Skradziony smartfon? Spokojnie, to tylko firmowy

Skradziony smartfon? Spokojnie, to tylko firmowy

09.09.2014 16:18, aktualizacja: 09.09.2014 17:40

Pracownicy są opieszali w informowaniu o utracie firmowych urządzeń mobilnych - tylko połowa niezwłocznie zgłasza kradzież takiego sprzętu. Spośród firm, które doświadczyły kradzieży urządzenia mobilnego, 19 proc. przyznało, że incydent ten był przyczyną utraty danych biznesowych. Oznacza to, że w przypadku kradzieży firmowego urządzenia mobilnego w mniej więcej jednym na pięć przypadków firmy tracą dane.

Obraz
© (fot. Fotolia)

Po uzyskaniu danych pochodzących od tysięcy menedżerów bezpieczeństwa IT na całym świecie w ramach badania "2014 IT Security Risks", Kaspersky Lab stwierdził, że ponad jedna trzecia pracowników (38 proc.) czeka do dwóch dni z poinformowaniem pracodawcy o kradzieży urządzeń mobilnych, a 9 proc. zwleka od trzech do pięciu dni. Odsetek pracowników, którzy zgłosili incydent swoim pracodawcom w tym samym dniu, w którym miał miejsce, zmniejszył się z 60 proc. w 2013 r. do 50 proc. w 2014 r. Taka zwłoka może znacznie zwiększyć ryzyko i prawdopodobieństwo utraty poufnych danych biznesowych.

W badaniu ustalono również, że ogólny współczynnik kradzieży urządzeń mobilnych zwiększył się na przestrzeni lat: w 2014 r. ofiarą kradzieży urządzenia mobilnego padło 30 proc. firm w Europie, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do 17 proc. odnotowanych w 2011 r. Jednak podczas gdy przypadki kradzieży urządzeń stają się coraz bardziej rozpowszechnione, pracownicy wydają się reagować wolniej na takie incydenty: w 2014 r. jedynie połowa pracowników zgłosiła kradzież urządzenia tego samego dnia, w którym miał miejsce incydent. Rosnący odsetek skradzionych urządzeń mobilnych może przyczyniać się do opieszałości pracowników, ponieważ kradzież smartfona wydaje się czymś na porządku dziennym, nie zaś sytuacją kryzysową, która wymaga uwagi.

Z danych pochodzących z badania przeprowadzonego w 2014 r. wynika, że pod względem zachowania pracowników w określonych regionach najwolniej reagują pracownicy z Ameryki Północnej - tylko 43 proc. z nich zgłasza kradzież urządzenia w tym samym dniu, w którym miał miejsce incydent. Region Azja Pacyfik odnotował największą zmianę w ciągu roku - w 2014 r. tylko 47 proc. pracowników powiadomiło pracodawców o incydencie w tym samym dniu, podczas gdy w 2013 r. aż 74 proc.

Biorąc pod uwagę rosnący współczynnik kradzieży urządzeń i danych związanych z urządzeniami mobilnymi, nie powinno dziwić, że 53 proc. europejskich menedżerów ds. IT wskazało, że "kwestia mobilności niepokoi ich bardziej" niż w poprzednich latach. 42 proc. poszło dalej, twierdząc, że "modele pracy mobilnej wiążą się ze zbyt wielkim ryzykiem" mimo oczywistych korzyści związanych ze wzrostem produktywności, jakie mogą zapewnić firmie takie urządzenia. Tymczasem współczynnik korzystania z urządzeń mobilnych wciąż rośnie. 40 proc. Europejczyków wymieniło "integrację urządzeń mobilnych" jako jedną z głównych obaw w minionych 12 miesiącach.

Menedżerowie zajmujący się IT muszą zatem zajmować się licznymi problemami dotyczącymi bezpieczeństwa pracowników korzystających z urządzeń mobilnych, a z kolei sami użytkownicy - wraz ze wzrostem zapotrzebowania na taki sprzęt - wydają się mniej skłonni pomagać w ochronie platform mobilnych. Jest to trudna sytuacja, który wymaga dobrze zaplanowanej polityki i odpowiedniej technologii bezpieczeństwa.

Polityka zarządzania urządzeniami mobilnymi (ang. Mobile Device Management - MDM), która jest zintegrowana z posiadanym oprogramowaniem bezpieczeństwa punktów końcowych, może stanowić ogromną wartość dla menedżerów branży IT, którzy próbują wyprzedzić wyzwania dotyczące bezpieczeństwa mobilnego. Zarządzając polityką MDM przy użyciu tej samej konsoli, co w przypadku oprogramowania, specjaliści mogą egzekwować strategie dostosowane do poszczególnych pracowników, łącznie z "konteneryzacją", dzięki której informacje biznesowe na urządzeniach mobilnych pozostają zaszyfrowane i oddzielone od prywatnych. W pełni wyposażone oprogramowanie MDM oferuje również szereg mechanizmów antykradzieżowych, w tym możliwość zdalnego usuwania danych biznesowych ze skradzionych urządzeń.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: iPhone 6: znamy już ceny wszystkich wersji

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)