Polacy coraz bardziej "sieciowi"

Polacy coraz bardziej "sieciowi"

Polacy coraz bardziej "sieciowi"
13.07.2007 12:39

44% Polaków posiadających w domu dostęp do Internetu stworzyła domową sieć komputerową - wynika z badania D-Link Technology Trend
(DTT), przeprowadzonego na zlecenie firmy D-Link przez Millward Brown
SMG/KRC. Sieci domowe najczęściej są tworzone przez mieszkańców dużych
miast. Najpopularniejszym łączem w Polsce jest ADSL, z którego korzysta 37%
Internautów.

Polacy tworzą najczęściej sieci przewodowe. Do stosowania takiego rozwiązania przyznaje się 35% badanych posiadających dostęp do Internetu. W 8% przypadków domowe sieci są bezprzewodowe, natomiast 1% ankietowanych wskazał na posiadanie w domu obu typów sieci.

W badaniu D-Link Technology Trend pytano również o nowoczesne urządzenia technologiczne, jakie Polacy posiadają w swoich domach. Najpopularniejszy jest komputer, który posiada 51% Polaków. Najczęściej jest to stacjonarny desktop - tak odpowiedziało 45% ankietowanych. Z kolei do posiadania laptopa przyznało się 6% badanych. Coraz popularniejsze są nowinki związane z telewizją. Odtwarzacze DVD znajdują się u 20%, natomiast telewizory nowej generacji HD u 6% respondentów.

Liczba osób posiadających komputer pokrywa się dokładnie z wynikami, które zostały zaprezentowane w _ Diagnozie Społecznej 2007 _ - największym polskim badaniu socjologicznym realizowanym przez zespół prof. Janusza Czapińskiego przez Instytut Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Radę Monitoringu Społecznego.

W badaniu DTT ankietowani odpowiadali również na pytania dotyczące dostawców Internetu. Najpopularniejsze w Polsce jest stałe łącze ADSL, które promują dostawcy telekomunikacyjni (Telekomunikacja Polska, Netia, Tele2). Korzysta z niego 37% ankietowanych. Kolejne 22% korzysta z łącz operatora telewizji kablowej, a aż 16% lokalnego dostawcy osiedlowego. Polacy zauważyli również, możliwość łączenia się z Internetem korzystając z sieci telefonii komórkowej. Z tej opcji korzysta 3% spośród wszystkich mających odstęp do Internetu.

_ D-Link Technology Trend pokazuje, iż Polacy są lepiej zinformatyzowani niż nasza rodzima administracja państwowa. W Polsce nie ma przede wszystkim woli do wprowadzenia takiego projektu w życie, podczas gdy ponad 30% gospodarstw domowych ma już dostęp do Internetu. To wynik słabszy niż w bardziej rozwiniętych krajach, ale wzrost zainteresowania Internetem i technologiami jest ogromny _ - mówi Roman Napierała, szef D-Linka w Europie Środkowej i Wschodniej. W Estonii 82% podatników składa deklaracje podatkowe przez Internet.

D-Link Technology Trend (DTT) to cykliczne, kwartalne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie przeprowadzane jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie prowadzone w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie około 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15 i więcej lat.

_ Wydaje się, że bariera finansowa jest coraz słabszą barierą jeśli chodzi o dostęp i umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami. (…) W tej chwili barierą wydaje się być głównie poziom wykształcenia i wiek. To jest bariera edukacyjna. Ale ponieważ Polacy również na potęgę się kształcą, w związku z tym można oczekiwać, że tempo wzrostu upowszechnienia tych nowoczesnych technologii komunikacyjnych będzie przynamniej takie jak dotychczas, a to jest naprawdę bardzo duże tempo, ponieważ ponad połowa gospodarstw domowych w Polsce jest wyposażona w komputery, a prawie 40% ma dostęp do Internetu. I pod tym względem to raczej wyprzedzamy inne kraje na podobnym poziomie rozwoju, aniżeli ciągniemy się gdzieś w ogonie _ - powiedział prof. Janusz Czapiński, komentując wyniki Diagnozy Społecznej 2007 na antenie Pierwszego Programu Polskiego Radia.

_ Wyniki badania pokazują, że rewolucja technologiczna w polskim domu jest jeszcze kwestią przyszłości. Komputer stacjonarny jest, co prawda, w prawie połowie wszystkich gospodarstw domowych, a dostęp do Internetu w blisko jednej trzeciej. Jednak posiadaniem urządzeń związanych z nowymi technologiami (laptop, palmtop, kamera komputerowa) może się pochwalić już poniżej 10%. Coraz więcej internautów łączy się z siecią w domu. Charakter Internetu w Polsce zmienia się i z obszaru aktywności zawodowej wkracza w świat rozrywki, spędzania wolnego czasu. Biorąc pod uwagę rosnącą penetrację Internetu w Polsce (obecnie ponad 42%) oraz zróżnicowanie potrzeb i zainteresowań internautów, ze względu choćby na wiek oraz ciągle spadające ceny urządzeń, można się spodziewać, że już wkrótce dwa lub więcej komputerów w domu nie będzie rzadkością. Podobnie jak obecnie dzieje się z telefonami komórkowymi _ - powiedział Kuba Antoszewski, PR Manager SMG/KRC.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)