Sonda zarejestrowała "kosmiczny śnieg" na komecie. Zobacz wideo

Sonda zarejestrowała "kosmiczny śnieg" na komecie. Zobacz wideo

Fragment nagrania z sondy Rosetty
Źródło zdjęć: © YouTube.com
01.11.2020 13:30, aktualizacja: 01.03.2022 14:33

Sonda Rosetta wysłana przez ESA do zbadania komety 67p/Czuriumow-Gierasimienko zarejestrowała serię obrazów niecodziennego zjawiska na powierzchni komety. Teraz jeden z miłośników astronomii przekształcił serię zdjęć w nagranie.

Niezwykłe zjawisko, które Mark McCaughrean, naukowiec z ESA opisał jako "opady kosmicznego śniegu" zostało zarejestrowane kilka lat temu przez instrumenty OSIRIS znajdujące się na europejskiej sondzie Rosetta. Dotychczas nieobrobione zdjęcia, teraz możemy oglądać w postaci animacji:

Na nagraniu możemy przyjrzeć się "kosmicznemu śniegowi" na powierzchni komety 67p/Czuriumow-Gierasimienko. W tle widać również gwiazdy z konstelacji Wielkiego Psa, a cale nagranie zakłócone jest szumami generowanymi przez kamerę oraz pochodzącymi z uderzenia w nią wysokoenergetycznych cząstek ze Słońca.

Kometa 67p/Czuriumow-Gierasimienko to jeden z najlepiej zbadanych tego typu obiektów. ESA badała go z pomocą sondy Rosetty przez ponad dwa lata, zbierając cenne informacje na temat komet. W 2016 roku Rosetta rozbiła się o jądro komety, jednak wciąż naukowcy odkrywają nowe tajemnice 67p/Czuriumow-Gierasimienko, dzięki zebranym przez nią danym.

Wiosną tego roku badacze potwierdzili, że w warkoczu komety znajdują się substancje powiązane z powstawaniem życia, w tym fosfor, glicyna, siarkowodów oraz cyjanowodów. Pierwsza cząsteczka przyczynia się do budowy łańcuchów DNA, zaś glicyna powszechnie występuje w białkach występujących na Ziemi. Było to pierwsze tego typu odkrycie na komecie.

Zdaniem badaczy jest to kolejny dowód na to, że składniki, które przyczyniły się do powstania życia, zostały przyniesione na Ziemię z odległych krańców kosmosu. Być może właśnie za pośrednictwem komet. Być może nowe badania prowadzone na Tytanie pozwolą rozwiązać tę zagadkę, ponieważ naukowcy poinformowali kilka dni temu, że na księżycu Saturna znajdują się te same cząstki budujące żywe organizmy, co na wczesnej Ziemi.