Startuje YEP - interaktywne i funkcjonalne narzędzie dla młodych do wyboru ścieżki kariery

Startuje YEP - interaktywne i funkcjonalne narzędzie dla młodych do wyboru ścieżki kariery

Startuje YEP - interaktywne i funkcjonalne narzędzie dla młodych do wyboru ścieżki kariery
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
15.10.2018 10:49, aktualizacja: 16.10.2018 13:40

Młodzi ludzie zastanawiają się, ile muszą zarabiać, aby zrealizować swoje plany. Nie wiedzą, czym w praktyce jest zawód managera reklamy, programisty, na czym polega praca aktuariusza czy inżyniera budowy mostów. Właśnie startuje pierwsza w Polsce innowacyjna platforma internetowa YEP, która za pomocą kilkunastu kliknięć pomoże rozwiązać te dylematy.

Kalkulator przyszłych zarobków, testy kompetencji, baza ofert pracy, praktyk i staży - to tylko niektóre dostępne tam narzędzia. Platforma ma działać wg zasady - myślisz praca, klikasz YEP.

Na platformie YEP (od nazwy programu - Youth Empowered Program) umieszczone zostały innowacyjne testy predyspozycji zawodowych i kompetencji. Ich wyniki mają pomóc młodym ludziom w planowaniu drogi zawodowej i określić, z jakich zawodów mogą czerpać najwięcej przyjemności i pieniędzy. Ale uwaga, nie są to standardowe pytania o to, kim chcesz być czy jakie przedmioty najbardziej lubisz w szkole, ale np. „Jakiego rodzaju dokumenty na Netflixie oglądasz najchętniej?”, „Po którą książkę sięgniesz w pierwszej kolejności?”, „O czym najchętniej rozmawiasz podczas piątkowej imprezy?” czy „Jakiego youtubera obejrzałbyś najchętniej?”. Brzmi zagadkowo i zachęcająco? Proponujemy rozwiązać test i sprawdzić wynik. Może i Wy zaskoczycie samych siebie.

Kolejny krok to test kompetencji - po jego wypełnieniu otrzymujemy listę kilku zawodów odpowiadającym udzielonym odpowiedziom i ich pełne opisy wraz ze ścieżką kariery. Ale dostęp do bazy zawodów dostępny jest także bez testów. Rzetelne i pełne opisy zawodów mają umożliwić młodym ludziom w pełni świadomy wybór.

Design i funkcjonalności wzorowane są na doświadczeniach amerykańskich, co odróżnia YEP od większości dostępnych na rynku internetowych serwisów edukacyjnych czy stron urzędowych. W serwisie YEP zamieszczona jest również obszerna baza ofert pracy, która jest na bieżąco aktualizowana.

Platforma YEP oferuje także pełen dostęp do wiedzy: bazy publikacji i artykułów oraz bazy porad z zakresu rozmów kwalifikacyjnych czy tworzenia CV. Na bieżąco będą dostępne informacje o najważniejszych wydarzeniach studenckich i konferencjach w całej Polsce, o których młodzi ludzie będą mogli się nie tylko się dowiedzieć, ale - co wyróżnia interaktywny charakter serwisu - także sami o nich informować.

"Myślałeś/aś o swoim życiu za 15-20 lat?". To pierwsze pytanie, które otwiera dostęp do interaktywnego kalkulatora wynagrodzeń, przygotowanego przez Citi Bank Handlowy.

To nie jest zwykły kalkulator, jaki mają setki serwisów o pracy. Ten pozwala wyliczyć minimalne zarobki młodego człowieka, które powinien osiągnąć w wieku 35-40 lat, aby żyć zgodnie z preferencjami i marzeniami. Wystarczy odpowiedzieć na 13 szczegółowych pytań - poczynając od płci, planowanego życia rodzinnego, wymarzonego miejsca zamieszkania, środka komunikacji, aż po preferowany styl spędzania wakacji i wolnego czasu, nawet ilość kupowanych ubrań czy wybór poziomu technologii towarzyszących w życiu codziennym (gry, filmy czy ich brak w życiu).

- Zależy nam, aby Platforma stała się pierwszym i automatycznym wyborem dla młodych osób, kiedy pomyślą o pracy zawodowej (myślisz praca, klikasz YEP), czy to w kontekście zastanawiania się nad ścieżką kariery czy rozwijania kompetencji. Chcemy by umożliwiła tzw. budowanie społeczności i pozyskiwania informacji, ułatwiła poszukiwania ofert pracy, zarobku, praktyk, zajęcia. W kolejnych odsłonach, blogach i podpiętych stronach czy filmach, YEP zamierza podpowiadać, w jaki sposób zdobywać umiejętności i wiedzę - mówi Olga Legosz, współzałożycielka Fundacji "Sukces Pisany Szminką".

