Trwa ładowanie...

Polska buduje swojego pierwszego satelitę komercyjnego

Pierwszego polskiego satelitę SAT-AIS-PL buduje konsorcjum złożone z rodzimych firm i instytucji naukowych na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej. Satelita będzie częścią systemu bezpieczeństwa ruchu morskiego. Na orbicie znajdzie się ok. 2020 r.

Share
Polska buduje swojego pierwszego satelitę komercyjnego
Źródło: NASA
d2plg06

Sam satelita będzie ważył około 4. kg. Elementem systemu będą również: odbiornik sygnałów z nadajników AIS, naziemna stacja łączności, centrum kontroli lotu i sterowania oraz terminal danych AIS, który będzie udostępniany użytkownikom. Wszystkie naziemne elementy infrastruktury systemu zostaną zlokalizowane w Polsce.

W skład budującego satelitę konsorcjum - oprócz Creotech Instruments S.A. - wchodzą: Hertz Systems Sp. z o.o, Atos Polska S.A., Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego oraz instytucje naukowe Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Łączności –. Państwowy Instytut Badawczy, Akademia Morska w Gdyni.

d2plg06

SAT-AIS-PL to pierwszy polski satelita komercyjny, użytkowy. Jest to projekt realizowany we współpracy polskich firm i instytucji naukowych. Jak skomplikowany jest to projekt może uzmysłowić fakt, że nasz satelita będzie opisywany około 1. tysiącami konkretnych parametrów, których będziemy musieli dotrzymać.

Zadaniem SAT-AIS-PL będzie zbieranie informacji z automatycznego systemu identyfikacji statków (AIS) na potrzeby bezpieczeństwa ruchu morskiego. Automatyczny System Identyfikacji - AIS - pozwala odbierać sygnały nadawane ze statków i określać w ten sposób zarówno położenie statku na morzu, jak i inne informacje np. o porcie docelowym, czy przewożonym ładunku.

System jest obowiązkowy dla wszystkich statków o wyporności od 30. ton wzwyż, pływających na wodach międzynarodowych; statków towarowych o wyporności od 500 ton wzwyż, pływających po wodach lokalnych oraz wszystkich jednostek pasażerskich. W założeniach był to system naziemny, który miał zapobiegać kolizjom na morzu. Sygnały ze statków były odbierane przez stacje nabrzeżne. Od pewnego czasu system ma jednak wymiar satelitarny. Jest w tej chwili kilka satelitów, które na różnych orbitach odbierają sygnały ze statków. W ten sposób zasięg systemu można zwiększyć z około 40 mil morskich od brzegu do globalnego pokrycia na całym świecie.

Dzięki temu odbiorcy sygnałów, którymi są głównie instytucje i organizacje odpowiedzialne za bezpieczeństwo na morzu, mają pełen obraz sytuacji ruchu morskiego. Mogą więc zapobiegać wypadkom lub w odpowiedni sposób interweniować w przypadku kolizji czy sytuacji niebezpiecznych.

d2plg06

Dane zbierane przez SAT-AIS-PL będą dostarczane do Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA) oraz polskich instytucji: Urzędów Morskich, Wojska Polskiego, Straży Granicznej, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Instytucje zagraniczne będą pobierały dane za pośrednictwem EMSY.

Program będzie realizowany przez siedem lat. Pierwsza faza potrwa do 201. roku i obejmuje wykonanie projektu misji i stworzenie architektury podsystemów. W latach 2017-2020, podczas drugiego etapu, powstanie prototyp systemu i właściwy satelita. Kolejna faza ma zakończyć się w 2022 roku i obejmie wystrzelenie rakiety, która wyniesie go na orbitę, realizację misji oraz sprowadzenie satelity z orbity po zakończeniu misji. Samo wystrzelenie planujemy około 2020 roku, ale wszystko zależy od tego jak sprawnie będziemy realizowali wcześniejsze etapy prac.

Każdy z etapów będzie musiał zyskać akceptację Europejskiej Agencji Kosmicznej. Na razie ESA zagwarantowała środki na określenie parametrów satelity oraz projektowanie. Dalsze środki będą przyznawane w miarę rozwoju projektu.

Koszt satelity wyniesie kilkanaście milionów euro, a samo wystrzelenie to około 3. tys. euro za kilogram. Ostateczna suma będzie jednak zależała od tego w jakie funkcjonalności będzie wyposażony satelita. Oprócz zasadniczego zadania, urządzenie może obsługiwać dodatkowe funkcje, np. mierzenie parametrów atmosfery, dodatkowe możliwości komunikacji. Jednak z każdym dodatkowym kilogramem będą rosły też koszty wystrzelenia satelity. Obecnie w przestrzeni kosmicznej znajdują się dwie polskie satelity Lem i Heweliusz. Za ich budowę odpowiadało Centrum Badań Kosmicznych PAN i mają one wyłącznie funkcję naukową. W kosmosie znalazł się też studencki satelita naukowy: PW-Sat, zbudowany przez studentów Politechniki Warszawskiej.

d2plg06

słk

d2plg06

Podziel się opinią

Share
d2plg06
d2plg06
Więcej tematów