Polish social lending: profil użytkownika

Polish social lending: profil użytkownika
13.03.2009 16:30
Polish social lending: profil użytkownika

Mimo, że social lending stosunkowo od niedawna istnieje w polskiej sieci i wciąż raczej przeciera szlak, to o pożyczkach społecznościowych słyszała już 1/4 internautów. Nie oznacza to jednak, że samo pojęcie jest dla wszystkich zrozumiałe.

Póki co internautów świadomych czym są sieci pożyczkowe i jak działają tego typu serwisy jest niewielu, bo zaledwie 2 procent - wynika z przeprowadzonego przez Gemius badania "Polski internet 2008/2009".

288771721480386707
Źródło zdjęć: © Czy słyszałeś o internetowych serwisach społecznych, w których członkowie pożyczają sobie pieniądze? (fot. IDG)

Powiedzmy coś więcej o tym, kim są osoby "zamieszane" w pożyczki społecznościowe. Być może te informacje przekonają (lub zniechęcą) niektórych interneutów do tej formy inwestowania.

Jak wynika z raportu "Polski internet 2008/2009", przeciętna osoba zainteresowana pożyczką poprzez serwisy social lending to częściej mieszkaniec wsi w wieku ponad 3. lat. Zazwyczaj są to osoby o niskich dochodach - ok. 1/3 z nich zarabia pomiędzy 500 - 1000 zł. Druga, nieco mniejsza grupa pożyczkobiorców ( ok. 1/4 ) to osoby zarabiające powyżej 2500 zł.
Osoby skłonne do inwestycji to (istotnie częściej aniżeli pożyczkodawcy) młodzi ludzie między 18 a 25 rokiem życia, zarabiający od 1000 do 1500 złotych. Są to osoby zarówno z dużych jak i małych miast oraz wsi.
Jak wynika z innego badani przeprowadzonego przez Gemius z Accecure, u potencjalnych pożyczkodawców powody inwestowania są raczej pragmatyczne (korzystniejsze warunki finansowe niż te oferowane przez tradycyjne instytucje finansowe), aczkolwiek relatywnie wysoki udział mają także przesłanki emocjonalne i altruistyczne, takie jak możliwość pomocy innym ludziom.

Można przypuszczać, że po ostatnich problemach w funkcjonowaniu serwisu Monetto.pl , zaufanie do tego typu formy pożyczania nieco spadnie. Najczęściej odwiedzanym obecnie serwisem social lending jest Kokos.pl, który miesięcznie (wg grudniowego Megapanelu PBI Gemius) przyciąga 75 tys. użytkowników.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)