Trwa ładowanie...

Syberyjskie robaki powróciły do życia. Były zamrożone przez 42 000 lat

Rosyjscy naukowcy z sukcesem przywrócili do życia organizmy z dwóch gatunków należących do nicieni. Uznawano je za nieżywe, po tym, jak leżały zamrożone przez blisko 42 000 lat. Wydobyto je z lodów wiecznej zmarzliny.
Spośród 300 próbek, zaledwie dwie nadawały się do badań
Spośród 300 próbek, zaledwie dwie nadawały się do badańŹródło: Wikimedia Commons CC BY, Fot: Agricultural Research Service
d1q5gzb

Grupa rosyjskich naukowców z powodzeniem ożywiła dwa gatunki miniaturowych robaków, które żyły około 42 000 lat temu. Znaleziono je w lodowatej, wiecznej zmarzlinie. Naukowcy powoli rozmrażali robaki, i jak się okazało, wcale nie były martwe, a jedynie zachowane w sposób kriogeniczny.

Naukowcy sprowadzili robaki do laboratorium, gdzie poddawano je procesowi rozmrażania przez kilka tygodni. Następnie umieszczali je na płytkach Petriego z pożywieniem, w temperaturze około 20 stopni.

Po dłuższym czasie naukowcy zauważyli wyraźne oznaki życia robaków. Po ogrzaniu, zaczęły się poruszać a także jeść. To pierwszy w historii udokumentowany moment, w którym po długowiecznym zamrożeniu, organizmy wielokomórkowe powróciły do prawidłowego funkcjonowania.

d1q5gzb

Wyniki badań opublikowano w tym miesiącu w czasopiśmie Doklady Biological Sciences. W raporcie naukowcy informują, że wielokrotnie udało się rozmrozić i przywrócić funkcje życiowe mniej złożonych organizmów, ale to pierwszy raz, kiedy udało się przywrócić do życia tak złożony organizm.

Robaki odkryto w rejonie Jakucji, na Syberii. Po przeanalizowaniu ponad 300 próbek, naukowcy wybrali dwie, dosyć dobrze zachowane. Jedna z nich miała ponad 30 metrów długości, i szacuje się jej długość zamrożenia na około 32 000 lat. Druga miała zaledwie kilka metrów i wymarła około 42 000 lat temu.

Pierwszy, z przywróconych do życia gatunków to Panagrolaimus detritophagus. Jego ślady wykryto na terenach Kalifornii, Południowej Ameryki oraz Europy. Żywi się materią organiczną, za pomocą bakterii symbiotycznych. Drugi gatunek to Plectus parvus, naukowcy nie są jeszcze pewni, do jakiego rzędu powinny zostać przypisane. Niektórzy przypisują je do rzędu Plectida a inni do Araeolaimida.