Team Up i Mobility Champ zwyciężyły w polskiej odsłonie konkursu Sanoma Learning Lab
Aplikacja na interaktywną tablicę dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej uatrakcyjniającą lekcje oraz portal dla studentów wyjeżdżających np. studiować za granicą wygrały polską odsłonę konkursu na innowacje w edukacji Sanoma Learning Lab. Oba projekty będą reprezentowały Polskę podczas finałowego webinarium, gdzie zmierzą się ze zwycięskimi projektami z Belgii, Finlandii, Holandii i Szwecji.
Program Sanoma Learning Lab adresowany jest do nauczycieli i studentów, których idee mogą przyczynić się do wzrostu efektywności kształcenia. Polscy uczestnicy zaprezentowali aż 5. różnorodnych projektów edukacyjnych, zwiększających wyniki i skuteczność nauczania.
W polskiej odsłonie konkursu wybrano dwa najlepsze projekty. Pierwszy z nich to Team Up –. aplikacja na tablicę interaktywną dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do wykorzystania podczas lekcji.
–. Dzieciom w młodszym wieku szkolnym trudno się skoncentrować na zadaniu dłużej niż 15 minut, potrzebują też więcej ruchu niż starsi koledzy. Nauczyciele dla urozmaicenia zajęć i pobudzenia koncentracji stosują śródlekcyjne ćwiczenia ruchowe lub relaksacyjne – mówi Aleksandra Gibała, pomysłodawca aplikacji i starszy redaktor merytoryczny Young Digital Planet.
Aplikacja Team Up to baza gotowych do przeprowadzenia ćwiczeń i zabaw. Poza atrakcyjną formą graficzną i różnorodnością pomysłów, wielką zaletą aplikacji jest możliwość wyboru indywidualnych ustawień. W niektórych zabawach ruchowych uczniowie zobaczą na tablicy własne postaci, a aplikacja wybierze zadania dla poszczególnych uczniów pod kątem roli, którą najczęściej pełnią w grupie. Team Up ma na celu poprawienie relacji w grupie poprzez włączenie do zabawy wycofanych lub mniej akceptowanych uczniów w klasie, a także przede wszystkim wzrost koncentracji uwagi uczniów podczas lekcji oraz zbudowanie przyjemnej i sprzyjającej nauce atmosfery. Twórcy programu chcą, by aplikacja sprawiła dzieciom wiele radości i wspomogła nauczycieli w codziennej pracy. Zwycięski zespół tworzą również Małgorzata Wrona (nauczycielka języka angielskiego z Włocławka) oraz Michał Tomaszewski (student informatyki z Warszawy).
Drugim zwycięskim projektem został portal z narzędziem edukacyjnym Mobility Champ, które ma pomóc użytkownikowi w adaptacji do innej, obcej kultury. Nowe narzędzie edukacyjne skierowane jest do uczniów, studentów, profesjonalistów, ale też zwykłych ludzi, którzy z jakiegoś powodu muszą zmienić miejsce zamieszkania i przeprowadzić się poza granicę rodzinnego kraju.
–. W dobie globalizacji i kurczącego się świata takie sytuacje zdarzają się coraz częściej. Adaptacja do nowego środowiska, nowej kultury, pełnej niezrozumiałych na pierwszy rzut oka zasad i zwyczajów, rzadko kiedy przebiega gładko i sprawnie – mówią Przemysław Ogrodowczyk i Agnieszka Jelonek-Krupińska – pomysłodawcy i twórcy projektu Mobility Champ. – Przygotowując się do pobytu w obcym kraju zazwyczaj ograniczamy się do zaznajomienia z jego językiem, zdecydowanie zaniedbując jego kulturę i tradycję, co nierzadko może prowadzić do bardzo przykrych przygód.
MobilityChamp to multimedialny kurs online, składający się z testów, tekstów, filmów i webinariów. Praca nad zadaniami może mieć charakter indywidualny lub grupowy. Współpracę trzeba będzie nawiązywać z użytkownikami pochodzącymi z różnych krajów, co już na starcie pozwoli produktowi stać się narzędziem wielopłaszczyznowym. Nie tylko sam kurs, ale cały proces nauczania będzie otwierał umysł na nowe kultury, religie i sposoby spojrzenia na świat.
W polskiej odsłonie Sanoma Learning Lab, która oficjalnie rozpoczęła się 3 października 201. roku w Gdańsku, bierze udział 20 nauczycieli, 10 studentów oraz 20 pracowników firmy Young Digital Planet i wydawnictwa Nowa Era.
Przez sześć tygodni uczestnicy programu realizowali kilka etapów, podczas których stopniowo rozwijali swoje pomysły. Podczas pięciu webinariów członkowie programu mogli skonsultować swoje rozwiązania z międzynarodowymi ekspertami i innymi uczestnikami, a także skonfrontować je z przyszłymi użytkownikami swoich produktów. Natomiast w trakcie domowych zadań uczestnicy dopracowywali i modyfikowali swoje projekty według wskazówek specjalistów.
- grudnia 2014 r., podczas finałowego webinarium, z dziesięciu projektów zostanie wybranych pięć najlepszych pomysłów. Prototypy wygranych koncepcji będą przygotowywane podczas Bootcampu, który odbędzie się pomiędzy 15 a 18 grudnia. Wszystkie projekty mogą być skomercjalizowane, a na najciekawsze pomysły czekają nagrody po 10 000 euro. Sanoma Learning Lab pokrywa koszty wyjazdu do Warszawy, a uczestnikom Bootcampu zapewnione są noclegi, transport i wyżywienie w Amsterdamie.
Więcej informacji na temat międzynarodowego programu Sanoma Learning Lab znaleźć można na stronie http://sanomalearninglab.com/