Tak przepłacisz za nawigację! Nawet kilkanaście tysięcy złotych

Tak przepłacisz za nawigację! Nawet kilkanaście tysięcy złotych

Tak przepłacisz za nawigację! Nawet kilkanaście tysięcy złotych
Źródło zdjęć: © Lokalizacja.info
15.10.2014 12:53, aktualizacja: 15.10.2014 13:10

Ile trzeba zapłacić za nawigację fabrycznie zainstalowaną w samochodzie? Nawet ponad 17 000 zł. Za sprzęt, który potrafi mniej niż większość smartfonów z klasy premium. Ale i tak są chętni.

Na dodatki do samochodów można wydać fortunę. I nie trudno nawet przekroczyć wartość standardowej wersji auta. Dobrym przykładem są atrakcyjnie wyposażone pojazdy udostępnione dziennikarzom do testów. I nie chodzi wcale o piętnowanie rozpasania w wyposażeniu samochodów: fachowa prasa ma przynajmniej możliwość sprawdzić nawet najbardziej wyszukane dodatki. Ale o umiar w wycenianiu dodatkowego wyposażenia można jak najbardziej apelować.

Na liście najdroższych dodatków od lat wysokie miejsce zajmuje nawigacja instalowana fabrycznie. Nawigacja, która zwykle jest dostępna w chwili konfiguracji i zamawiania nowego samochodu. Jako akcesoryjne wyposażenie już po zakupie auta bez nawigacji: także, ale zwykle w dość ograniczonym zakresie. Dlaczego? Najczęściej wraz z nawigacją dostępne są inne wiązki elektryczne wraz z akcesoriami (antena GPS), a także nawet zmodyfikowane elementy wystroju wnętrza (konsola z większym ekranem, dodatkowe elementy sterujące). A to oznacza wysokie koszty montażu. I zwykle przekreśla sensowność dokładania nawigacji do już zakupionego samochodu.

Obraz
© (fot. Lokalizacja.info)

Kto jest na liście rekordzistów?

Przede wszystkim marki uznawane za premium. Ze szczególnym uwzględnieniem producentów niemieckich. Audi, BMW, Mercedes, Porsche: oto marki w których wydasz bardzo dużo na wbudowaną nawigację. Zwykle: ponad 1. 000 zł. Ale i w firmach, które przynajmniej z nazwy powinny być bardziej przystępne cenowo wcale nie jest szczególnie tanio. W „ludowej marce”, czyli Volkswagenie za system nawigacji można wydać nawet 12 000 zł. Tyle kosztuje nieco już przestarzały zestaw nawigacyjny RNS 850. Ale za sprzęt, który już niebawem powinien trafić do muzeum techniki też trzeba sporo płacić. Przestarzałe już radio nawigacyjne RNS 510 (w Skodzie nazywa się Columbus pierwszej generacji) kosztuje ponad 6000 zł! Można je wciąż zamawiać do samochodów takich jak VW Beetle czy Skoda Superb.

Dlaczego sprzęt jest tak drogi?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć. O ile bowiem producent samochodu może uzasadnić wysoką cenę zaawansowanego zestawu z dostępem do internetu o tyle racjonalnego wytłumaczenia brak w przypadku archaicznych już nawigacji, które nawet nie są w stanie działać z TMC w Polsce. Trudno bowiem zrozumieć jak przestarzałe technicznie urządzenie instalowane w wielu samochodach grupy VW może kosztować więcej niż niejedno bardzo zaawansowane radio multimedialne cenionej japońskiej marki. Można co najwyżej przypuszczać, że producentom samochodów żal wysokiej marży i pośredników pomiędzy producentem a klientem w salonie. Póki klienci zamawiają daną opcję, póty można korzystać tak długo jak to jest możliwe.

Listę rekordzistów naszego zestawienia otwiera Porsche. Za system PCM (Porsche Communication Management) trzeba zapłacić 1. 445 zł. Co w zamian? System z 7 calowym ekranem, podwójnym tunerem, odtwarzaczem DVD oraz nawigacją z mapami przechowywanymi na twardym dysku. To obecnie coraz popularniejszy nośnik na przechowywanie map nawigacyjnych: stosowany nie tylko w autach najwyższych klas ale także i kompaktowych (np. Citroen C4, Peugeot 308, Skoda Octavia).

Niewiele mniej wydamy w Audi, BMW i Mercedesie. A zazwyczaj nie jest to koniec wydatków. Coraz częściej bowiem prócz samego zaawansowanego zestawu można jeszcze dokupić dostęp do aplikacji internetowych oraz usług świadczonych w trybie on-line (np. dane o ruchu drogowym, prognoza pogody, serwisy muzyczne). Zwykle dostęp limitowany czasowo: w formie rocznego lub kilkuletniego abonamentu. Cóż, za nowoczesne rozwiązania w prestiżowych markach trzeba sporo zapłacić. A ile dokładnie? Oto kilka przykładów z naszego zestawienia

Obraz

Polecamy na stronach Lokalizacja.info: Test TomTom GO 500

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (55)