To powinieneś wiedzieć o polskim internecie. Co załatwisz, nie wychodząc z domu?

Strona głównaTo powinieneś wiedzieć o polskim internecie. Co załatwisz, nie wychodząc z domu?
30.04.2016 12:04
To powinieneś wiedzieć o polskim internecie. Co załatwisz, nie wychodząc z domu?
Źródło zdjęć: © Fotolia / gstockstudio

Tym, czym prąd był w wieku XX, tym internet jest w obecnym stuleciu – zbliżył do siebie ludzi, miejsca, cały świat… Pojawia się coraz więcej inicjatyw propagujących świadome i bezpieczne korzystanie z internetu. Spora części społeczeństwa czuje się w sieci jak ryba w wodzie. I choć dla jednych internet wydaje się być wręcz standardem, dla wielu jest jeszcze nadal niewystarczająco znanym narzędziem. Co należy jeszcze o nim wiedzieć, co nam ułatwi codzienne czynności?

W coraz większym stopniu korzystamy z bankowości internetowej, angażujemy się w media społecznościowe, korzystamy z nowatorskich aplikacji dokonując zakupów w sieci. Obecnie większość codziennych spraw możemy załatwić, nie wychodząc z domu. Zajmuje to ułamek czasu, jaki trzeba było na to poświęcać jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Oszczędność czasu i wygoda to obecnie priorytet. Jak podaje Gemius, internauci w Polsce stanowią 76,5 proc. całej populacji. Jakie więc aktywności realizujemy w sieci? Co jest ostatnio najbardziej popularne?

Podatki i 500plus

Na chwilę przed 30 kwietnia (a w tym roku 2 maja) wielu z nas przypomina sobie o obowiązku rozliczenia podatku i skrupulatnie wypełnia formularze PIT. W ubiegłym roku już co czwarty podatnik skorzystał z rozliczenia on-line. Już dziś wiadomo, że elektroniczne zeznania podatkowe za rok 2015 ustanowią nowy rekord.

Przez 3 tygodnie kwietnia rodzice złożyli ponad 1,7 mln wniosków o świadczenia w ramach programu Rodzina 500plus. Prawie co czwarty wniosek został złożony przez internet za pośrednictwem bankowości elektronicznej.

Finanse i historie kredytowe

Czasy jednego banku na całe życie odchodzą w zapomnienie. Aktualnie 14,5 miliona osób aktywnie korzysta z bankowości elektronicznej. Wielu z nich korzysta z usług kilku banków jednocześnie. Dostęp do obsługi internetowej umożliwia dokonywanie wielu operacji. Zdalnie zakładamy dziś lokaty, kupujemy i sprzedajemy jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych, wnioskujemy o kredyt czy pożyczkę, zmieniamy parametry konta, limity kwot dla dokonywanych transakcji, a nawet z powodzeniem składamy wnioski w programie Rodzina 500plus.

Osoby aktywne kredytowo bądź te, które sporadycznie wspierają się kredytami mogą sprawdzić swoją historię kredytową ze wszystkich banków – w jednym raporcie, nie wychodząc z domu. Serwis BIK daje dostęp do informacji jakie przekazały banki, począwszy od złożenie wniosku, terminowości spłaty rat kredytowych aż do całkowitej spłaty zobowiązania. Informacje dotyczą wszystkich rodzajów kredytów, m.in. o kartach kredytowych, limitach w koncie. Tam też sprawdzą kondycję spłat kredytów te osoby, które poręczyły kredyt innej osobie. Ponadto, można aktywować elektroniczną usługę _ Alertów BIK _, która chroni przed wyłudzeniem kredytu i powiadamia o opóźnieniu w spłacie.

Wakacje i bilety lotnicze

„Nie chce pan do Tokio, to ja bardzo radzę niech pan bierze do Melbourne, to bardzo rzadki bilet, jeszcze aktualny, samolot odleciał 3 dni temu, nawet jeszcze nie wrócił…” (cytat z kultowego filmu _ Miś _) - takich słów już nikt nie uświadczy, bo dzisiaj do dyspozycji mamy serwisy z ofertami, w których liczba ofert biur podróży i ich różnorodność przyprawia o zawrót głowy. Ponadto, wspierać mogą nas elektronicznie serwisy rekomendacyjne, dzięki którym zapoznamy się z opiniami i ustrzeżemy przed kiepską ofertą. A jeśli nie jesteśmy fanami zbiorowej turystyki, możemy wynająć pokój w latarni morskiej, łódź na samotny rejs czy wiele innych usług, które ułatwią i uprzyjemnią nam wakacje –. także on-line. Przykładem takiego serwisu są wakacje.pl.

