Programowanie genetyczne: Ewolucja kodu

Programowanie genetyczne: Ewolucja kodu

Programowanie genetyczne: Ewolucja kodu
Źródło zdjęć: © chip.pl
16.12.2015 12:55, aktualizacja: 16.12.2015 16:27

Zgodnie z ewolucją wszyscy na Ziemi jesteśmy produktem doboru
naturalnego działającego przez odpowiednio długi czas liczony
w miliardach lat. Podobne mechanizmy ewolucyjne możemy już zaadaptować do budowy systemów komputerowych - wyniki takich operacji czasami zaskakują samych twórców.

Ewolucja to pojęcie zwykle kojarzące się wyłącznie z biologią, z rozwojem organizmów żywych, począwszy od najprostszych, jednokomórkowych form, po te najbardziej złożone. Karol Darwin, gdyby przyszło mu żyć w naszych czasach, byłby zdumiony szerokim spektrum zastosowań jego idei. Dziś wykorzystując darwinowskie koncepcje tworzymy rozwiązania w niemal każdej dziedzinie życia: inżynierii, technice wojskowej, medycynie. Algorytmy genetyczne z powodzeniem stosuje się również do tworzenia oprogramowania, zarządzania sieciami neuronowymi czy projektowania złożonych obwodów elektrycznych. Brzmi jak science fiction. Tymczasem zastosowanie cyfrowych odpowiedników doboru naturalnego, przemiany pokoleń, mutacji i całego arsenału ewolucyjnego pozwala tworzyć rozwiązania, których wykonanie tradycyjnymi metodami byłoby trudniejsze bądź bardziej kosztowne.

Komputer i… ewolucja gazociągów

Gdy mowa o algorytmach genetycznych, nie sposób pominąć nazwiska profesora Johna Henry’ego Hollanda, człowieka uznawanego za „ojca algorytmów genetycznych”. Ponad 30 lat temu, w 1980 r., profesor Holland wraz ze swoim byłym studentem Davidem Goldbergiem pracowali nad rozwiązaniem problemu: w jaki sposób wykorzystać komputery do optymalizacji przepustowości gazociągów? Pierwszym etapem rozwiązania było skonstruowanie wstępnego modelu reprezentującego optymalizowany rurociąg i uwzględniającego istotne parametry pracy układu: ciśnienie gazu, natężenie przepływu paliwa, harmonogram prac pomp itp. Następnie model poddano losowym zmianom. Każda z nich wywoływana była przez algorytm działający w oparciu o reguły doboru naturalnego. Modyfikacje stały się mutacjami, a każdy zmieniony układ – następną generacją.

Komputer po każdym cyklu mutacji analizował sprawność układu, eliminując egzemplarze najsłabsze, czyli takie, które w stosunku do poprzedniego pokolenia okazywały się mniej lub co najwyżej tak samo wydajne. Do dalszej puli cyfrowych genów dopuszczane były jedynie takie warianty, w których udało się uzyskać wyższą sprawność - choćby najdrobniejszego elementu układu. Już po około 30 pokoleniach model systemu gazociągów ewoluował na tyle, że efektem było rozwiązanie charakteryzujące się zauważalnie wyższą efektywnością niż model bazowy oparty na rzeczywistym układzie optymalizowanego rurociągu.

Kod, który zmienia kod

Za adaptację algorytmów genetycznych do nowej metody programowania, zwanej programowaniem genetycznym, odpowiadał głównie dr John Koza, współpracownik profesora Hollanda. Pytanie, które w 1987 r. zadał sobie Koza, było dość proste: skoro algorytmy genetyczne tak skutecznie pozwalają optymalizować pracę rurociągów, dlaczego nie wykorzystać ich do rozwijania samego kodu? Zamiast podawać komputerowi problem, a następnie poszukiwać rozwiązania za pomocą istniejących narzędzi, może lepiej będzie wyjść od problemu, a w dalszej kolejności ewolucyjnie wyhodować narzędzia (kod), które ów problem rozwiążą?

W październiku 1995 r. John Koza pracował nad różnymi projektami obwodów elektronicznych, oczywiście z zastosowaniem mechanizmów darwinowskiej ewolucji. Jednak – w przeciwieństwie do pomysłu Hollanda i Goldberga – Koza nie zaczął od ulepszania jakiejś istniejącej konstrukcji. Rozpoczął od stosu elementów składowych dowolnego układu elektronicznego: niezwiązanych ze sobą rezystorów, kondensatorów itp. Komputerowi postawił natomiast zadanie budowy z istniejących składników funkcjonalnego układu mającego spełniać wymogi założonej specyfikacji. Uzyskanym rezultatem „elektronicznej ewolucji” okazał się w pełni sprawny filtr dolnoprzepustowy.

