Polska policja zamówiła 24 mln kartek. Polacy nie mogą przekonać się do cyfryzacji

Polska policja zamówiła 24 mln kartek. Polacy nie mogą przekonać się do cyfryzacji

Polska policja zamówiła 24 mln kartek. Polacy nie mogą przekonać się do cyfryzacji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Adam Bednarek
04.10.2018 15:35, aktualizacja: 05.10.2018 08:32

W tym roku Stołeczna Komenda Policji ogłosiła przetarg na 48 777 ryz papieru, czyli ponad 24 mln kartek - przypominają eksperci. Przejście na cyfryzację byłoby wygodniejsze, ale do tej formy Polacy wciąż nie mogą się przekonać. Tak wynika z badań.

Od 2014 do 2020 roku Polska przeznaczy prawie 80 mld euro głównie na tworzenie e-usług publicznych. W Polsce już jest ich sporo. Jak zauważają eksperci firmy Konica Minolta, w naszym kraju załatwimy dziś przeszło 500 spraw przez internet. A dochodzą kolejne usługi, takie jak mDokument czy mPrawojazdy.

Przykład polskiej policji, która w tym roku ogłosiła przetarg na 48 777 ryz papieru, pokazuje, że stare technologie wciąż są w użyciu i modzie. Niekoniecznie wynika to z podejścia samych instytucji. W 2016 roku z e-usług skorzystało niespełna 19 proc. obywateli. Szacunki pokazują, że w najbliższych latach sytuacja poprawi się, ale niewiele. Do 2020 roku 32 proc. Polaków ma załatwiać sprawy w sieci. A sumy wydane na e-usługi nawet w Polsce są olbrzymie. Na system elektronicznej identyfikacji danych rząd przeznaczył 5 mln zł, a jego utrzymanie będzie kosztowało kolejne 8 mln zł rocznie.

– Elektroniczny obieg dokumentów może znacząco skrócić czas oczekiwania na rozpatrzenie wniosków i zwiększyć bezpieczeństwo danych. Ważnym czynnikiem cyfryzacji jest jednak ujednolicenie środowisk IT. Posiadanie wielu dostawców usług i systemów cyfrowego obiegu dokumentów generuje niepotrzebne koszty i zabiera czas. Tymczasem organizacja danych jest możliwa w ramach jednej usługi, bez konieczności kupowania sprzętu czy serwerów. Jak pokazują rządowe badania, oprócz kwestii technicznych należy pamiętać także o edukacji – do cyfryzacji muszą przekonać się zarówno decydenci i urzędnicy, jak i sami obywatele – podsumowuje Michał Bojanowski, menedżer ds. rozwoju biznesu w Konica Minolta.

Z badań wynika, że aż 20 proc. ankietowanych nie załatwia spraw w sieci, bo nie wie, na jaką stronę internetową musi wejść.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (15)