Tak seria gier "Wiedźmin" wypromowała Polskę na świecie

Tak seria gier "Wiedźmin" wypromowała Polskę na świecie

Tak seria gier "Wiedźmin" wypromowała Polskę na świecie
Źródło zdjęć: © Spotify
Adam Bednarek
22.12.2016 13:22, aktualizacja: 24.12.2016 09:43

Świetna sprzedaż gier, wielka popularność studia CD Projekt RED i… ogromna promocja Polski na świecie. Seria Wiedźmin sprawiła, że nie tylko o polskich twórcach gier zrobiło się głośno. Cały nasz kraj został wypromowany!

Najpopularniejszy polski artysta wśród zagranicznych słuchaczy? Osoby pasjonujące się muzyką mogłyby typować takie kapele, jak Vader czy Behemoth - w końcu polski metal od dawna cieszy się olbrzymią popularnością na całym świecie. I to dobry trop, bo zespoły faktycznie są na liście, ale pierwsze miejsce należało w tym roku do Marcina Przybyłowicza. Czyli do twórcy ścieżki dźwiękowej do “Wiedźmina 3”. To pokazuje, jak wpływową grą na świecie jest Wiedźmin i jak pozwolił się polskim twórcom wybić. Znacznie bardziej niż Eurowizja (Michał Szpak) czy mający renomę rodzimy metal.

1 / 5

Obama i Wiedźmin

Obraz
© PAP/EPA | PAP/EPA

Wprawdzie "The Washington Post" uznał, że gra “Wiedźmin 2”, wręczona Barackowi Obamie przez Donalda Tuska podczas wizyty prezydenta Stanów Zjednoczonych w Polsce, była najmniej wartościowym prezentem w latach 2008 - 2012, to nie da się ukryć, że o tym polskim pomyśle było głośno na świecie. Amerykański polityk stwierdził, że produkcja CD Projekt RED jest dowodem na polską przedsiębiorczość, a o upominku pisały media niemal w każdym zakątku globu. Sam Obama przyznał, że w grę nie zagrał, ale wieść o polskim talencie się rozniosła.

2 / 5

Książki Sapkowskiego

Obraz
© Forum

Andrzej Sapkowski nie zgadza się z teorią, że gra pomogła wypromować wiedźmińską sagę. Nie da się jednak ukryć, że to właśnie podobizna wirtualnego Geralta jest na okładkach zagranicznych wydań, a wielu sięga po książkę dlatego, że spodobała im się growa wersja uniwersum stworzonego przez Sapkowskiego. Dodatkowo, w okresie premiery gry, sprzedaż książek wzrastała - na przykład po wydaniu “Wiedźmina 3” angielska wersja "Ostatniego Życzenia” pojawiła się na liście bestsellerów New York Times. "Ostatnie życzenie” w e-bookowej wersji było na dziewiątym miejscu najlepiej sprzedających się książek fantasy na Amazon.com. Książki Sapkowskiego bez gry również byłyby popularne, ale CD Projekt RED jeszcze bardziej je rozsławił.

Warto przy okazji wspomnieć, że Andrzej Sapkowski z tego powodu niekoniecznie jest zadowolony. Pisarz mówił, że "nie zazdrości grze sukcesu" i irytował się, że podobnizna growego Geralta jest na okładkach książek - tak jakby "jego" dzieło powstało po grze.

3 / 5

Film Wiedźmin

Obraz
© AKPA

Czy ktokolwiek w Hollywood spojrzałby na sagę Andrzeja Sapkowskiego, gdyby nie świetnie oceniana, i co chyba ważniejsze, bardzo dobrze sprzedająca się seria gier? Być może się mylę, ale szczerze w to wątpię. Choć CD Projekt RED nie współpracuje z ekipą filmową, to ich “Witcher” otworzył Bagińskiemu wiele drzwi. A sam twórca i studio Platige Image, znane także z efektownych zwiastunów do gry, będą mogli zrealizować wysokobudżetowy film na podstawie opowiadań Sapkowskiego. Wszystko to także dzięki serii Wiedźmin od CD Projekt RED! Pewnie Platige prędzej czy później taką szansę i tak by dostali, bo to świetne studio, ale sukces gry i wiedźmińska marka cały proces przyspieszyła.

4 / 5

Znaczki Poczty Polskiej

Obraz
© poczta polska

Poczta Polska, wypuszczając po raz pierwszy w swojej historii znaczki z wizerunkiem bohatera gry, zrobiła dużo, by świat o niej usłyszał. Tak, tak - o wyjątkowych znaczkach pisały zagraniczne serwisy. Poczta Polska sprytnie wykorzystała popularność gry - nie tylko doceniła twórców, ale i zadbała o odpowiedni PR. Wiedźmin naprawdę może pod tym względem pomóc, pokazując, jak niewiele trzeba, żeby świat usłyszał o polskich pomysłach.

5 / 5

Wyróżnienia od polityków

Obraz
© Materiał prasowy

Znaczenie serii gier “Wiedźmin” nie jest przez nas wyolbrzymione. O tym, że to rzeczywiście nasz towar eksportowy świadczy fakt, że w 2013 roku prezydent Bronisław Komorowski przyznał Michałowi Kicińskiemu i Marcinowi Iwińskiemu, założycielom CD Projektu, oraz Adamowi Badowskiemu, szefowi studia CD Projekt RED, Krzyże Kawalerskie Orderu Odrodzenia Polski. Właśnie za promocję polskiej przedsiębiorczości na świecie. 14 grudnia 2016 roku CD Projekt RED otrzymał kolejną nagrodę - Złote Logo Polska. “Złote Logo Polska jest odznaką przyznawaną przez prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej wybitnym osobom, które swoimi codziennymi działaniami zawodowymi bezpośrednio wpływają na promocję Polski w kraju i za granicą. Nagrodzeni w ten sposób zostają Ambasadorami naszego kraju w różnych obszarach najbardziej istotnych sfer życia publicznego” - czytamy na stronie plebiscytu. I nie mamy wątpliwości, że CD Projekt RED, twórcy “Wiedźmina”, wpłynęli na promocję naszego kraju!

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)