Rachunki i rejestry BIG

Kto nie płaci rachunków na czas, może trafić do _ Rejestru BIG _, a jest ich w naszym kraju kilka. Aby uniknąć problemów i nie trudzić się z zapamiętywaniem terminów każdej płatności, możemy oczywiście przygotować zlecenia stałe, dokonywać płatności korzystając z bankowości elektronicznej lub pójść krok dalej. Dzięki jednemu z serwisów możemy proces płatności zautomatyzować. Wystarczy zgłosić dane podmiotu wystawiającego nam faktury za usługi typu, telefon, gaz czy energia. Reszta dokona się już bez naszego udziału.

Temat dłużników nierozerwalnie wiąże się z Biurami Informacji Gospodarczej, do których wpisywane są długi osób fizycznych i przedsiębiorców, w tym długi alimentacyjne. W _ BIG Info Monitor _ można np. zweryfikować wiarygodność finansową przyszłego pracodawcy, dewelopera, czy biura podroży, ale również sprawdzić, czy nikt nie umieścił tam informacji na nasz temat.

Zakupy

Handel w internecie rozwija się prężnie. Jak podaje Gemius, 5. proc. wszystkich internautów w Polsce chociaż raz dokonał zakupu on-line, a średnie miesięczne wydatki zostały oszacowane na 75 zł. Wartość polskiego rynku e-commerce w 2015 r. to 27 mld zł. Co przede wszystkim kupujemy przez internet? Od odzieży, obuwia, książek, płyt, filmów przez samochody bądź części do nich, biżuterię, oprogramowanie, materiały budowlane, po artykuły dla kolekcjonerów i ubezpieczenia.

Sprawy urzędowe

Nie sposób pominąć tematu bardzo ważnego dla każdego kto skończył 18 lat, a mianowicie możliwości załatwiania przez internet szeregu spraw urzędowych. Naprzeciw temu wychodzi _ ePUAP _ czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji, która powstała w 2008 r. Daje ona możliwość załatwiania sporej liczby spraw bez wychodzenia z domu, jest niestety jeden mały element, który powoduje, że jest ona wykorzystywana w niewielkim stopniu. Owym hamulcowym jest _ Profil Zaufany _, który musimy posiadać do potwierdzania naszej tożsamości. Jak wynika z Raportu NIK, we wrześniu 2015 r. jedynie 1,2 proc. Polaków posiadało Profil Zaufany. Mimo iż każdego roku coraz więcej osób korzysta wprost, bądź chociaż kontaktuje się z Administracją przez internet, to jednak bardzo daleko nam do statystyk, np. Szwecji, gdzie ponad 8. proc. obywateli korzysta z e-administracji. Jak podała NIK, 96 proc. dokumentów przekazywanych za pośrednictwem platformy to korespondencja pomiędzy organami administracji.

Jak zapowiada Minister cyfryzacji, Anna Streżyńska, na początku przyszłego roku powinien ruszyć projekt _ Obywatel.gov.pl _, a prace mają zmierzać do tego, aby maksymalnie uprościć problematyczne dziś choćby zagadnienie autoryzacji.

Mimo iż nie posiadamy w większości podpisu kwalifikowanego czy zaufanego profilu są sprawy natury urzędowej, które udaje nam się załatwić zdalnie, np. odpis KRS, wyciąg z ksiąg wieczystych, co jeszcze?

E- zastrzeganie dowodu

W sytuacji kiedy stracimy dowód osobisty, to powinniśmy go jak najszybciej zastrzec. Nasze dane osobowe mogą być wykorzystane wbrew naszej woli, najczęściej w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Co to znaczy? Ktoś na nasze konto może wyłudzić kredyt, dokonać zakupów na raty, założyć fałszywą działalność gospodarczą, wynająć mieszkanie, ukraść wypożyczony samochód i wiele innych. Dowód możemy zastrzec właśnie przez internet. Wystarczy posiadać konto w serwisie _ www.bik.pl _, by w sytuacji utraty dowodu jednym kliknięciem, bezpłatnie, wycofać go z obiegu. Informacja o zastrzeżeniu dokumentu trafi poprzez System Dokumenty Zastrzeżone, prowadzony przez Związek Banków Polskich, do wszystkich banków w Polsce. Zastrzeżony dowód uniemożliwi wykorzystanie naszych danych przez przestępcę.

Świadomość w świecie technologii

Tym, czym prąd był w wieku XX, tym internet jest w obecnym stuleciu –. zbliżył do siebie ludzi, miejsca, cały świat… I choć otwiera nieograniczone możliwości, to jednocześnie trzeba pamiętać, że wiąże się z nim wiele zagrożeń. Sam dostęp do sieci nie wystarczy, a swobodne korzystanie z udogodnień Internetu wprawdzie ułatwia życie, ale trzeba umiejętnie z niego korzystać. Warto świadomie zarządzać swoimi danymi oraz uczyć się i znać swoje prawa jako konsumenta.

słk

To jest ciekawe! Nie próbujcie niczego ukryć w internecie - to i tak nie zginie.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)