To właśnie dr John Koza był pierwszym człowiekiem, który nie tyle odkrył, co na szeroką skalę spopularyzował programowanie genetyczne, prezentując je jako metodę tworzenia nowych aplikacji i użytecznego kodu. Już w 1992 roku opublikował on książkę pt. „Genetic Programming: On the Programming of Computers by Means of Natural Selection” (Programowanie genetyczne: programowanie komputerów za pomocą selekcji naturalnej), w której przekonywał, że ewolucyjnie generowany kod pozwala tworzyć programy rozwiązujące bardzo złożone problemy.

Koza nie poprzestał wyłącznie na głoszeniu teorii, wdrażając idee genetycznego programowania w rzeczywistych projektach. Cechą programowania genetycznego szczególnie odróżniającą ją od technik klasycznych jest to, że dzięki niemu możliwe stało się rozwiązywanie złożonych problemów praktycznie bez wsparcia człowieka. Wiele projektów, w których do ich realizacji wykorzystano algorytmy genetyczne, zaowocowało powstaniem nieoczekiwanych wzorów i zaskakujących rozwiązań, które jednak wykonywały postawione przed nimi zadania zadziwiająco efektywnie – lepiej niż rozwiązania analogicznych problemów proponowane przez ekspertów w swoich dziedzinach. Pachnie sztuczną inteligencją? Jeszcze stanowczo za wcześnie, by o tym mówić, niemniej potencjał rozwiązań opartych na darwinowskiej teorii ewolucji jest teoretycznie znany – w końcu jakkolwiek by patrzeć, jej wynikiem jesteśmy my – istoty inteligentne.

Maszyna dostaje patent

Skuteczne wykorzystanie algorytmów genetycznych w sztuce programowania wymaga zaangażowania sporych mocy obliczeniowych, i to w zakresie szybkiego, równoległego realizowania zadań. Rezultaty programowania są tym lepsze, im większa jest „populacja”. Reguły doboru naturalnego działają tym skuteczniej, im więcej „pokoleń” programów uda się wyhodować, otrzymując w efekcie „osobnika” optymalnie dopasowanego do otaczającego go środowiska, czyli w kontekście programu: rozwiązującego postawiony na wstępie problem. Dr Koza prowadził swoje badania nad programowaniem genetycznym, wykorzystując klaster typu Beowulf złożony z 1000 maszyn z procesorami Pentium II i DEC Alpha. Klastry typu Beowulf to projekty realizowane z założeniem uzyskania maksymalnej mocy obliczeniowej możliwie najniższym kosztem – w przeciwieństwie do wyspecjalizowanych centrów danych, konstruowanych na bazie komponentów od początku opracowywanych pod kątem pracy w serwerowniach, klastry Beowulf konstruuje się, łącząc nawet zwykłe masowo produkowane
komputery osobiste.

Konstrukcja zbudowana przez zespół doktora Kozy została ochrzczona mianem „Invention machine” (z ang. maszyna do wynalazków). Nazwa nie jest przypadkowa. Za pomocą zbudowanego klastra oraz przy użyciu techniki programowania genetycznego maszyna już w 2003 roku wygenerowała rozwiązanie z zakresu optymalizacji produkcji w niektórych fabrykach. Wygenerowany drogą cyfrowej ewolucji efekt działań „Invention machine” to chyba pierwszy przypadek w historii ludzkości, kiedy ochroną patentową zostaje objęty rezultat pracy maszyny, a nie człowieka. Innymi słowy pierwszy patent przyznany projektantowi niebędącemu człowiekiem.

Oczywiście ze względów prawnych patent dzierży John Koza, jednak to nie on zaprojektował opatentowane rozwiązanie, jego zespół jedynie zdefiniował wstępne założenia. Pisząc bardziej obrazowo, poinformował komputer (klaster), co ma być zrobione, a nie jak – resztę miały załatwić reguły ewolucji i udało się to im z zadziwiającą efektywnością. Dzisiaj liczba projektów w pełni zrealizowanych przez maszyny wykorzystujące reguły darwinowskiej ewolucji jest naprawdę pokaźna i cały czas rośnie.

Warto przy tym zaznaczyć istotną rzecz: układy elektroniczne bądź urządzenia, będące wynikiem użycia algorytmów i programowania genetycznego, wykonują te same zadania, co wcześniej opracowane i opatentowane przez człowieka odpowiedniki, ale niejednokrotnie potrafią działać lepiej i nie naruszają oryginalnych patentów, bo są zupełnie inaczej opracowane.

Niektórzy wręcz twierdzą, że rozwiązania powstałe z wykorzystaniem algorytmów ewolucyjnych, czy kod aplikacji będących wynikiem programowania genetycznego to twory „nieludzkie”. Według nich trudno wyobrazić sobie, by jakikolwiek człowiek właśnie w taki sposób wymyślił rozwiązanie jakiegoś problemu. Wielu ekspertów, obserwując efekty uzyskane w wyniku zastosowania reguł ewolucji, uznaje rezultat za tak zagmatwany, że wręcz niezrozumiały, a mimo to skutecznie realizujący zadanie, do którego dany projekt został powołany.

Darwin w maszynie