- _ Są wprawdzie jednostki wykorzystujące energię elektryczną, ale jest to napęd o charakterze hybrydowym, z silnikami diesla, tak jak w samochodach. W przypadku tego promu posiada on cały zestaw akumulatorów, które są ładowane na lądzie i statek całą podróż odbywa napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi. Takiej jednostki jeszcze na świecie nie ma _ - powiedział PAP kierownik projektu w spółce Aluship Technology Jerzy Bielecki.

Zbudowany w Gdańsku prom powstał w całości z aluminium; może przewozić 36. pasażerów oraz 120 samochodów. Jest to katamaran o długości 80 metrów i szerokości 20,8 metrów. Jednostka wykonana została na zlecenie norweskiej stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG.

Bielecki dodał, że prom będzie kursował wzdłuż fiordów Norwegii; pochodząca z hydroelektrowni energia elektryczna jest tam tania.

- Takim właśnie prądem na stacji ładowania w porcie będą zasilane akumulatory na promie, dzięki czemu będzie on mógł odbywać rejsy o długości ok. sześciu kilometrów ponad 3. razy w ciągu dnia - wyjaśnił przedstawiciel gdańskiej firmy.

Operacja wodowania promu będzie nietypowa - rozpocznie się w poniedziałek przed południem i potrwa do wtorku. Kadłub katamaranu będzie m.in. nasuwany na dok pływający, a potem, w nocy, przestawiany na specjalne podpory przed ostatecznym zwodowaniem. Następnie jednostkę podejmie holownik norweskiego armatora.

Przekazanie armatorowi w pełni wyposażonego promu ma nastąpić w Norwegii 2. października.

Spółkę Aluship Technology prowadzi pochodzący z Monachium 54-letni Goetz Linzenmeier. W 199. r. założył on w Hamburgu aluminiową stocznię jachtową G.L. Yachting. Pod koniec 1993 r. Linzenmeier przeniósł produkcję do Gdańska. Współudziałowcy spółki pochodzą z Niemiec i Omanu.

Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody między dawną Stocznią Północną i Stocznią Remontową Nauta. Firma specjalizuje się w budowie nadbudówek i kadłubów z aluminium i stali. Obecne kontrakty obejmują m.in. wykonanie czterech nadbudówek na jachty od 8. do 110 metrów i budowę pomieszczeń dla załogi na konstrukcje dla przemysłu naftowo-gazowego. Spółka zatrudnia ponad 150 osób.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (178)