Słaby zasięg u twojego operatora? Sprawdź, czy możesz zerwać umowę

Słaby zasięg u twojego operatora? Sprawdź, czy możesz zerwać umowę

Słaby zasięg u twojego operatora? Sprawdź, czy możesz zerwać umowę
Źródło zdjęć: © SXC.hu
05.08.2014 10:37, aktualizacja: 07.08.2014 09:46

Eksperci Centrum Informacji Konsumenckiej w UKE wyjaśniają, czy słaby zasięg usług mobilnych stanowi podstawę do rozwiązania umowy z operatorem. Okazuje się, że wcale nie jest to takie oczywiste i nie zawsze brak zasięgu umożliwi nam bezkarne zerwanie umowy.

Jakie są z punktu widzenia konsumenta podstawowe różnice pomiędzy mobilnym i stacjonarnym dostępem do usług telekomunikacyjnych?

Podstawowa różnica - usługi mobilne –. telefonia i Internet, w przeciwieństwie do usług stacjonarnych nie są przypisane do ściśle określonej lokalizacji.

Główna zaleta to możliwość korzystania z usługi w dowolnym miejscu znajdującym się w zasięgu sieci wybranego operatora. Nie oznacza to jednak gwarancji identycznego zasięgu i parametrów usługi w każdej lokalizacji.

Operatorzy telekomunikacyjni w regulaminach świadczenia usług wskazują wyraźnie, że świadczą swoje usługi w ramach posiadanych możliwości technicznych. W przypadku usług mobilnych ograniczeniem jest zasięg sieci własnej oraz sieci innych operatorów.

W przypadku usług stacjonarnych lokalizacja usługi, czyli punkt zakończenia sieci jest precyzyjnie określony w ramach zawartej przez nas umowy. Przedsiębiorca jest obowiązany do świadczenia usługi w ściśle określonej lokalizacji.

Wracając do usług mobilnych, dobrą praktyką w przypadku niektórych dostawców usług jest możliwość ich przetestowania w ramach okresu próbnego. Warto skorzystać z tej możliwości przed podpisaniem umowy. Okres próbny pozwoli nam na sprawdzenie czy usługi dostępne są w wybranej przez nas lokalizacji oraz czy parametry usług odpowiadają naszym oczekiwaniom. Kiedy dostawca nie daje nam takiej możliwości warto przed zawarciem umowy samodzielnie sprawdzić zasięg na przykład dzięki zakupionej karcie pre-paid. Wydatek kilku złotych na ten cel może okazać się uzasadniony, gdyż ten prosty test pozwoli nam na weryfikację i wybór właściwego dostawcy usługi abonamentowej.- mówi Andrzej Płachecki z Departamentu Detalicznego Rynku Telekomunikacyjnego w UKE.

Czy problem z zasięgiem sieci mobilnej może być powodem do rozwiązania umowy przed upływem terminu jej obowiązywania bez kary umownej?

Problem z zasięgiem sieci, którego wynikiem są utrudnienia w dostępie do usług mobilnych stanowi podstawę do złożenia reklamacji u naszego operatora.

Obowiązkiem operatora jest zweryfikowanie zgłoszonego problemu. Kłopoty z zasięgiem w wybranej lokalizacji nie stanowią jednak podstawy do rozwiązania umowy z winy operatora. Operatorzy nie gwarantują bowiem jednakowego poziomu sygnału i jakości usług na terenie całego kraju. Zatem decyzja o rozwiązaniu umowy powinna być starannie przemyślana, gdyż w przypadku umowy na czas określony operator będzie uprawniony do obciążenia nas karą umowną.- mówi Beata Jurkun z Wydziału Polityki Konsumenckiej UKE.

Reasumując, pamiętajmy:

• w przypadku usług mobilnych operatorzy nie gwarantują tej samej jakości i jednakowego poziomu sygnału w każdej lokalizacji;

• przed zawarciem umowy terminowej warto skorzystać z możliwości przetestowania usług w ramach okresu próbnego lub samodzielnie sprawdzić zasięg korzystając z usługi na kartę;

• wypowiedzenie przez nas umowy terminowej może wiązać się ze skutkami finansowymi.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (94)