Te planety mogłyby być idealną alternatywą dla Ziemi. Gdyby nie "mały" szczegół...

Te planety mogłyby być idealną alternatywą dla Ziemi. Gdyby nie "mały" szczegół...

Źródło zdjęć: © NASA
24.05.2016 13:07, aktualizacja: 29.12.2016 08:24

Moglibyśmy na nich zamieszkać, ale - jak się okazuje - nie ma takiej opcji. W ciągu ostatnich lat astronomowie odkryli tysiące planet. Niektóre z nich wybijały się niezwykłymi właściwościami na tle innych, zwyczajnych obiektów. Oto najciekawsze z odkryć

W ciągu ostatnich lat astronomowie odkryli tysiące planet. Niektóre z nich wybijały się niezwykłymi właściwościami na tle innych, zwyczajnych obiektów. Oto najciekawsze z odkryć.

KIC 12557548 to gwiazda, którą znaleźć możemy w gwiazdozbiorze Łabędzia. Znajduje się ona około 1500 lat świetlnych od Ziemi. Jak dotąd astronomowie dopatrzyli się tylko jednej krążącej wokół gwiazdy planety. Obiekt ten jest jednak niezwykły, ponieważ... obraca się w pył! Za planetą astronomowie dostrzegli ogon, który najprawdopodobniej składa się z pyłów wywiewanych z atmosfery.

- To może być jeden ze sposobów, w jaki umierają planety. Wnioski z wielu badań wskazują, że nie są one wiecznymi obiektami i mogą zostać unicestwione. W tym przypadku planeta może w przyszłości całkowicie wyparować - mówi Dan Fabrycky, członek zespołu Obserwatorium Keplera.

Astronomowie przewidują, że obiekt zniknie za 100 milionów lat.

1 / 5

Planeta z wahaniami "nastrojów"

© Karen Teramura (UHIfA)

Kepler 78b to planeta pozasłoneczna odkryta w 2013 roku w odległości "zaledwie" 700 lat świetlnych od Słońca. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że jest idealna dla nas. Nie dość, że jest to obiekt skalisty, czyli taki, na którym moglibyśmy wylądować, to dodatkowo ma masę, gęstość, rozmiar, a nawet skład chemiczny podobne do Ziemi. Natomiast gwiazda, wokół której krąży Kepler 78b, jest tego samego typu i wielkości co Słońce. Planeta byłaby idealna dla nas do zamieszkania, gdyby nie panująca na niej temperatura. Zdaniem astronomów, obiekt orbituje tak blisko swojego słońca, że rozgrzewa się w ciągu dnia do... 2000 st. Celsjusza! Nocą natomiast temperatura może tam nagle spaść nawet do minus 200 stopni.

2 / 5

Bliźniak Ziemi. Aż "mózg paruje"

© NASA

Inną, na pierwszy rzut oka idealną kandydatką do zamieszkania wydawałaby się 55 Canceri e. Planeta ta znajduje się bardzo blisko Ziemi - w odległości jedynie 40 lat świetlnych. Odkryto ją w 2004 roku i od razu zwróciła uwagę naukowców. Był to skalisty obiekt zaliczany do tzw. super-Ziem. Co prawda jest ona prawie dwukrotnie większa od naszej planety, jednak doba na niej trwa 18 godzin, czyli w pewnym sensie jest zbliżona do długości doby na Ziemi, a w atmosferze planety astronomowie wykryli wodę.

Niestety dalsze obserwacje obiektu wykluczyły go z listy potencjalnych "drugich Ziem". Okazało się, że na 55 Canceri e panują ekstremalne warunki, w których nie moglibyśmy żyć. Jednocześnie występuje tam temperatura sięgająca 1000 stopni Celsjusza oraz bardzo wysokie ciśnienie. Warunki takie określane są nadkrytycznymi. Woda pod wpływem gorąca zamienia się w gaz, a powstała para wodna znajdująca się pod dużym ciśnieniem przechodzi od razu w stan ciekły. Oznacza to, że na 55 Cancri e wszystkie płyny, w tym też woda, cały czas parują z powierzchni planety tworząc gęste chmury unoszące się w atmosferze.

Na zdjęciu porównanie Ziemi i 55 Cancri e.

3 / 5