Tak powstaje cyfrowa mapa Polski

Tak powstaje cyfrowa mapa Polski

Tak powstaje cyfrowa mapa Polski
18.10.2013 14:48

Kilkadziesiąt godzin przejazdów po drogach całego kraju każdego tygodnia, ok. 20 GB danych przywożone z każdej podróży, tygodnie pracy nad precyzyjną, komputerową obróbką zebranych informacji - tak powstaje cyfrowa mapa Polski autorstwa Emapy, z której korzystasz być może i Ty.

Kilkadziesiąt godzin przejazdów po drogach całego kraju każdego tygodnia, ok. 20 GB danych przywożone z każdej podróży, tygodnie pracy nad precyzyjną, komputerową obróbką zebranych informacji - tak powstaje cyfrowa mapa Polski autorstwa Emapy, z której korzystasz być może i Ty.

Mapa łódzkich kartografów jest bodaj najczęściej wykorzystywaną mapą w nawigacjach GPS w Polsce. Jeśli posiadasz nawigację NaviExpert, GoClever, DON’T PANIC, Mio, iGO, AutoPilot, Navmax czy turystycznej PL Topo, to właśnie z tej mapy korzystasz. Ta sama mapa jest również podstawą takich portali, jak: Emapi.pl, docelu.pl, jakdojade.pl czy korkosfera.pl. Choć kojarzą się przede wszystkim z nawigacją samochodową i serwisami www, mapy cyfrowe są kluczowe również w wielu innych sektorach gospodarki. Emapa ma np. w przemyśle transportowym co najmniej równie silną pozycję, co na wspomnianym wyżej rynku nawigacji GPS. Z jej map i technologii (MapCenter, EMAPI, Emapa Transport, Emapa GeoMarketing) korzystają tysiące mniejszych i większych przedsiębiorstw w kraju i za granicą. To dla nich właśnie Emapa zbiera takie dane, jak restrykcje w ruchu dla ciężarówek (tonaż, gabaryty), ADR czy opłaty drogowe.

Choć wymagamy, aby nasza mapa była zawsze dokładna i aktualna, z reguły nie zastanawiamy się, jak ona powstaje. Jest to proces skomplikowany i bardzo czasochłonny, ale i równie ciekawy.

Emapa tworzy swoje mapy samodzielnie. Dzięki temu ma pewność, że udostępniane dane są wiarygodne, zgodne z rzeczywistością, a także w każdej chwili może je dowolnie edytować (poprawić przebudowane skrzyżowanie, dodać nowe rondo, usunąć zamkniętą stację benzynową, etc.). W procesie tworzenia map wykorzystywane są różne źródła: zdjęcia satelitarne, zdjęcia lotnicze, informacje samorządowe itp. Od kilku lat jednak podstawowym źródłem danych mapowych Emapy jest jej autorski Mobile Mapping System, o wiele mówiącej nazwie: Car-to-graph. Jest to specjalnie przystosowany pojazd, wyposażony w 6 kamer o wysokiej rozdzielczości, który przemierza drogi całego kraju rejestrując rzeczywistość w promieniu 36. stopni. Czułość kamer i zintegrowanego z nią sprzętu komputerowego umożliwia bieżący zapis danych zebranych „z drogi”, nawet jadąc z najwyższą dozwoloną prędkością. Dotykowy ekran LCD, na którym wyświetlany jest obraz z kamer, oraz mapa cyfrowa, sprzężone
z odbiornikiem GPS pozwalają w łatwy sposób śledzić ścieżkę pojazdu i porównywać dane mapowe z rzeczywistym przebiegiem sieci drogowej, a zarazem nanosić zmiany i odnotowywać uwagi dotyczące danego punktu na drodze. Znaki i tablice drogowe, sygnalizacja świetlna czy kierunkowość pasów ruchu - nic nie umknie uwadze czujnego oka kamery.

Kolejnym etapem jest analiza zebranych informacji. Pakiet danych przywiezionych z każdej podróży jest opracowywany przez specjalnie powołany w tym celu zespół kartografów analizujących zapis z kamer w celu naniesienia na mapę wszelkich zmian i uzupełnień. Jest to najbardziej czasochłonna część całego procesu trwająca znacznie dłużej niż sam przejazd Car-to-graphem. Efektem wielotygodniowej pracy zespołu specjalistów jest udostępniany co kwartał, nowy zestaw danych mapowych uwzględniający bieżące zmiany w infrastrukturze drogowej. Aktualną mapę Emapy można zobaczyć na portalu Emapi.pl, gdzie każdy użytkownik może również zgłaszać poprawki do danych mapowych.

Obraz
Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie