Pozycjonowanie stron – na czym to polega?

Pozycjonowanie stron – na czym to polega?26.04.2022 17:07
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Artykuł sponsorowany

Każda firma, która prowadzi sprzedaż swoich produktów lub usług w internecie, w swojej strategii marketingowej powinna uwzględnić pozycjonowanie. Czym jest ten proces i co się na niego składa?

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarce to proces obejmujący działania, których celem jest zwiększenie widoczności serwisu oraz wzrost jego pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Choć pozycjonowanie często jest utożsamiane z SEO, należy podkreślić, że jest ono znacznie szerszym pojęciem. Proces ten standardowo składa się z:

  • optymalizacji strony internetowej, która prowadzona jest w ramach SEO,
  • publikacji wartościowych, zoptymalizowanych treści w serwisie, co jest realizowane w ramach strategii contentowej,
  • link buildingu, czyli pozyskiwaniu linków zewnętrznych prowadzących do pozycjonowanej witryny.

Pozycjonowanie i SEO są zwykle elementem szerszych działań prowadzonych w ramach SEM (Search Engine Marketing). SEM to zbiór działań marketingowych prowadzonych w wynikach wyszukiwania, na które oprócz pozycjonowania i SEO składa się też reklama płatna (PPC).

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Najprościej rzecz ujmując, pozycjonowanie stron internetowych to działania, dzięki którym serwis będzie wyświetlał się wyżej w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe. Za granicą czynności te określane są po prostu jako SEO – stąd między tymi dwoma terminami często stawia się znak równości.

W rzeczywistości jednak pozycjonowanie obejmuje poprawę wszystkich elementów, które są zaliczane do czynników rankingowych – czyli mających wpływ na pozycję, jaką zajmuje witryna w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Aspekty te są związane z funkcjonowaniem pozycjonowanego serwisu, treściami, które są na nim publikowane, oraz popularnością strony wśród użytkowników.

Wszystkie te elementy są szczegółowo przedstawione chociażby tutaj: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/36/na-czym-polega-pozycjonowanie-stron-internetowych. My natomiast zajmiemy się omówieniem najważniejszych aspektów składających się na pozycjonowanie stron internetowych. Wśród działań prowadzonych w ramach tego procesu wymienia się przede wszystkim:

  • optymalizację kodu HTML strony,
  • stworzenie odpowiednio zoptymalizowanych treści, zawierających ważne słowa kluczowe, na które serwis ma być widoczny w wynikach wyszukiwania,
  • usprawnienie działania strony pod względem technicznym, w tym eliminację występujących błędów, poprawę prędkości ładowania strony czy wprowadzenie zmian pod kątem UX (User Experience),
  • stworzenie odpowiedniej struktury serwisu, czyli podział informacji znajdujących się w serwisie na tematyczne kategorie i podstrony,
  • zadbanie o responsywność serwisu, by strona wyświetlała się prawidłowo zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych,
  • pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych z innych stron internetowych poprzez zakup linków, publikację artykułów na portach zewnętrznych, wpisy w katalogach sponsorowanych, marketing szeptany czy współpracę z innymi serwisami.

Należy przy tym pamiętać, że pozycje w wyszukiwarce nie są dane raz na zawsze, a algorytmy oceniające witryny są co pewien czas aktualizowane. Z tego powodu pozycjonowanie stron jest procesem, który należy realizować kompleksowo – pojedyncze działania mogą przynieść pewien efekt, ale w takim przypadku trudno będzie oczekiwać naprawdę satysfakcjonujących i długofalowych rezultatów.

SEO – poprawa widoczności serwisu

SEO to skrót od angielskich słów search engine optimization, co można przetłumaczyć jako ‘optymalizację pod wyszukiwarki internetowe’. SEO jest procesem, który ma na celu pozyskiwanie wartościowego ruchu z organicznych, czyli bezpłatnych wyników wyszukiwania. W ramach strategii SEO realizuje się działania, których efektem ma być wzrost ogólnej widoczności serwisu oraz pozycji w wynikach na konkretne frazy kluczowe. W rezultacie zwiększa się liczba użytkowników odwiedzających daną witrynę, a to przekłada się na konwersje – czyli zakup oferowanych produktów czy usług.

