Polak w Internecie: mniej świadomy zagrożeń od przeciętnego Europejczyka

Polak w Internecie: mniej świadomy zagrożeń od przeciętnego Europejczyka
Źródło zdjęć: © SXC.hu

10.02.2012 12:58, aktual.: 13.02.2012 11:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Microsoft opublikował wyniki europejskiego badania przeprowadzonego w 27 krajach,
w tym w Polsce, z którego wynika, że polscy użytkownicy Internetu powinni lepiej poznać zasady ochrony przed coraz bardziej zaawansowanymi i przebiegłymi cyberprzestępcami,
a także zwiększyć aktywność w tej dziedzinie. Badanie zrealizowano przy okazji ósmego międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu, ustanowionego przez Komisję Europejską. Celem tej inicjatywy jest podnoszenie świadomości bezpieczeństwa w sieci.

Microsoft opublikował wyniki europejskiego badania przeprowadzonego w 27 krajach, w tym w Polsce, z którego wynika, że polscy użytkownicy Internetu powinni lepiej poznać zasady ochrony przed coraz bardziej zaawansowanymi i przebiegłymi cyberprzestępcami, a także zwiększyć aktywność w tej dziedzinie. Polacy są w tyle, jeśli chodzi o świadomość w sieci i zachowania zwiększające ich bezpieczeństwo. Zdecydowana większość ankietowanych z Polski nie posiada żadnej wiedzy na temat zapobiegania kradzieży tożsamości i nie ma pojęcia o działaniach służących ochronie reputacji internetowej.

Badanie zrealizowano przy okazji ósmego międzynarodowego Dnia Bezpiecznego Internetu, ustanowionego przez Komisję Europejską. Celem tej inicjatywy jest podnoszenie świadomości bezpieczeństwa w sieci. Przeprowadzono je na grupie ponad 1. 000 osób w 27 krajach, w tym ponad 500 w Polsce, w celu sprawdzenia stopnia, w jakim ludzie używają sprawdzonych narzędzi i stosują zachowania online związane z bezpieczeństwem. Do badań wykorzystano portal MSN.

Wyniki przedsięwzięcia, poprzez Microsoft Computing Safety Index, czyli wskaźnik bezpieczeństwa w sieci stworzony przez Microsoft, pokazują, że użytkownicy Internetu dysponują podstawową ochroną bezpieczeństwa w Internecie, jednak wiedzą znacznie mniej o tym, jak bronić się przed zagrożeniami ze strony cyberprzestępców, korzystających z takich narzędzi jak phishing, kradzieże tożsamości i fałszywe linki. Dane te świadczą również o przesunięciu wskaźnika największych zagrożeń z tych opartych na oprogramowaniu, w kierunku zagrożeń o charakterze bardziej społecznym. Choć wielu konsumentów stosuje zapory firewall, oprogramowanie antywirusowe i silne hasła, konieczna jest dalsza edukacja w dziedzinie działań i narzędzi sprzyjających ochronie przed zagrożeniami o charakterze społecznym, które polegają na oszukiwaniu ofiar lub kradzieży.

- Ponad jedna trzecia respondentów na świecie i aż 66. w Polsce w ogóle nie poszerza swej wiedzy na temat ochrony reputacji w Internecie ani zapobiegania kradzieży tożsamości.

- Zaledwie 1. proc. użytkowników na świecie i 19% w Polsce zainstalowało oprogramowanie antywirusowe lub chroniące przed programami szpiegującymi w telefonach komórkowych.

- Młodsi użytkownicy są zaznajomieni z zagrożeniami społecznymi. Ponad dwie trzecie (6. proc.) osób wieku 14-24 lata zmieniło swoje ustawienia prywatności w portalach społecznościowych w celu ograniczenia udostępnianych informacji, co jest wskaźnikiem dwukrotnie wyższym (34 proc.) wobec grupy użytkowników w wielu 45-59 lat. W Polsce sytuacja wygląda podobnie, bo zrobiło to 60% respondentów w wieku 14-24 i aż 61% tych w wieku 25-29. Najmniej ostrożni w tym temacie są użytkownicy po 45 roku życia (wskaźnik 16% dla obu grup wiekowych, 45-59 lat i 60+ lat).

- Młodsi użytkownicy także z większym prawdopodobieństwem będą korzystać z wyszukiwarek w celu monitorowania i zarządzania osobistymi informacjami w Internecie. W grupie 25-2. lat robi to 40 proc. osób na świecie i 34% w Polsce. W wieku 25-29 lat i tylko 22 proc. osób w wieku 45-59 lat, a w Polsce jeszcze mniej, bo tylko 9%.

- We wszystkich krajach użytkownicy w wieku 25-2. lat z większym prawdopodobieństwem (32 proc.) niż inne grupy wiekowe będą dokształcać się z zakresu najnowszych działań ochrony reputacji. 71 proc. z tej grupy zmienia ustawienia prywatności w portalach społecznościowych w celu ograniczenia udostępnianych informacji.

- Użytkownicy w wieku 30-4. lata uzyskali najwyższe wyniki w zakresie instalowania oprogramowania antywirusowego/spyware/malware na komputerach i/lub laptopach – deklaruje to 87 proc. ankietowanych. 61 proc. osób z grupy wiekowej 30-44 lata twierdzi, że aktualizuje oprogramowanie lub włączyło automatyczne aktualizacje.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (39)