UOKiK: 30 tys. zł kary dla CT Creative Team

UOKiK: 30 tys. zł kary dla CT Creative Team

UOKiK: 30 tys. zł kary dla CT Creative Team
Źródło zdjęć: © LearningLark / CC
23.12.2014 13:32, aktualizacja: 23.12.2014 15:11

UOKiK nałożył na społkę CT Creative Team ponad 30 tys. zł kary finansowej, w związku z oferowanymi grami i płatnościami SMS.

Spółka CT Creative Team jest właścicielem serwisu wapster.pl, w którym oferuje m. in. gry i aplikacje na telefony komórkowe. Postępowanie UOKiK przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte w lipcu, a sygnałem do działania były skargi konsumentów zaskoczonych wysokimi opłatami za SMS-y wysłane z ich telefonów komórkowych podczas korzystania z gier pt. Roślinki vs. Robale, Magiczny Totem, Odpicuj Furę, Zwierzaki Atakują czy Owocowe Bąbelki. Pobranie, uruchomienie i korzystanie z aplikacji było bezpłatne, jednak każda z nich zawierała dodatkowo płatne opcje związane z ułatwieniem gry. Ich zamówienie wiązało się z wysłaniem SMS-a premium. W większości przypadków użytkownikami były dzieci, do których, jak ustalił Urząd, spółka kierowała swoje reklamy.

W ocenie urzędu spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów nie przekazując we właściwym czasie informacji o rzeczywistych kosztach wynikających z wysyłania SMS-ów pod numer o podwyższonej opłacie. Postępowanie wykazało, że spółka wprawdzie udostępniała w aplikacji i na stronie internetowej cennik i regulamin usługi, jednak nie wypełniła w całości swoich obowiązków informacyjnych wobec konsumentów. Zdaniem urzędu powinna ona bowiem informować o kosztach również w trakcie gry i po każdej czynności związanej z naliczeniem dodatkowej opłaty.

UOKiK zakwestionował też sposób, w jaki użytkownicy byli zachęceni do zamawiania płatnych opcji dodatkowych. W większości wypadków pytanie poprzedzające zamówienie nie zawierało sformułowań wskazujących na zawarcie transakcji skutkującej obowiązkiem zapłaty, np. udzielenie odpowiedzi twierdzącej na pytanie: _ Masz za mało bąbelków. Czy mimo to chcesz rozwinąć moc? _ oznaczało zgodę na wysłanie smsa na numer o podwyższonej opłacie, o czym konsument nie był w jasny sposób informowany.

UOKiK nakazał zaprzestania niezgodnych z prawem praktyk i nałożył na CT Creative Team karę finansową - ponad 30 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna, spółka może odwołać się do sądu.

To już kolejne postępowanie UOKiK w sprawie CT Creative Team. W ubiegłym roku Urząd zakwestionował treści reklamowe wysyłane do konsumentów w związku z konkursem SMS-owum i nałożył na spółkę ponad 140 tys. zł kary. Decyzję oraz karę w tej sprawie podtrzymał Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)