Schengenbusy na szczyt NATO. Co mają na wyposażeniu i co sprawdzają?

Schengenbusy na szczyt NATO. Co mają na wyposażeniu i co sprawdzają?

Schengenbusy na szczyt NATO. Co mają na wyposażeniu i co sprawdzają?
Źródło zdjęć: © PAP
05.07.2016 13:05, aktualizacja: 14.07.2016 19:51

W związku ze szczytem NATO, odbywającym się w Warszawie, straż graniczna mocno zaostrzyła kontrolę na przejściach granicznych. To jednak nie jedyny sposób kontroli podróżnych w Polsce. Po całym kraju krążą tzw. Schengenbusy, w których zainstalowano mnóstwo nowoczesnego sprzętu. Co ważne, kontroli może zostać poddany każdy – także polski obywatel. Sprzęt pozwala bowiem na szybkie i łatwe wykrycie materiałów wybuchowych i narkotyków.

Schengenbusy to umowna nazwa wszystkich pojazdów wyposażonych w specjalne komputery, mające dostęp do takich samych baz danych, jakie mają pogranicznicy na tradycyjnych przejściach granicznych. To jednak niejedyna możliwość tych samochodów. Sprawdzenie, czy dana osoba nie jest poszukiwana i nie ma zakazu wjazdu na terytorium Unii Europejskiej to podstawowa czynność. Drugą z nich jest weryfikacja autentyczności dokumentów. Do tego celu wykorzystuje się specjalistyczne urządzenie VSC-4C. Pozwala ono na ujawnienie wszystkich zabezpieczeń dokumentów i porównanie ich ze wzorcem. Brane są pod uwagę zabezpieczenia widziane w świetle dziennym, jak i te widoczne np. w ultrafiolecie lub podczerwieni. Aparatura potrafi ocenić także autentyczność farb zmiennooptycznych, a także ocenić wiarygodność hologramów. W samochodzie można też znaleźć urządzenie do wykrywania materiałów wybuchowych i narkotyków - Sabre 4000. To specjalistyczny spektometr ruchliwości jonów. Pobrana próbka (np. z dłoni osoby kontrolowanej albo z
bagażu) poddawana jest analizie i w ciągu zaledwie kilku sekund można stwierdzić, czy ktoś miał kontakt z jakimś materiałem wybuchowym lub narkotykami.

Obraz
© (fot. PAP)

To jednak niejedyny pojazd, który możemy spotkać na polskich drogach, służący do przeprowadzania wyrywkowych kontroli. Straż Graniczna dysponuje bowiem także specjalistycznym urządzeniem X-Ray 10. – służy ono do kontroli bagaży promieniami rentgenowskimi, a zainstalowane jest na podwoziu Chevroleta. Biała furgonetka X-Ray jest ciągle w ruchu i może przeprowadzić kontrolę w dowolnym miejscu naszego kraju. Dzięki jej wyposażeniu już wielokrotnie udało się udaremnić przemyt np. papierosów, a także odkryć ukryte w samochodach nielegalne przedmioty.
Warto zwrócić również uwagę na pojazdy obserwacyjne przeznaczone do patrolowania terenu, wykrywania i rozpoznawania obiektów. Co prawda nie spotkamy ich raczej na drogach krajowych i autostradach, jednak odpowiadają one za bezpieczeństwo naszych granic. Pojazdy wyposażone są sprzęt umożliwiający rejestrację wyników prowadzonej obserwacji i określania współrzędnych położenia obiektu. Są przystosowane do jazdy po każdym terenie i w każdych warunkach pogodowych. Mogą pracować bez przerwy przez co najmniej 8 godzin. Straż Graniczna wznosi się także w chmury. Z nieba granicy chronią samoloty "Wilga", M-2. "Skytruck" i "Mewa" oraz śmigłowce "Kania", "Sokół" i Mi-2. Za bezpieczeństwo granic wodnych odpowiadają nowoczesne okręty patrolowe, m.in. "Kaper". Wykorzystuje się również łodzie pontonowe typu "Strażnik". Wód Bałtyku strzeże nawet jacht.

Dane: Straż Graniczna

Leszek Pawlikowski

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (22)