Polacy płacą przestępcom 4,8 mld zł rocznie

Polacy płacą przestępcom 4,8 mld zł rocznie

Polacy płacą przestępcom 4,8 mld zł rocznie
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
25.09.2012 15:54, aktualizacja: 26.09.2012 11:14

Symantec opublikował doroczny raport na temat cyberprzestępczości - Norton Cybercrime Report

Norton Cybercrime Report 201. powstał w oparciu o informacje uzyskane od ponad 13 000 dorosłych respondentów z 24 krajów, w tym z Polski. Z obliczeń wynika, że w ostatnich 12 miesiącach koszty bezpośrednie związane z globalną cyberprzestępczością wymierzoną w konsumentów wyniosły na całym świecie 110 mld dolarów, a w Polsce - 4,8 mld zł (1,4 mld USD).

W każdej sekundzie ofiarą cyberprzestępstw pada 1. dorosłych osób. W skali globalnej oznacza to ponad półtora miliona ofiar dziennie. Bezpośrednio pokrzywdzeni tracą średnio 197 dolarów rocznie. W Polsce kwota ta wynosi aż 672 zł. W ostatnich 12 miesiącach z cyberprzestępczością zetknęło się na całym świecie 556 milionów dorosłych (w tym 7,2 mln Polaków). To prawie połowa osób korzystających z internetu.

Nowe obszary cyberprzestępczości

Tegoroczne badanie wskazuje na rozwój „nowych”. form cyberprzestępczości, ukierunkowanych na sieci społecznościowe i urządzenia mobilne. Aż 39 proc. użytkowników sieci społecznościowych było już ofiarami przestępstw w tych sieciach (w Polsce 42 proc.). Tylko w ciągu ostatniego roku, co piąta dorosła osoba na świecie korzystająca z internetu (21 proc.) padła ofiarą przestępstwa w sieci społecznościowej lub mobilnej (w Polsce 16 proc.).

Warto uwypuklić kilka niepokojących faktów globalnie i w Polsce:
• 15 proc. użytkowników sieci społecznościowych podaje, że ktoś włamał się na ich profil i podszywał się pod nich (w Polsce 9 proc.),
• co dziesiąty użytkownik sieci społecznościowej przyznaje, że stał się ofiarą oszustwa typu "scam" lub fałszywego łącza w sieci społecznościowej (w Polsce 8 proc.),
• 75 proc. użytkowników internetu ma świadomość, że cyberprzestępcy działają w sieciach społecznościowych, ale tylko 44 proc. (40 proc. w Polsce) używa rozwiązania chroniącego przed zagrożeniami w sieci społecznościowej,
•. prawie jedna trzecia użytkowników mobilnych (31 proc. na świecie, 34 proc. w Polsce) otrzymała wiadomość tekstową od nieznanego nadawcy, z propozycją kliknięcia podanego łącza lub wybrania nieznanego sobie numeru w celu odebrania "poczty głosowej".

"Cyberprzestępcy zmieniają taktykę - atakują szybko rozwijające się platformy mobilne i sieci społecznościowe, których użytkownicy są mniej świadomi zagrożeń" - mówi Marian Merritt, rzecznik marki Norton ds. bezpieczeństwa w internecie. "Jest to zgodne z ustaleniami tegorocznego raportu Symantec Internet Security Threat Report, w którym ustalono, że w 201. roku liczba zagrożeń mobilnych w porównaniu z poprzedzającym rokiem wzrosła prawie dwukrotnie".

Norton Cybercrime Report 201. pokazuje, że większość internautów podejmuje podstawowe kroki w celu zabezpieczenia siebie i swoich informacji osobistych, np. usuwa podejrzane wiadomości e-mail i unika podawania swoich danych osobowych online. Jednak inne ważne środki ostrożności są ignorowane: 40 proc. respondentów nie używa skomplikowanych haseł lub nie zmienia ich odpowiednio często (w Polsce 42 proc. internautów), a ponad jedna trzecia nie sprawdza symbolu kłódki w przeglądarce przed wprowadzeniem online poufnych informacji osobistych, takich jak dane konta bankowego.

Ponadto z tegorocznego raportu wynika, że wielu dorosłych internautów nie zdaje sobie sprawy jak bardzo zmieniły się formy cyberprzestępstw w ciągu ostatnich lat i jakie są naprawdę skutki oddziaływania złośliwego oprogramowania (na przykład wirusów) na komputer. Aż 4. proc. dorosłych użytkowników na świecie (w Polsce 46 proc.) nie wie, że szkodliwe oprogramowanie może działać w ukryciu, co utrudnia zorientowanie się, że komputer został zainfekowany.
"Dawniej szkodliwe programy i wirusy powodowały widoczne zakłócenia w działaniu komputera" - mówi Merritt. "Pojawiał się niebieski ekran lub komputer zawieszał się, ostrzegając użytkownika o infekcji. Metody cyberprzestępców uległy zmianie. Zależy im na tym, aby pozostać w ukryciu. Tegoroczne wyniki wskazują, że prawie połowa użytkowników Internetu jest przekonana, że dopóki komputer się nie zawiesza lub nie zaczyna nieprawidłowo działać, to nie są oni ofiarami ataku. Niestety wielu z nich jest w błędzie".

Skomplikowane hasła nadal są kluczowe

Ponad jedna czwarta (2. proc.) dorosłych internautów na świecie (16 proc. w Polsce) deklaruje, że została powiadomiona o potrzebie zmiany hasła do zagrożonego konta e-mail. Użytkownicy wysyłają, odbierają i przechowują niemal wszystko w internecie: od prywatnych zdjęć (50 proc.), po korespondencję i dokumenty związane z pracą (42 proc.), wyciągi bankowe (22 proc.) i hasła do innych kont online (17 proc.) - dlatego konta e-mail mogą być potencjalną furtką dla przestępców szukających zarówno informacji osobistych jak i firmowych.

"Osobiste konta e-mail często zawierają klucz do naszego sieciowego świata. Przestępcy mogą nie tylko zyskać dostęp do zawartości skrzynki odbiorczej, ale także resetować hasła do wszystkich serwisów internetowych, z których korzystamy, dzięki kliknięciu łącza "zapomniałem hasła", przechwytywać wiadomości z nowymi hasłami i blokować nam dostęp do naszych własnych kont" - powiedział Adam Palmer, główny doradca ds. bezpieczeństwa Norton. "Należy dobrze zabezpieczyć swoje konta e-mail, używając skomplikowanych haseł i często je zmieniając".

-/sw/sw

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (149)