SEO zaliczane jest do działań długofalowych, w związku z czym wyniki nie są widoczne od razu. W zależności od serwisu i branży, w której konkretna firma funkcjonuje, pierwsze rezultaty można zwykle zauważyć po kilku tygodniach, ale niekiedy nawet miesiącach od wdrożenia strategii. SEO ma jednak kilka istotnych zalet, dla których warto uzbroić się w cierpliwość. Do najważniejszych zalicza się:

  • możliwość wyświetlania się w bezpłatnych wynikach wyszukiwania na setki fraz kluczowych związanych z ofertą,
  • możliwość stałego pozyskiwania nowych użytkowników i wzrost liczby klientów, nawet przy utrzymywaniu budżetu przeznaczonego na działania na tym samym poziomie,
  • długo utrzymujący się efekt,
  • wzbogacenie serwisu w treści wartościowe dla potencjalnych i obecnych klientów.

Content marketing – budowanie zaangażowania użytkowników

Content marketing, czyli marketing treści, jest jednym z kluczowych elementów prawidłowo przygotowanej strategii pozycjonowania. Może on obejmować działania prowadzone zarówno on-site, czyli w serwisie, jak i off-site, czyli poza nim.

Najpierw przyjrzymy się jednak czynnościom realizowanym w obrębie pozycjonowanej witryny, co można określić jako optymalizację contentową serwisu. Polega ona na dostarczaniu użytkownikom wartościowych i merytorycznych treści w formie artykułów, grafik czy materiałów wideo. Treści te muszą być jednocześnie odpowiednio zoptymalizowane, czyli zawierać właściwie dobrane frazy kluczowe, co pozwoli na zajmowanie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wśród podstawowych działań contentmarketingowych wymienia się prowadzenie sekcji blogowej, w której publikowane są artykuły poradnikowe i eksperckie. Mogą one być kierowane do użytkowników znajdujących się na różnym etapie ścieżki zakupowej – zarówno zainteresowanych ofertą, jak i tych, którzy jeszcze nie określili swoich potrzeb. Optymalizacja contentowa powinna jednak obejmować również treści znajdujące się na podstronach kategorii czy ofertowych, na które powinni być kierowani użytkownicy zainteresowani zakupem produktu czy skorzystaniem z usługi.

Dostarczanie wysokiej jakości treści pełni funkcję edukacyjną, umożliwia przedstawienie oferty w urozmaicony sposób, wspiera odbiorców w podejmowaniu decyzji zakupowej oraz wspomaga budowanie wizerunku eksperta w branży. Działania contentowe wspierają przy tym pozycjonowanie strony internetowej – zwiększają jej widoczność, co pozwala na pozyskiwaniu nowych użytkowników. Należy mieć tylko na uwadze, że optymalizacja contentowa jest procesem długotrwałym, często prowadzonym etapami, dlatego jej efekty są widoczne po czasie. Związane z tym niedogodności przewyższają jednak zalety content marketingu, wśród których należy wskazać:

  • możliwość zbudowania wizerunku marki,
  • wzmocnienie obecności marki w internecie,
  • edukowanie użytkowników i dostarczanie im rozrywki,
  • wzbudzanie emocji wśród odbiorców,
  • możliwość wpływania na potrzeby odbiorców.

Link building – wzrost ruchu i reputacji

Link building to kolejny element składający się na strategię pozycjonowania strony internetowej. Polega na pozyskiwaniu linków zewnętrznych, czyli pochodzących z innych stron internetowych i prowadzących do pozycjonowanego serwisu. Linki zewnętrzne są jednym z istotniejszych czynników rankingowych Google’a – jak więc można je pozyskiwać?

Skuteczną metodą zdobywania linków przychodzących jest publikowanie artykułów sponsorowanych – możliwe jest wykupienie miejsca reklamowego do umieszczenia przygotowanego tekstu lub dodatkowo zlecenie jego stworzenia. Inna możliwość to zamieszczenie linków w już istniejących publikacjach w serwisach zewnętrznych. Za wartościowy zostanie uznany też link zamieszczony na stronie internetowej partnera.

Link building jest ważnym wsparciem w osiągnięciu najważniejszego celu procesu pozycjonowania, przyczyniając się do wzrostu pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. Wśród dodatkowych korzyści płynących z link buildingu wyróżnia się:

  • zwiększenie widoczności serwisu – witryna wyświetla się na większą liczbę słów kluczowych;
  • wzrost liczby użytkowników odwiedzających stronę internetową,
  • możliwość zbudowania i umocnienia pozycji marki oraz jej autorytetu;
  • wzrost reputacji witryny.

Pozycjonowanie stron – podsumowanie

Pozycjonowanie stron internetowych to niezbędny element strategii marketingowej każdej firmy, która chce zaistnieć w internecie i w ten sposób docierać do obecnych i nowych klientów ze swoją ofertą. Na proces ten składa się kilka istotnych elementów, jednak dbając o każdy ze wskazanych aspektów, z pewnością można liczyć na długotrwałe i zadowalające efekty.

Artykuł sponsorowany
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie