Polskie Pendolino jest szybkie? Oto najszybsze pociągi na świecie

Polskie Pendolino jest szybkie? Oto najszybsze pociągi na świecie

Polskie Pendolino jest szybkie? Oto  najszybsze pociągi na świecie
20.11.2014 14:35, aktualizacja: 29.12.2016 08:20

Do wyjazdu Pendolino na polskie tory zostało mniej niż miesiąc. Pociągi, którymi będziemy się poruszać po naszym kraju to już ich czwarta generacja, która może rozpędzić się do prędkości 250 km/h. Polski rekord prędkości pociągu tego typu osiągnięty na Centralnej Magistrali Kolejowej wynosi aż 291 km/h. Niestety, prędkość przejazdu rozkładowych Pendolino będzie znacznie niższa Przyjrzyjmy się zatem temu, jak szybko podróżować można poza granicami naszego kraju.

Do wjazdu Pendolino na polskie tory zostało mniej niż miesiąc. Pociągi, którymi będziemy się poruszać po naszym kraju to już ich czwarta generacja, która może rozpędzić się do prędkości 250 km/h. Polski rekord prędkości pociągu tego typu osiągnięty na Centralnej Magistrali Kolejowej wynosi aż 291 km/h. Niestety, prędkość przejazdu rozkładowych Pendolino będzie znacznie niższa Przyjrzyjmy się zatem temu, jak szybko podróżować można poza granicami naszego kraju.

1 / 9

Harmony CRH 380A - 380 km/h

Obraz
Wikimedia / CC

Harmony CRH 380A to jeden z najszybszych pociągów jeśli idzie o rzeczywistą prędkość jazdy z pasażerami. Pociąg ten kursuje na trasie pomiędzy Pekinem a Szanghajem z zawrotną prędkością 380 km/h. Rekord prędkości ustanowiony przez Harmony to natomiast 486 km/h.

Pociągi rozpoczęły jazdy w sierpniu 2010 roku. Pomimo faktu, że w testach Harmony bezpiecznie poruszał się z prędkością 416 km/h, to w regularnej eksploatacji elektroniczne blokady ograniczają możliwość jazdy z prędkością wyższą niż 355 lub 380 km/h. Harmony trasę z Warszawy do Gdańska pokonałby teoretycznie w czasie poniżej jednej godziny.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

2 / 9

Szanghaj Maglev - 430 km/h

Obraz
Wikimedia / CC

Chińczycy mogą się także pochwalić wyjątkowym pociągiem typu Maglev. Pasażerowie podróżujący między centrum Szanghaju a pobliskim portem lotniczym poruszają się z maksymalną prędkością 430 km/h (średnia prędkość około 230 km/h. Pokonanie trasy o długości 30km zajmuje pociągowi zaledwie 7 minut.

Pociąg rozpoczął regularne jazdy w 2004, a jego dostawcą jest niemiecki Siemens. Koszt zakupu składu oraz budowy linii kolejowej pochłonął 2 miliardy Euro. Obecnie Transrapid łączy ze sobą tylko dwie stacje końcowe, jednakże władze Szanghaju planują wydłużenie linii tak, aby łączyła ze sobą dwa lotniska.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

3 / 9

Seria pociągów Shinkansen - 400 km/h

Obraz
Wikimedia / CC

Shinkansen to japońskie pociągi dużych prędkości, które łączą najważniejsze miasta w kraju. Powstało ich wiele odmian i wersji, a przez lata japoński rekord prędkości należał do modelu E2, który potrafił rozpędzić się do prędkości 360 km/h. Seria E5 przystosowana jest natomiast od prędkości operacyjnej wynoszącej 320 km/h, a testowy egzemplarz rozpędził się do prędkości ponad 400 km/h.

