Płatna prasa online - Rupert Murdoch kontra Google

Płatna prasa online - Rupert Murdoch kontra Google
Źródło zdjęć: © heise-online.pl

25.11.2009 15:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przeniesienie elektronicznych edycji tytułów prasowych magnata prasowego
Ruperta Murdocha z Google'a na Bing (wyszukiwarkę Microsoftu), nie jest pozbawione "intrygującej logiki i może zmienić ekonomię internetu" - pisze w komentarzu redakcyjnym środowy "Financial Times".

News Corp. Ruperta Murdocha jest właścicielem czterech czołowych tytułów prasowych na brytyjskim rynku (m.in. "Timesa" i "Suna"). W skład jego imperium wchodzą również gazety w Australii i USA.

Firma News Corp. rozmawia z Microsoftem na temat umowy przewidującej, iż wyszukiwarka Bing uzyskałaby wyłączne prawa reprodukowania treści jej tytułów prasowych w zamian za opłatę. W ten sposób News Corp. nie byłby uzależniony od przychodu ze sprzedaży reklam online.

Obraz
© Rupert Murdoch (fot. AFP)

Obecnie przyjęty model dostępu do elektronicznych tytułów prasowych za pośrednictwem Google'a zakłada, iż wyszukiwarka nie płaci wydawcom za udostępnienie treści ich publikacji, a przychód czerpią oni ze sprzedaży elektronicznych ogłoszeń.

Taki model przestał odpowiadać News Corp., ponieważ liczba czytelników jego tytułów prasowych w internecie w stosunku do czytelników gazet drukowanych wynosi 20:1. a elektroniczne wersje gazet przynoszą mniej niż 10 proc. przychodu ze sprzedaży reklam.

"Murdoch może nie osiągnąć celów, które sobie stawia, ale eksperymentując, ma niewiele do stracenia" - wskazuje "FT".

"Realia internetowych publikacji gazet okazały się bolesne dla wydawców - darmowe wyszukiwarki sprawdziły się w marketingu, ale nie przełożyły się na spodziewany przyrost przychodów" - dodaje gazeta.

W jej ocenie nawet konkurenci Murdocha powinni cieszyć się z prób wstrząśnięcia rynkiem elektronicznych tytułów prasowych, ponieważ nie mogą dłużej liczyć na to, iż uratują się tylko dzięki samemu Google'owi.

Spośród tytułów prasowych płatne są obecnie "Financial Times" i "Wall Street Journal". Nad wprowadzeniem płatnej elektronicznej subskrypcji zastawia się też "New York Times".

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)