Też uwielbiasz memy? Oto najpopularniejsze w Polsce

Też uwielbiasz memy? Oto najpopularniejsze w Polsce

Też uwielbiasz memy? Oto najpopularniejsze w Polsce
Źródło zdjęć: © memegenerator
10.05.2016 11:58, aktualizacja: 10.05.2016 12:28

Ośmieszają polityków, wydarzenia, wypowiedzi znanych osób lub w humorystyczny sposób pokazują relacje damsko-męskie - memy podbijają internet na całym świecie. Szczególnie upodobali je sobie Polacy, umieszczając je... dosłownie wszędzie, gdzie się da. W komentarzach, w postach, udostępniają je sobie w komunikatorach, publikują na Instagramie, Facebooku, Twitterze, drukują i przyklejają do swoich biurek w pracy. Jednym słowem - wszędzie. Memy są wskazywane jako jeden z najważniejszych nośników opinii - aż 95 proc. internautów wie, co to są memy, a 41 proc. lubi je oglądać i dzielić się nimi w sieci.

Ośmieszają polityków, wydarzenia, wypowiedzi znanych osób lub w humorystyczny sposób pokazują relacje damsko-męskie - memy podbijają internet na całym świecie. Szczególnie upodobali je sobie Polacy, umieszczając je... dosłownie wszędzie, gdzie się da. W komentarzach, w postach, udostępniając je sobie w komunikatorach, publikując na Instagramie, Facebooku, Twitterze, drukując i przyklejając do swoich biurek w pracy. Memy są wskazywane jako jeden z najważniejszych nośników opinii - aż 95 proc. internautów wie, co to są memy, a 41 proc. lubi je oglądać i dzielić się nimi w sieci.

Dla 6. proc. udostępnianie obrazków z podpisami to forma wyrażania poglądów. Które tematy są przez Polaków najchętniej poruszane w memach? I co memy mówią o nastrojach społecznych?

Obraz
© Materiał ilustracyjny (fot. memy.pl)

Z badania Gfk Polonia wynika, że memy spełniają trzy podstawowe funkcje. Przede wszystkim służą do zabawy, rozśmieszenia. 67 proc. internautów mówi, że dzięki nim mogą ośmieszać trudne sytuacje, problemy. Dzielenie się memami też jest formą zabawy, dla 64 proc. badanych frajdę sprawia tzw. _ szerowanie _, czyli dzielenie się nimi w sieci. Uważają oni, że to dobra zabawa i forma relaksu. Memy pozwalają tworzyć wspólnotę oraz dzielić się opiniami. Internauci poprzez dzielenie się nimi czują, że mają swój język.

Obraz
© Materiał ilustracyjny (fot. memy.pl)

Do ulubionych obrazków i komentarzy lubimy wracać - zdaniem 52 proc. badanych memy mogą być ponadczasowe. Rozmówcy deklarowali, że oglądanie memów jest dla nich pretekstem do przerwy w pracy i zdrowszą alternatywą dla wyjścia na papierosa z biurowego open space'u.

Memy mają też poważniejszą stronę. Pełnią opiniotwórczą rolę oraz umożliwiają poznanie nastrojów społecznych. Nawet jeśli rzeczywistość przedstawiona jest w nich w krzywym zwierciadle, można odczytać w ten sposób bolączki społeczne i stosunek do polityki czy problemów społecznych.

Obraz
© Materiał ilustracyjny (fot. Facebook.com/hipsterski.maoizm)

Memy to nośniki opinii, a nie źródła informacji same w sobie. Jak podkreśla dr Piotr Cichocki, etnograf internetu z UW, rzadko przekazują one nowe informacje, raczej służą do nadawania nowego kontekstu danej sytuacji czy wydarzeniu.

Obraz
© Materiał ilustracyjny (fot. memy.pl)

Ciekawym wnioskiem jest funkcja wspólnotowa memów, podkreślana zarówno w badaniu ilościowym, jak i wśród ekspertów. 61 proc. badanych deklaruje, że nie trzeba być "na poziomie", aby rozumieć memy. Oczywiście część z nich i tak jest jedynie "dla wybranych", którzy wiedzą o czym mowa (jak mem poniżej). Te najbardziej lubiane rozprzestrzeniają się _ wirusowo _: 32 proc. udostępnia memy lubiane przez znajomych. Katarzyna Nowakowska, redaktor naczelna portalu _ Foch.pl _, podkreśla, że te wspólnoty często łączy poczucie humoru. Śmieszne memy najlepiej się niosą. Chętniej dzielimy się rzeczami, które nas bawią. Taka wspólnota śmiechu bardzo ludzi łączy.

Obraz
© Materiał ilustracyjny (fot. knowyourmemes.com)

Jakie są cztery ulubione tematy memów wśród Polaków? Wygrywa zdecydowanie polityka. Ponad połowa interesuje się memami o związkach i relacjach damsko-męskich, tyle samo o zjawiskach i grupach społecznych (w tym mniejszościach, uchodźcach, innych rasach etc.). Zaskakująco duża grupa młodych Polaków deklaruje, że podobają jej się memy na temat życia zawodowego i rynku pracy (4. proc. osób w wieku 16-29 lat), w których szefowie zwykle przedstawieni są jako leniwi dyletanci, a pracownicy jako osoby znudzone codzienną rutyną i niechętne do większego wysiłku.

Obraz
© Materiał ilustracyjny (fot. memy.pl)

Co w skrócie wynika z badania? Jeśli chcemy szybko zorientować się, co w danym momencie trapi, bawi lub wprawia Polaków w stan niepokoju - memy są tego doskonałym źródłem.

słk - WP / Newsrm

_ [1] Badanie przeprowadzone w lutym 2016 r, próba ogólnopolska 16+, N=1004, uzupełnione o wywiady eksperckie i _ desk research _ oraz komentarze redaktora i memy krążące w sieci. _

Obraz
© Materiał ilustracyjny (fot. memy.pl)
Źródło artykułu:newsrm.tv
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)