"Polska jest absolutnym mistrzem świata w marnowaniu talentu." Poland 2.0 Summit pokazuje jak to zmienić.

"Polska jest absolutnym mistrzem świata w marnowaniu talentu." Poland 2.0 Summit pokazuje jak to zmienić.
05.01.2022 13:58
 (fot: Foto Mila Emilia Grzęda)
(fot: Foto Mila Emilia Grzęda)
Źródło zdjęć: © materiały partnera
Materiał partnera

W porównaniu do naszych sąsiadów, Polska nie wydaje się być środowiskiem wspierającym innowacje. 30 października młode pokolenie innowatorów zebrało się na corocznej konferencji Poland 2.0 Summit — z ich dyskusji płyną konkretne wnioski na temat tego, co można zrobić by to zmienić.

O drenażu mózgów mówimy co roku. Edukacja w Polsce po prostu nie sprzyja rozwojowi przedsiębiorczości, od wczesnych lat tłamsi kreatywność i nieszablonowe myślenie. Brakuje mikrosystemu, w którym pomysł przeradza się w innowację - komentuje Agnieszka Gryz, wiceprezes Fundacji Poland 2.0 oraz studentka szwedzkiego Lund University.

Polska niedawno zyskała swojego pierwszego "unicorna" — startup, którego wartość światowi inwestorzy wycenili na ponad 1 miliard dolarów. Jest to niewątpliwie pewien przełom, jednak wynik ten wciąż pozostawia nas na szarym końcu listy krajów sprzyjających innowacjom.

Choć regulacje prawne dotyczące startupów nie odbiegają u nas znacząco od europejskiej normy, problem pojawia się, gdy spojrzymy na słabo rozwinięte źródła finansowania oraz dopiero rodzący się startupowy kapitał społeczny. Nie brakuje nam pomysłów, tylko doświadczenia i warunków sprzyjających wprowadzaniu tych projektów do życia.

Polska jest absolutnym mistrzem świata w marnowaniu talentu. Powinniśmy się wziąć do roboty. Mnóstwo rzeczy w naszym ekosystemie nie działa tak jak powinno - skomentował Marcin Hejka, współzałożyciel OTB Ventures podczas Poland 2.0 Summit.

Dlaczego kraj z takim potencjałem intelektualnym nie jest w stanie go wykorzystać?

Jedną z najczęściej padających odpowiedzi jest skostniałość naszego systemu edukacji. Efektywna edukacja przedsiębiorcza jest punktem startowym do wprowadzania innowacji w życie. Jednak w Polsce często zamiast ilustrować procesy, dzięki którym doszło do przełomowych odkryć, uczniów karmi są suchymi faktami. Mało która placówka ponadgimnazjalna oferuje realne wsparcie w realizacji własnych projektów biznesowych czy startupowych. Na studiach sytuacja ma się nieco lepiej. Choć programy nauczania pozostają w dużej mierze niezmienne, z pomocą przychodzą inicjatywy prowadzone przez studentów.

Jednak zastój całego systemu ma też wpływ na działanie w organizacjach takich jak koła naukowe.

Czasami musisz się uczyć do tzw. wejściówek, a ten czas można by poświęcić na nieco bardziej wartościową wiedzę praktyczną - przyznaje jeden ze studentów Politechniki Warszawskiej, uczestnik Poland 2.0 Summit. Koła naukowe powinny dawać więcej korzyści na uczelniach, żeby zachęcić studentów do ich zakładania czy do pracy nad projektami - dodaje.

Dla kontrastu, na zachodzie Europy i w Stanach Zjednoczonych powszechne stają się innowacyjne kierunki studiów zwane Team Academy, które mają za zadanie "wykształcić" ludzi biznesu poprzez praktykę.

Studenci od pierwszego roku studiów prowadzą swoją własną działalność gospodarczą i uczą się od siebie nawzajem, wspierani przez mentorów, którzy bardzo często są emerytowanymi przedsiębiorcami, doświadczonymi VC lub pracowali wcześniej w startupach - opisuje Joanna Stoltmann, studentka kierunku inspirowanego metodą Team Academy na Northumbria University w Wielkiej Brytanii. Mieliśmy przypadki, gdzie przed ukończeniem studiów niektórym studentom udało się osiągnąć milion funtów rocznych przychodów.

W Wielkiej Brytanii w 2020 roku cztery uniwersytety oferowały kierunek Team Academy, w 2021 roku ta liczba się podwoiła. Niestety w Polsce wciąż nauczana jest głównie teoria przedsiębiorczości.

Jest to wielka szkoda, ponieważ efektywna edukacja przedsiębiorcza stanowi ważny element ekosystemu startupowego - dodaje Stoltmann.

Jednak młodzi biorą sprawy w swoje ręce, a inicjatywy takie jak Poland 2.0 Summit — biznesowo-technologiczna konferencja studencka, której siódma edycja odbyła się 30 października w Warszawie — są tego świetnym przykładem.

Tworzymy nie tylko wydarzenie — przede wszystkim jesteśmy społecznością. Wielu z nas na co dzień studiuje za granicą, ale chcemy aktywnie wspierać polską gospodarkę — w tym roku odeszliśmy od tradycyjnego formatu, po raz pierwszy przenosząc Summit z Londynu do Warszawy - komentuje Agnieszka Gryz.

Oddolne inicjatywy takie jak Poland 2.0 wspomagają wykluwanie się nowych pomysłów, jednak, dopóki nie zostaną wsparte konkretnymi zmianami systemowymi, sytuacja znacząco się nie poprawi. Dobra wiadomość jest taka, że młode "Pokolenie 2.0" jest gotowe przewodzić wdrażaniu tych zmian — wystarczy wsłuchać się w jego głos.

Konferencja Poland 2.0 Summit 2021 od teraz w całości dostępna jest na platformie YouTube: https://bit.ly/WatchPoland20Summit2021

Autorki artykułu: Aleksandra Czyżak (Poland 2.0), Weronika Ślesak (Poland 2.0)

Materiał partnera
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie