Posłuchaj wiadomości NASA dla mieszkańców innych planet. Wzrusza?

Źródło zdjęć: © NASA
28.07.2015 11:15, aktualizacja: 28.07.2015 11:58

NASA po raz pierwszy udostępniła publicznie całość nagrania, niesionego przez sondę Voyager dla mieszkańców innych planet. Te fragmenty dźwięków, nieodmiennie kojarzące się z Ziemią, są częścią przekazu, który ma pomóc potencjalnym pozaziemskim cywilizacjom na zrozumienie tego, jak wygląda życie na naszym globie.

Wystrzelona w 1977 roku sonda Voyager 1 miała do spełnienia kilka zadań. Jeszcze w obrębie Układu Słonecznego minęła ona Jowisza i Saturna, wykonując wysokiej jakości zdjęcia obu planet i dostarczając szeregu danych na ich temat. Na tym etapie jej największym osiągnięciem było odkrycie zaskakującej dla naukowców wulkanicznej aktywności na księżycu Jowisza Io. Był to pierwszy raz, kiedy aktywne wulkany zaobserwowano poza Ziemią. Później sonda pozwoliła również na określenie składu atmosfery Saturna, której większość okazał się stanowić wodór.

Co jednak najważniejsze w przypadku Voyagera 1, trajektorię lotu tej sondy wytyczono tak, by po wykonaniu swojego zadania udała się ona na zbadanie zewnętrznych obszarów Układu Słonecznego i ostatecznie wyruszyła poza jego obręb. Jak podawała sama NASA: "Przeznaczeniem Voyagerów jest przemierzanie Drogi Mlecznej – być może przez całą wieczność".

Nic dziwnego więc, że na pokładzie sondy umieszczono coś w rodzaju "butelki z listem" dla ewentualnego pozaziemskiego znalazcy. Jest to tzw. "Voyager Golden Record" (Złote Nagranie Voyagera) – pozłacane płyty gramofonowe, zawierające szereg informacji na temat ludzkiej cywilizacji.

Płyty zwierają fotografie naszej planety, diagramy, prezentujące naszą wiedzę matematyczną czy odkrycia na temat pochodzenia i ewolucji człowieka. Ale nie tylko jego – naukowcy dużą wagę przyłożyli do tego, by przedstawić całe bogactwo życia na naszej planecie – zwierząt, insektów, roślin czy krajobrazów. Znajduje się na nich również szereg nagrań audio, mających przedstawiać różnorodność życia i kultur na Ziemi.

Poszczególne nagrania z "Golden Record" można było znaleźć w internecie już wcześniej, ale dopiero teraz NASA udostępniła je całościowo i w wygodnej dla odbiorcy formie. Znaleźć je można w serwisie Soundcloud, a pliki z kategorii "Dźwięki Ziemi" odsłuchać można na poniższej playliście. Jak uważacie – czy faktycznie dobrze oddają one bogactwo życia na naszej planecie? Czy obcy, słuchając ich, dowiedzieliby się czegoś o nas?

_ DG _