Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów. Co się za tym kryje?

Polacy wysyłają coraz mniej SMS‑ów. Co się za tym kryje?

01.07.2014 13:27, aktualizacja: 01.07.2014 18:07

Według raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2013 roku, przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, Polacy wysyłają coraz mniej SMS-ów.

Obraz
© (fot. Fotolia)

Według raportu o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2013 roku, przygotowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, Polacy wysłali w ubiegłym roku 52,2 mld SMS-ów, co oznacza spadek o 0,9 proc. względem poprzedniego roku. Na jednego mieszkańca kraju przypadło średnio 1355 wysłanych wiadomości SMS w ciągu roku. Raport UKE wskazuje na pierwszy od 2009 roku spadek liczby krótkich wiadomości tekstowych wysłanych w polskich sieciach komórkowych.

Według analityków Analysys Mason, przeciętny użytkownik telefonii komórkowej w Polsce wysłał w 2013 r. 1014 SMS-ów. Oznacza to, że Polska znalazła się powyżej średniej dla wybranych państw Unii Europejskiej, wynoszącej 956 wiadomości SMS. Badanie pokazuje, że najwięcej wiadomości tekstowych na użytkownika przypada we Francji (2837), Belgii (2442) oraz Irlandii (1780). Najmniejszą popularnością SMS-y cieszą się w Holandii (270) Estonii (193) i Bułgarii (95).

Z raportu UKE wynika, że każdego roku zwiększa się łączna liczba wysłanych wiadomości SMS w roamingu. W ubiegłym roku użytkownicy polskich sieci mobilnych wysłali w roamingu około 37 mln wiadomości SMS więcej niż w roku 2012. Łącznie w 2013 roku wysłano w roamingu 539 mln SMS-ów. Należy spodziewać się, że w związku z tegorocznym obniżeniem stawek roamingowych za usługi telekomunikacyjne w UE liczba wysłanych wiadomości w kolejnych latach powinna rosnąć.

"Raport Urząd Komunikacji Elektronicznej pokazuje wpływ wzrostu zasięgu LTE na zachowania użytkowników smartfonów. Widać wyraźnie, że coraz większą popularnością cieszą się nowoczesne metody komunikacji - według najnowszych statystyk już blisko połowa Polaków posiada w swojej kieszeni smartfona. Należy zatem spodziewać się dalszego rozwoju komunikacji mobilnej oraz rynku aplikacji na smartfony i tablety. Oceniamy, że na niższą liczbę wysłanych wiadomości SMS niż w ubiegłym roku z pewnością wpłynął obserwowany przez nas spadek liczby krótkich wiadomości tekstowych wysyłanych między użytkownikami. Coraz częściej ich rolę przejmują takie aplikacje jak Facebook Messenger czy WhatsApp. Warto jednak zauważyć, że rośnie liczba SMS-ów wysyłanych w modelu A2P, czyli ruch wiadomości generowanych przez systemy informatyczne (np. systemy bankowe, systemy zakupowe) i urządzenia. Nie spada również zainteresowanie klientów wykorzystaniem SMS Marketingu oraz powiadomień SMS, które wykorzystywane są np. przez instytucje
publiczne lub placówki ochrony zdrowia. Potencjał komunikacji SMS w tym obszarze jest jeszcze niewykorzystany, dlatego spodziewamy się, że liczba wysłanych krótkich wiadomości tekstowych w tym segmencie rynku w ciągu najbliższych 2-3 lat będzie rosła" - mówi Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip.

Raport UKE wskazuje na systematyczny wzrost liczby wysłanych wiadomości MMS. W 2013 roku użytkownicy sieci mobilnych w Polsce wysłali ich łącznie ponad 445 mln, czyli o 54 mln więcej niż w roku poprzednim. Oznacza to wzrost rok do roku o 13,8 proc. Na statystycznego mieszkańca naszego kraju w 2013 r. przypadło 12 wiadomości MMS, czyli o 2 więcej niż w 2012 r.

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Jak sprzedać 10 000 smartfonów w 1 sekundę?

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)