Parrot Asteroid Smart - auto zyskuje nowe możliwości

Parrot Asteroid Smart - auto zyskuje nowe możliwości

15.04.2014 11:17, aktualizacja: 15.04.2014 11:41

W samochodzi brakowało mi zestawu głośnomówiącego Bluetooth, a nawigację przecież i tak załatwi smartfon. Do montażu tego pierwszego przymierzałem się ponad rok. Na podstawie wcześniejszych doświadczeń, wybór padł na francuskiego producenta - firmę Parrot. Topowy model, także z nawigacją.

Zmieniając samochód stajemy przed wieloma wyborami. W przypadku samochodów używanych, zwykle priorytetem jest pochodzenie i udokumentowana historia, a wyposażenie dostajemy z dobrodziejstwem inwentarza. Przy zakupie samochodu z salonu, opcji do wyboru mamy znacznie więcej. Wybierając wersję wyposażenia najczęściej kierujemy się dostępnym budżetem. Wiele marek oferuje szerokie możliwości konfiguracji, a wbyrany model produkowany jest na zamówienie klienta. Niektórzy producenci oferują natomiast zamknięte konfiguracje z możliwością dołożenia tylko zewnętrznych akcesoriów. Wtedy, najczęściej wybór pada na elementy, w które samochód nie może zostać doposażony po wyjeździe z salonu lub jest to trudne i wiąże się z dużymi kosztami.

Tak też było w moim przypadku. W wybranej wersji brakowało mi zestawu głośnomówiącego Bluetooth, a nawigację przecież i tak załatwi smartfon. Do montażu tego pierwszego przymierzałem się ponad rok. Na podstawie wcześniejszych doświadczeń, wybór padł na francuskiego producenta - firmę Parrot.

Obraz
© (fot. www.lokalizacja.info)

Wybór modelu okazał się trudniejszy niż początkowo przypuszczałem. Moja uwaga skupiła się na flagowym produkcie - Parrot Asteroid Smart - stacji multimedialnej pracującej pod kontrolą systemu Android w wersji 2.3. Tylko przecież nawigację i tak miał załatwić Smartfon. Tak, ale.... dodatkowy kabel na desce rozdzielczej, chwytak na szybie, utrudniona komunikacja sms oraz email i ten telefon, który zwykle "złośliwie" dzwoni właśnie przed skrzyżowaniem, na którym musimy wykonać skomplikowany manewr. Do tego i tak słuchawka do ucha lub zestaw głośnomówiący wymagany.

Jakie wyzwanie zatem rzucam Parrotowi? Funkcjonalność jak w przypadku fabrycznej instalacji przy zachowaniu elastyczności cechującej systemy operacyjne smartfonów.

Czy się udało? Zapraszam do lektury. Dodam, że od montażu minęło 6 miesięcy i ponad 10.00. przejechanych kilometrów.

*1. Telefon. *Dobry zestaw głośnomówiący, obsługujący dwa telefony jednocześnie. Przetestowany z kilkunastoma aparatami pracującymi na różnych systemach operacyjnych (Android, iOS, BlackBerry 10). Nie zaobserwowałem problemów ani z parowaniem, ani z synchronizacją książki adresowej. Wybieranie głosowe działa dobrze podpowiadając opcje dla kontaktów z zapisanymi kilkoma numerami (np. komórka, praca czy dom). W moim samochodzie odebranie połączenia możliwe jest za pomocą aplikacji na wyświetlaczu urządzenia lub bezpośrednio z aparatu (dla aut wyposażonych w sterowanie przyciskami na kierownicy istnieje możliwość ich wykorzystania dzięki systemowi Parrot UNIKA). Dodatkowo dostępne są aplikacje umożliwiające wybór numeru z klawiatury numerycznej, obsługę historii połączeń oraz stworzenie listy ulubionych kontaktów.