Warto zaznaczyć, że pociągi Shinkasen to jedne z najpunktualniejszy pociągów na świecie. Źródła podają, że roczne opóźnienia tych pociągów wynoszą... 36 sekund.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

4 / 9

Regina X50 - 303 km/h

Obraz
Sksitar / CC

Koleje szwedzkie dysponują pociągami typu X50 (X52, X54, X55) Regina, które są w stanie rozpędzić się do prędkości 303 km/h. Rekord ten został ustanowiony przez specjalnie przygotowany i zmodyfikowany skład. Na co dzień składy Regina poruszają się z prędkością około 200 km/h.

Jeżdżące od 2000 roku pociągi wyprodukowała firma Bombardier Transportation (dawniej ADTranz). Łączą one ze sobą największe Szwedzkie miasta jak Sztokholm, Malmo, czy Goteborg.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

5 / 9

ICE 3 - 368 km/h

Obraz
DB

Nasi zachodni sąsiedzi mają przyjemność poruszania się pociągami ICE 3. Jest to rodzina elektrycznych zespołów trakcyjnych, wyprodukowana przez Siemensa głównie na potrzeby Deutshe Bahn. Rekordowa prędkość osiągnięta przez skład tego typu wynosi 368 km/h, ale na co dzień pociągi te poruszają się z prędkością 320 km/h.

Dostawcą pociągów jest firma Siemens. Na bazie pociągów produkowanych dla Deutsche Bahn powstała seria składów Siemens Volaro, które można spotkać na torach w Hiszpanii, Rosji, Turcji, a nawet w Chinach.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

6 / 9

TGV - 575 km/h

Obraz
Gonioul / CC

Francuzi słyną z kolei szybkich prędkości, a ich znak TGV jest rozpoznawalny niemal na całym świecie. Nic dziwnego, ponieważ pociągi TGV potrafią się poruszać naprawdę szybko. Jednostce TGV o oznaczeniu V150 udało się rozpędzić do prędkości 574 km/h.

TGV został opracowany i wdrożony przez firmę Alstom przy współpracy z francuskimi kolejami państwowymi SNCF.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

7 / 9

JR-Maglev MLX01 - 581 km/h

Obraz
Yosemite / CC

Drugi z japońskim pociągów w tym zestawieniu rozpędza się do astronomicznej prędkości 581 km/h. Jest to możliwe między innymi dzięki temu, że pociąg nie ma fizycznej styczności z torami, a lekko się nad nimi unosi.

Ten lewitujący, magnetyczny pociąg został opracowany przez Central Japan Railway Company (JR Central) oraz Railway Technical Research Institute. W grudniu 2003 eksperymentalny pociąg osiągnął prędkość 581 km/h i jest jak do tej pory rekord dla pojazdów kolejowych.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

8 / 9

Siemens Velaro E / AVS 103 - 350 km/h

Obraz
Wikimedia / CC

Będąc w Hiszpanii będziemy mieli okazje przejechać się pociągiem AVS 103 - odmianą produkowanych przez Siemensa składów Velaro E. Pociągi te mogą poruszać się prędkością 310-350 km/h, a należący do nich rekord prędkości wynosi 403 km/h.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

9 / 9

Frecciarossa 1000 - 400 km/h

Obraz
Materiały prasowe

Włosi, podobnie jak Niemcy i Francuzi, mogą poruszać się koleją z z bardzo wysokimi prędkościami. Frecciarossa została nazwana najbezpieczniejszym i najnowocześniejszym pociągiem w Europie. Mimo, że nie jest to najszybszy pociąg, to jednak potrafi się rozpędzić do 400 km/h. Pasażerów wozić będzie z prędkością od 300 do 360 km/h.

Pociąg wyprodukowany został przez firmę Bombardier Transportation, a za jego wygląd odpowiada Bertone. Sposób konstrukcji składów pozwala im na poruszanie się po torach we Włoszech, ale także na liniach kolejowych w Austrii, Belgii, Francji, Niemczech, Holandii, Hiszpanii i Szwajcarii.

Historia kolei w Polsce! >>Historia kolei w Polsce! >>

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (131)