Planetoida tuż pod nosem Słońca

Źródło zdjęć: © Getty Images | All About Space Magazine
27.08.2021 21:52

Astronomowie odkryli planetoidę, która potrzebuje zaledwie 113 dni na pełne okrążenie Słońca, a jej powierzchnia rozgrzewa się do ponad 500 stopni.

2021 PH27 to skała o średnicy około 1 kilometra, zarejestrowana 13 sierpnia tego roku. Odkrycie zostało dokonane dzięki urządzeniu DECam, zainstalowanemu przy teleskopie im. Víctora M. Blanco należącemu do Międzyamerykańskiego Obserwatorium Cerro Tololo w Chile. Jak pokazały dalsze obserwacje, planetoida jest pod wieloma względami wyjątkowa.

Obiekt porusza się po wydłużonej orbicie. W swoim aphelium ucieka od Słońca na dystans ponad 100 milionów kilometrów – dalej niż Wenus – natomiast w peryhelium przysuwa się do naszej gwiazdy na odległość zaledwie 20 milionów kilometrów – znacznie bliżej od Merkurego. Czyni to 2021 PH27 ciałem o najciaśniejszej orbicie spośród dotychczas poznanych planetoid.

Wydłużona orbita planetoidy 2021 PH27.
Wydłużona orbita planetoidy 2021 PH27.© noirlab.edu

Naukowcy zauważyli również, że trajektoria obiektu pozostaje mocno nachylona względem orbit planet. Może to oznaczać, że mamy do czynienia ze skałą, która pierwotnie krążyła znacznie dalej – być może z jądrem dawnej komety.

Kształt orbity i fakt, że przecina się ona z orbitami Merkurego i Wenus sugerują również, że na dłuższą metę może być ona mocno niestabilna. Oznacza to, że w trudnej do określenia przyszłości – najpewniej w przeciągu kilku milionów lat – dojdzie do jej wyrzucenia na wyższą orbitę, zepchnięcia na Słońce lub zderzenia z którąś z planet. Istnieje również możliwość, że skała się po prostu rozpadnie, w związku z ogromnymi wahaniami temperatury.

Obecnie planetoida znajduje się "za" Słońcem. Kolejne obserwacje będą możliwe na początku przyszłego roku.

Więcej informacji znajdziesz w źródle: Fastest Orbiting Asteroid Discovered at NOIRLab’s CTIO, noirlab.edu.