Ponad 5 tys. ton kosmicznego pyłu spada na Ziemię. To odłamki komet i meteorytów

Ponad 5 tys. ton kosmicznego pyłu spada na Ziemię. To odłamki komet i meteorytów

Kosmiczny pył pochodzi głównie z komet i meteorytów
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
09.04.2021 16:51

Naukowcy obliczyli, że każdego roku na Ziemię spada około 5200 ton mikrometeorytów mniejszych niż 0,7 mm, jak donosi ScienceAlert. Na zrozumienie skali tego zjawiska potrzebowali blisko 20 lat, podczas których gromadzili materiały do badań na Antarktydzie.

Badania międzynarodowego zespołu ekspertów zostały opisane na łamach czasopisma naukowego "Earth and Planetary Science Letters". Eksperci zwracają w nich uwagę, że mikrometeoryty są głównym źródłem kosmicznego materiału, który trafia na powierzchnię Ziemi.

Kosmiczny materiał na Ziemi

Zrozumienie skali zjawiska, wymagało długoterminowych badań, które naukowcy prowadzili przez blisko 20 lat na Antarktydzie. Musieli zgromadzić i zbadać odpowiednią ilość pozaziemskiego materiału. Zadania nie ułatwiał fakt, że w atmosferze ziemskiej w każdym momencie unosi się około 17 milionów ton gruboziarnistego pyłu, co badacze wykazali w ubiegłym roku.

Był to główny powód, dla którego naukowcy jako miejsce badań wybrali stację Concordia w Kopule C na Antarktydzie. W tym regionie lądowy pył praktycznie nie występuje. Dodatkowo tempo gromadzenia śniegu jest bardzo niskie, dlatego można go wykorzystać w celu pozyskania mikrometeorytów.

W trakcie sześciu wypraw na Antarktydę na przestrzeni 20 lat naukowcy znaleźli łącznie 1280 nieroztopionych mikrometeorytów i 808 kosmicznych sferul (stopionych skał kosmicznych) o masie poniżej 350 mikrogramów.

Analizy pozwoliły ustalić, że na powierzchnię Ziemi dociera około 1600 ton mikrometeorytów i 3600 ton kosmicznych sferul, czyli łącznie 5200 ton kosmicznego pyłu rocznie. Naukowcy zbadali też jego pochodzenie. Jak się okazuje, pochodzi on głównie z komet i meteorytów.