To był zupełnie inny ląd. Miliony lat temu Antarktydę trawiły pożary

To był zupełnie inny ląd. Miliony lat temu Antarktydę trawiły pożary

To był zupełnie inny ląd. Miliony lat temu Antarktydę trawiły pożary
Źródło zdjęć: © Getty Images | Torsten Blackwood
Adam Gaafar
26.10.2021 21:56

75 mln lat temu, w wyniku aktywności wulkanicznej, na Antarktydzie wybuchały regularnie naturalne pożary – wynika z najnowszych badań naukowych. Świadczą o tym m.in. występujące na kontynencie fragmenty węgla drzewnego.

W późnej kredzie (100 mln-66 mln lat temu), jednym z najcieplejszych okresów na Ziemi, wyspa Jamesa Rossa na Antarktydzie była domem dla lasów iglastych, paproci i roślin kwitnących znanych jako okrytozalążkowe oraz dinozaurów – informuje serwis Live Science. Nie był to jednak zbyt przyjazny teren dla organizmów żywych, gdyż część bujnej flory spłonęła w wyniku regularnie pojawiających się pożarów.

Międzynarodowy zespół naukowców przeanalizował skamieliny zebrane podczas ekspedycji w latach 2015-2016 do północno-wschodniej części wyspy Jamesa Rossa. Zawierały one fragmenty roślin, które zwietrzały w ciągu ostatnich dziesiątek milionów lat, przyjmując formę węgla drzewnego.

– To odkrycie poszerza naszą wiedzę na temat występowania pożarów w okresie kredy, pokazując, że takie epizody były częstsze, niż wcześniej sądzono – mówi główna autorka badania Flaviana Jorge de Lima, paleobiolog z Federalnego Uniwersytetu Pernambuco w Recife w Brazylii.

Najnowsze odkrycie jest pierwszym dowodem na występowanie takich pożarów na wyspie Jamesa Rossa. Jak się okazuje, były one szczególnie powszechne na tym terenie ok. 84-72 mln lat temu. W 2015 r. inne badanie wykazało, że pożary lasów występowały w mezozoiku (erze, w której żyły dinozaury) na zachodzie Antarktydy.

Odkryte niedawno fragmenty węgla drzewnego na wyspie Jamesa Rossa były małe — największe miały zaledwie 19-38 milimetrów. Obrazy ze skaningowego mikroskopu elektronowego ujawniły jednak ich tożsamość: te skamieniałości to prawdopodobnie spalone rośliny nagonasienne. Teraz naukowcy szukają dowodów na występowanie pożarów w innych częściach Antarktydy. Ostatnie badanie zostało opublikowane 20 października w czasopiśmie Polar Research.