Rosja. Pod metalowym dyskiem kryje się najgłębsza dziura w Ziemi

Rosja. Pod metalowym dyskiem kryje się najgłębsza dziura w Ziemi

Rosja. Pod metalowym dyskiem kryje się najgłębsza dziura w Ziemi
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY-SA
21.08.2019 12:52, aktualizacja: 22.08.2019 14:10

Myślisz, że najgłębszym punktem na Ziemi jest Rów Mariański? To błąd. Jak zwykle w temacie najbardziej "przegiętych" zjawisk nie zawiedli Rosjanie. Na głębokim wschodzie tego kraju znajduje się 12 kilometrowa dziura.

Nikogo chyba nie zdziwi, że najgłębsza dziura, jaką kiedykolwiek wykopał człowiek, została wykonana właśnie przez Rosjan.

Supergłęboki Odwiert Kolski

Tak właśnie brzmi nazwa najgłębszej dziury i trzeba przyznać, że jest naprawdę trafna.

Wbrew pozorom "supergłęboki" otwór został wykonany nie z motywacji poszukiwania drogocennych złóż ropy czy innych materiałów. Przyczyną jego powstania była naukowa dociekliwość.

Przebić się na drugą stronę? A może natrafić na piekło?

Niewątpliwie interesującym jest fakt, że według naukowców więcej wiemy o tym, co znajduje się daleko w Układzie Słonecznym, niż o wnętrzu naszej planety.

Radzieccy naukowcy właśnie z tego powodu postanowili wykonać supergłęboki odwiert. Swoje przedsięwzięcie rozpoczęli w latach 70-tych, a skończyli go w roku 1994. W efekcie pokonali 12 kilometrów. Technologia wiercenia, której do tego użyli jest dosyć niezwykła.

Co z tego wynika

"Nie uwierzę, póki nie zobaczę" – tak mogliby powiedzieć naukowcy, o odkryciach pochodzących z najgłębszej dziury w Ziemi.

Nikt nie sądził bowiem, że na 12 kilometrach głębokości może znajdować się woda. Dodatkowo na głębokości 7 kilometrów znaleziono skamieliny 24 gatunków jednokomórkowych organizmów.

Naukowcy zyskali także wyjątkową okazję dostępu do skał, których wiek wynosił 2,7 miliarda lat. Niestety skały te zatrzymały ich przed dalszą eksploracją.

Dlaczego? Ponieważ ich temperatura wynosiła około 180 stopni Celsjusza. Czyżby teoria o piekle w jądrze Ziemi była prawdziwa?

Źródło: Science Alert