Czemu to takie ważne? Otóż co 10. mieszkaniec Polski to osoba w wieku 18-26 lat. Według Eurostatu aż 900 tys. Polaków z grupy wiekowej 18-29 lat nie pracuje, nie uczy się i nie szkoli (to tzw. NEET - Not in Employment, Education or Training). - Większość młodych jednak stawia na edukację, chce łączyć ją z pracą i mieć dobry zawód w przyszłości, ale nie wie jak to zrobić, gdzie szukać wiedzy - wynika z badań przeprowadzonych przez Deloitte, na zlecenie Coca-Cola (Raport „#MłodziPrzyGłosie. Co wpływa na decyzje zawodowe młodych ludzi?”).

Wyniki badań pokazują, że młodzi ludzie w Polsce, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, czują się zagubieni, nie wiedzą, gdzie i jak szukać informacji na temat rynku pracy. Nie umieją znaleźć odpowiedzi na pytanie „co chcę robić w życiu” i nie mają pomysłu na siebie. Dopiero 22-23 latkowie zaczynają precyzować swoje ścieżki kariery i oczekiwane zarobki. Co 4. oczekuje, że w przyszłości będzie zarabiać średnią krajową tj. ok 3200 zł na rękę, ale większość z nich chce zarabiać dwukrotność tego wynagrodzenia. Co ciekawe nawet osoby powyżej 24 roku życia nie są w stanie określić planów zawodowych.

- Pracujemy nad treściami, które przybliżą młodym poszczególne zawody: od hydraulika po kontrolera lotów. Na platformie znajdą się wywiady z ludźmi, którzy już na rynku działają, którzy opowiedzą, jak się rozwijali i jakie pierwsze kroki podejmowali, dlaczego dany zawód jest fajny i jakie są jego ciemne strony. Bardzo zależy nam na materiale, który będzie realny: ma pokazywać zawody takie jakimi one są, aby użytkownicy świadomie wybrali opcję dla siebie - dodaje Olga Legosz.

Badania Deloitte pokazują również, że branża IT i nowych technologii jest to najpopularniejsza branża, w której młode osoby chcą docelowo pracować. Jednocześnie zmiany potrzeb pracodawców oraz specyfiki zawodów, wynikające ze zmian technologicznych, skutkują tym, że młodzi potrzebują coraz większych kwalifikacji, a także wiedzy i kontaktów.

Co ważne - 61 proc. osób w wieku 22–26 lat zbiera informacje o rynku pracy i konkretnych zawodach na stronach internetowych. Tylko 25 proc. wiedzę o rynku pracy zdobyło od doradcy zawodowego. Młodzi twierdzą, że „w sieci jest wszystko”.

- Z czasem chcielibyśmy, by platforma stała się również przestrzenią do budowania społeczności, która wymienia się wiedzą o rynku, o pracodawcach, zarobkach, zawodach i pomaga młodym ludziom budować swoją sieć kontaktów - zaistnieć w branży, spotkać mentora - wyjaśnia Olga Legosz.

Autorzy raportu Deloitte podkreślają, że w Polsce widoczny jest spadek liczby miejsc pracy wynikający z automatyzacji części zadań (np. zastąpienie pracy bankiera przez bankomaty i e-platformy transakcyjne). Równocześnie rośnie popyt na umiejętności, które będą na te zmiany odporne. Do takich umiejętności należą m.in. te z obszaru nauki, technologii, inżynierii oraz matematyki. Rekomendują więc jednocześnie zwiększenie dostępności i jakości bezpłatnych kursów e–learningowych dla uczniów szkół podstawowych, średnich, zawodowych oraz studentów uczelni wyższych.

- Jednym z narzędzi na platformie są bezpłatne szkolenia on-line, które mają pomóc młodym w rozwinięciu umiejętności niezbędnych na rynku pracy. Wszystkie materiały zostały przygotowane przez ekspertów i trenerów zajmujących się na co dzień rynkiem pracy i doradztwem zawodowym. Dodatkowym atutem jest program mentoringowy przygotowany przez naszą firmę, dzięki któremu użytkownicy platformy uzyskują dostęp do mentorów: pracowników naszej firmy, a docelowo także organizacji i firm współpracujących - mówi Anna Solarek, dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych w Coca-Cola Poland Services.

Sukces Pisany Szminką - Misją Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką jest kompleksowe wspieranie kobiet oraz młodzieży, dostarczanie im fachowej wiedzy niezbędnej do rozwoju osobistego i zawodowego oraz motywowanie ich do podejmowania odważnych działań i spełniania marzeń. Fundacja prowadzi obecnie największy ogólnopolskim program aktywizacji zawodowej kobiet „Sukces TO JA”. Na warsztatach przeszkolono bezpośrednio ponad 2400 kobiet. Sieć regionalnych Ambasadorek programu “Sukces TO JA” obecnie rozwija się w 29 miastach w całej Polsce. Fundacja jest także organizatorem X edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Bizneswoman Roku, w którym nagradzane są sukcesy kobiet w biznesie, nauce i kulturze, a ich osiągnięcia nagłaśniane na skalę ogólnopolską. W ubiegłorocznej edycji konkursu zostało nominowanych ponad 300 kobiet.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)