Jakość dźwięku: rozmówcy sporadycznie narzekają na jakość połączenia, jednakże wpływ na to ma również sieć telekomunikacyjna.

2. Nawigacja. W zestawie dostępne mam następujące aplikacje nawigacyjne: Google, AutoMapę i iGO (półroczna licencja dostarczona przez producenta w zestawie).

Przy krótkich trasach najczęściej korzystam z nawigacji Google. Dlaczego? Wygoda wprowadzania głosowego. Definicja celu zajmuje dosłownie kilka sekund. Konkurencyjne wprowadzanie danych z klawiatury podczas jazdy.... nie próbujcie, dużo trudniejsze i może skutkować stłuczką. Nawigacja Google ma jednak też swoje słabe strony - tryb online - koszty transmisji danych poza Polską mogą być znaczne. Na wycieczki zagraniczne zdecydowanie zatem polecam aplikacje offline. W tym przypadku z dużym zaufaniem używam AutoMapy. Poza wymienionymi w Asteroid Markecie (sklep z aplikacjami Parrot`a) jest dostępnych kilka innych propozycji do wyboru.

W tym punkcie powinienem napisać również kilka zdań o czułości GPS. Niespecjalnie jest jednak o czym. Ikona GPS (na górnym pasku narzędziowym) pojawia się pierwsza po uruchomieniu systemu i nie zdarzyło mi się, żeby którakolwiek z aplikacji czekała na sygnał z satelity (oczywiście z wyjątkiem parkingów podziemnych). A więc kolejny mocny punkt Parrot`a. 3. Współpraca z samochodem:
Sterowaniem multimediami z seryjnych przycisków na kierownicy (głośność, przewijanie, źródło dźwięku) możliwe dzięki modułowi Parrot UNIKA Jasność ekranu automatycznie współgra ze stanem włączenia świateł (światła dzienne - tryb dzienny, światła mijania - tryb nocny) Montaż - w moim przypadku konieczna była wymiana ramki wokół radia, ale dzięki temu uzyskałem efekt "fabrycznego sprzętu" Zwiększenie głośności przy zwiększaniu prędkości. Tej funkcjonalności Parrot nie obsługuje. Podobno są aplikacje, które rozwiązują ten problem, jednak nie testowałem żadnej z nich.

4. Łączność:
Jedna z najważniejszych zalet Parrot`a - stały, mobilny dostęp do sieci Internet poprzez modem USB. W swoim samochodzie testowałem kilka modeli urządzeń Huawei, również działających w sieciach LTE. Wszystkie działają bez problemów. Dostęp do sieci internet poprzez WiFi.

Bluetooth - głównie do podłączenia telefonów jako zestaw głośnomówiący lub źródło dźwięku. Dzięki bluetooth możliwe jest podłączenie dodatkowych akcesoriów - w moim przypadku urządzenia Mobileye.

Obraz
© (fot. www.lokalizacja.info)

5. Multimedia. Na pierwszy ogień: radio FM, możliwość czytania plików z karty SD czy pendrivea, dostęp do muzyki przez Bluetooth, wejście liniowe i aplikacje: radio internetowe, YouTube, Spotify, Deezer... . Niczego nie brakuje? A jednak. Parrot nie oferuje czytnika CD / DVD. Czy to uciążliwe? Dla mnie nie, ale potrafię zrozumieć osoby, dla których może to być poważne utrudnienie. W tym miejscu należy wspomnieć o ułatwieniu, jakim jest wyszukiwanie głosowe w menu Muzyka. Wyszukiwanie działa jednocześnie dla podłączonych pendriveów, karty SD, urządzeń Bluetooth ze stramingiem audio oraz aplikacji radia internetowego i np. Spotify. Działa wzorowo (skutecznie, szybko i rzadko się myli).

Co do jakości dźwięku - mam wrażenie, że zestaw "gra" lepiej niż radio montowane fabrycznie. Prawdopodobnie jest to zasługa rozbudowanego equalizera. Aplikacja pozwala idealnie dostroić sprzęt do własnych preferencji. Dużo plusów, ale znalazł się i minus. Mam wrażenie, że czułość radia FM jest mniejsza niż zestawu fabrycznego. Cecha w centrum miasta w zasadzie nie zauważalna. Na obrzeżach czasem wkradają się szumy. Ale jest na to rada, jeśli korzystamy z mobilnego internetu. Aplikacja Tunein daje dostęp do ulubionej stacji radiowej zawsze i wszędzie.

6. Aplikacje. Z czego korzystam? Oczywiście Yanosik, wymienione wyżej aplikacje do nawigacji, poczta email, kalendarz, przeglądarka internetowa, pogoda, YouTube dla znużonych dzieci, Tunein, Spotify, iPla i Combo Client (mobilna aplikacja mojej telemetrii). Część aplikacji z listy zainstalowałem z plików apk. Dla mnie zestaw wystarczający. Więcej aplikacji znajduje się w dedykowanym sklepie - ASTEROID Market. Więcej, ale nie dużo więcej. Oferta sklepu w porównaniu do Google Play jest jeszcze skromna - chociaż z każdym miesiącem przybywają nowe pozycje, w tym sporo polskich. Oczywiście producent zostawił użytkownikom możliwość instalacji innych aplikacji z plików. Rekompensuje to skromną jeszcze ofertę marketu.

7. Gadżety. No właśnie, co jeszcze? Możliwość instalacji kamery cofania - skorzystałem z tej opcji. Dodatkowo możliwość podłączania zewnętrznych monitorów (np. w zagłówkach) z rozdziałem sygnału i podziałem treści oraz możliwość podłączenia tunera TV. No to mamy komplet. Podsumowanie - wróćmy do wyzwania. Funkcjonalność jak w przypadku fabrycznej instalacji przy zachowaniu elastyczności cechującej systemy operacyjne smartfonów? Pomimo uwag, które pewnie szybko znikną na skutek rozwoju rynku i wszechobecnemu internetowi, tak. Głównie dzięki bardzo dobrej jakości wykonania, platformie Android i integracji z samochodem. Wszystko wskazuje na to, że właśnie w tą stronę pójdzie rozwój systemów Automotive Infotainment i większość produkowanych samochodów będzie podobnie wyposażona fabrycznie.

Czy jedzie z nami Parrot? Tak, jedzie! Przy tym nawiguje, ostrzega i bawi.

W rolach głównych:
Parrot Asteroid Smart wraz z aplikacjami
Mitsubishi ASX Invite rok modelowy 2012
Michał Baranowski

Dane techniczne testowanego sprzętu:
Ogólne

6.2’’ pojemnościowy ekran dotykowy Multi-touch
Zdejmowalny element panelu przedniego
Bluetooth v3.0 z EDR
Profile Bluetooth: HFP, PBAP, OPP,HSP, SPP, A2DP, AVRCP
Android 2.3
Certyfikacja Apple: Made for iPod/iPhone
Internet mobilny dostępny przez: 3G/4G modem USB, smartfon (łącze USB lub Bluetooth)
Uaktualnienie oprogramowania systemowego poprzez pamięć USB
Sterowanie funkcjami na kierownicy kompatybilne z systemem Parrot UNIKA

Specyfikacja techniczna
Zintegrowany odbiornik GPS SiRFStar IV
4 x 55 W wzmacniacz MOSFET – 2 x wyjście liniowe - 1 x wejście liniowe
Redukcja szumów, pełen duplex oraz wyciszenie echa
Pamięć dla użytkownika: 1 GB/8 GB (karta SD)
Pamięć RAM:512 MB/4 GB DDR (pamięć dla aplikacji)
Wymiary 178 x 99,8 x 114 mm
Waga Waga: 100. g

Polecamy na stronach lokalizacja.info: Jak się jeździ po obrzeżach polskich miast?

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)